Gå til innhold
Arkivverket

[#54178] Frits Mathisen, matros fra Holstein.


Gjest stine orholm
 Del

Recommended Posts

Gjest stine orholm

Denne er ikke enkel, og jeg tror vel heller ikke på en løsning - men, kanskje noen har en ide om hvordan jeg burde gå fram? Altså: Min oldefar Ole Christian Mathiesen (Fritsen)(uægte barn) ble født i Christiania den 12. mars 1862 av foreldre: Inger Cathrine Olsdatter født 1840 i Kragerø og Matros Frits(z) Mathiesen fra Holstein......Hvem var denne Frits? Kan noen hjelpe meg? Er takknemlig for alle innspill. Mvh. Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være Ole Christian i 1865 i Kragerø hos mor og stefar?LenkeVel ikke lett å finne denne fader matros Fritz Mathisen fra Holstein, om han ikke fortsatte å bo i Norge?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei Gunn! Takk for svaret ditt. Ja, det er den rette Ole Christian du har funnet. Jeg har nok det meste av etter-slekta, men vet altså ingenting om Frits Mathiesen (heller ikke hvordan det skrives) Både ved dåpen til Ole Chr. og ved konf. så står Frits Mathisen oppgitt som barnets far. Det er en vanskelig sak, men det er kanskje noen som allerede vet? Man må i hvert fall spørre for å få vite- og svaret finnes jo et sted. Mvh.fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest stine orholm

Hei Berit - neida, hadde det bare vært så vel. Det var sønnen som ble døpt i 1862 - på Rikshospitalet i Oslo. (det er her jeg finner Frits Mathisen sitt navn) - OG fra konfirmasjonen til sønnen, Ole Kristian, i Kragerø, i 1877 - men der er etternavnet først strøket over, og så skrevet Mathisen.Dette er all info jeg har om denne matrosen - som jeg så gjerne skulle funnet mere om. Både pga.ham, men også fordi det er for tidlig å gi seg på 1800-tallet. Har du en ny tanke til meg? Takknemlig hilsen fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Du må ant. først til Statsarkivet i Kongsberg eller forhøre deg der hvordan du går frem (kanskje din oldefars mor har søkt bidrag).Farskapsbidrag for barn utenfor ekteskap ble innført i 1763. Opplysninger om barnefedrene kan vi derfor også finne i:Amtmennenes farskapsforelegg og bidrags-eller oppfostringsprotokoller.Det er dem du skal spørre etter å få se i, Kragerø hørte vel den gang til Bratsberg Amt i dag Telemark og var ant. barnemoderens hjemsted.[url="http://www.arkivverket.no/kongsberg/om.html>http://www.arkivverket.no/kongsberg/om.htmlHolstein/Holsten hørte ennå til Danmark i 1862 inntil 1864.Men å finne en matros uten alder - usikkert navn og uten fødested/sokn er vel nokså håpløst.Her har du mulighet for å se i Folketellinger fra Holsten og du kan se hvor mange Flekker(steder/sokne)det er med:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Tusen hjertelig takk Bente, dette var så bra!! Jeg vil kontakte Kongsberg. Kanhende det ikke er umulig alikevel? Glade hilsener fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå vet jeg ikke hvordan din kilde uttrykker at Frits var fra Holstein, men siden barnet ble født i Christiania, vil jeg bare nevne muligheten for at Holstein i denne sammenhengen kan være husmannsplassen Holstein under Nordberg i tidligere Aker herred (navnet er bevart gjennom Holstein T-banestasjon på Sognsvannsbanen og gatenavnet Holsteinveien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Tusen takk for nok en god ide. Joda, jeg har leita rundt dette også, men uten resultat. Det kan selvfølgelig være ting jeg har oversett der,så kanskje jeg burde sjekke det på ny. Takk for fint innspill....fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Under Vestre Aker finnes et sted som heter Holsten, men jeg finner ingen som jeg kan knytte til Fritz/s Mathiesen der. Det var kanskje heller ikke 'normalen' at man kom fra en husmannsplass og ble matros? Jeg vet ikke. Mvh. fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.