Gå til innhold
Arkivverket

[#54181] Dere som kjenner Sverige og Finland


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Farstad

HeisannMin samboer, som er fra Nord-Finland kan fortelle at det er et ganske vanlig navn der oppe. Spesielt i Sodankylä/Ivalo området. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiDet er som etternavn, og som Britt i innlegg 2 sa, så var det visstnok opprinnelig et samisk etternavn/slektsnavn, men når er nok det også 'utvannet' litt:-)I allefall er det visst mange med det etternavnet i området der oppe.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fra folketellingen 1880Om jeg søker på fornavn som begynner på Läns... så får jeg opp 19 stk , alle i Kopparberg. De heter Länsmans. F.eks Länsmans Anders Hansson eller Länsmans Karin Persdotter.Søker jeg på etternavn som starter på Läns... så får jeg opp 20 stk i 6 forskjellige län.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Anne Lene - dette må vel bety at Länsmand el. også ble brukt som fornavn. Det kan jo tenkes at den Länsmand Berquist som Sven Petter oppgir som sin far kan være kommet fra Finland. Det kan også være en som har befunnet seg i Jokkmokk på det aktuelle tidsrommet men reist derfra. Dette har vært et ubesvart hull i denne slekten helt siden noen første gang forsøkte å å finne ut av det. Jeg har vel samlet trådene så godt det lar seg gjøre på Sven Petters morsside, men farssiden fortsatt står blank.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, det var jo en del brukt som fornavn. Men, dette var i Kopparberg. Ikke noe kom opp for de nordligste länene.1860 tellingen er tilgjengelig for jämtland. Der får jeg ingen treff.1870 tellingen er tilgjengelig for norrbotten og västerbottens län. Heller ingen treff der, når jeg søker på fornavn.Listen fra Kopparberg kan jeg sende deg på din mail, har jo din adr. Men, den er kanskje ikke så aktuell ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Anne Lene - som du ser av det forrige innlegget mitt så er dette noe jeg og andre har lett etter leng. ALT er vel egentlig av interesse. Dette med länsmand som forrnavn er en teori jeg har tenkt på i det siste. Jeg har jo ved søk på nettet funnet länsmenn med etternavn Bergquist (skrevet på forskjellige måter) andre steder i Sverige enn rundt Jokkmokk. Og det kan jo være at også dette yrket har gått i arv fraq far til sønn på slutten av 1700 og begynnelsen av 1800-tallet. Derfor er også sjansen tilstede at en länsmand Bergquist har forvillet seg opp til Jokkmokk, satt unge på Inga Stine Jacobsdotter og så forsvunnet igjen. Men som sagt, denne har vært fryktelig vanskelig å finne ut av, og jeg tviler etterhvert på om det finnes noen som er kunnskapsrike og tålmodige nok til å løse den.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Stein,I boken 'Ordbok för släktforskare' står det att läsa om länsman:kungl. tj.mn inom vart härad el skeppslag. Det åligger länsman att bland annat bevaka kronans rätt vid ting i civil- och brottsmål; att ansvara för väghållning etc. Titeln försvinner 1917 och ersätts med landsfiskal. I de gammaldanska landskapen innehar länsman ett län (exempel Hallands Län) En landsfiskal övertar år 1918 en del av kronofogdens uppgifter (lokal åklagare, polischef) Ämbetet upphör 1964. Med vänliga hälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Om gårdsnamnen i Dalarna (Kopparberg) se t.ex. http://www.jegelius.se/gardsnamn.html. Dessa namn är inte självständiga. d.v.s. de kan inte stå för sig själva och står alltid före övriga förnamn. De kan inte heller bilda farsnamn (patronymer).Om 'Länsman Bergqvist' är angiven som fader kan jag inte se annan tolkning än att han var just länsman. Såvida uppgiftslämnaren hållit sig till sanningen. Att det skulle vara ett förnamn (dopnamn) verkar långsökt. Eftersom namnet Bergqvist är så vanligt föreslår jag att frågan ställs i ett svenskt forum under rubriken Lappland. Måhända någon lokal forskare kan ge upplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I Dalarna er det mange spesielle navn de bruker. Her er det en av 42 i SD Bok.Andersson, Länsmans AnnaRog 4:2Död 21/9 1952.Kyrkobokförd i Stora Kopparbergs kbfd, Stora Kopparbergs kn (Kopparbergs län, Dalarna).Född 30/11 1870 i Bjursås (Kopparbergs län, Dalarna).Ogift kvinna. ------- I 1980 finner jeg 8 med etternavnet Länsman. De er fra Spånga. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Karl Göran - takk for lærerikt svar. Jeg har forsøkt å legge ut dette på Anbytarforum men med respekt å melde - hjelpsomheten der er nok ikke slik som her på dette forumet. Andre forum kjenner jeg ikke (unntatt for Skånsk slektsforsk. selvfølgelig). Jeg får vel håpe at også svenske kilder blir dataregistrert og lagt ut søkbare for allmenheten etterhvert. Da kanskje jeg kan ha tur.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Er det din Sven som gifter seg med Maria Løf og får barnet Elof Adolf Bergqvist?[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500218774564&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDa er vel sjansen for oppkalling til stede. Kan hende er det så enkelt at han heter Sven Peter Elofsen. Jeg fant en på Family Search

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.