Gå til innhold
Arkivverket

[#54183] Selgensen Dahl-slekten og Ciccius-navnet.


Gjest Ole G. Taraldset
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole G. Taraldset

Er det noen som har funnet ut av hvorfra navnet Ciccius kommer ?Navnet har jeg funnet stavet på mange måter.Ciccius, Cicius, Ciatius, Acius, Ciccy, Sichsius, Sitius, Ciccia, Zixius,Kom til å tenke på den tids latinisering av etternavn, Paludanus (Kjær, Myr), de Fine (Ende), Erasmus Montanus, etc.Oversatt til latin skal (?) Jesus ha sagt til Judas: ”Quod faces, fac CICIUS””Det du må gjøre , gjør det snart”.Cicius kan vel her tolkes til fort, snart, hurtig , RASKT.Citius, Altius, Fortius var vel et slagord i en nylig Olymiade og betyr RASKERE, Høyere, Sterkere.Settes derfor frem en teori (kanskje andre og har vært inne på tanken) om at Ciccius rett og slett er en latinisering av etternavnet RASK eller RASCH som det finnes en del av i Bergen (og i Danmark) på 17-1800- tallet.(Zixius har jeg sett nevnt som navn på en kinesisk general(?), men uteslutter at vi skulle ha aner derfra)Har noen en annet forslag ? Jeg er åpen for alt.Mvh Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anne Sagflaat

Synes om det er greit om vi starter med en oppsummering av hva vi har om dette så langt.Rasmus Selgensen Dahl d. 1700 i Bergen, gravlagt 27.12.1700. I følge 'Personalhistorisk Tidsskrift' gift med Gjertrud Hansdatter Cicicus i 1685 i Bergen. Hun død 1719 i Bergen.Finner Rasmus i Bergen første gang i Bergens domkapittelsprotokoll 5 i 1680. barn: Maren Rasmusdatter Dahl f. ca 1687 Selgen Rasmussen Dahl f. ca 1689 Hans Rasmussen Dahl f. ca 1690 Rasmus Rasmussen Dahl f. ca 1697 Jens Rasmussen Dahl + 2 barn f. og d. 1693 og 1697Far til Rasmus: Selgen Søfrensen f. ca 1635?, d. før 1675. Nevnt i Bergen i 1645, 1648 og 1662.Om Gjertrud har jeg ikke noe om familie.24.05.1719 er det skifte etter Rasmus Selgensen Dahl. Det betyr vel at Gjertrud sitter i uskiftet bo frem til hun dør det året. Jeg har ikke sett dette skiftet, kanskje kan det gi noe informasjon om hennes opphav.Har du mere å bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Det er tydeligvis ingen som har “våget seg ut på glattisen” vedrørende temaet ovenfor før Anne nå melder seg på.Først litt “tilleggsinformasjon”.I “Diplomsamlingen UBB” 27.4.1647 nevnes en skomaker Henrik Farwich(skal sikkert være Warwich) som har solgt en kålhage til musikus HANS Rasch (f ca 1620?) og hustru.Med tanke på at Hans var utøvende musiker så er det vel ikke så unaturlig å tenke seg at han ville “pynte” på navnet ved å latinisere det?Nå viser det seg at Ciccius (event Rasch) og Warwich-familiene følges ad. Cicciusenes første person var en HANS f. ca 1620? , og hadde sønnene Tiel Hansen (Ciccius) (SUS s 1819) og Zander Hansen (Cicius, Ciccy)(SUS s 834/1009-10) og datteren Giertrud Hansdatter (SUS s 1289) gm Rasmus Selgensen Dahl.Tiel tror jeg var ugift.Zander sin datter Helchie ble 2x gm Claus Sandersen Warwich i 1725. (Var gift 1x med Johan Kaae og hadde sønnen Sander Citius/Zixius Kaae) Claus var fadder til Rasmus Rasmussen Dahl sin eldste sønn Rasmus og en Lyche Rasch var nr 1 fadder til 3 av barna. Er dette bare tilfeldige sammentreff ?(SUS = Sollied: utdrag av skifteavskrifter for Bergen 1675-1852) (Sider som omtaler Ciccius: 834, 1009/10, 1134, 1289, 1819, 1962-64, 1380, 1963.)Anne, her fikk du vel svar på noe av det du spurte om. Dine data er lik mine, kanskje med et spørsmålstegn ved Selgen Sørensen som far til Rasmus, men sannsynligheten er stor siden det her er snakk om et sjeldent fornavn.Jeg har ikke funnet noen utenlandsk kilde til navnet Ciccius, derfor holder jeg en stund til fast ved tanken om at vi har med en Raschfamilie å gjøre. Sikkert svar på dette får vi vel aldri uten at det skulle dukke opp en eller annen skriftlig dokumentasjon.Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.