Gå til innhold
Arkivverket

[#54187] Foreldrene til Christian Larsen f. Berg sogn i Østfold i 1864


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

I kb. under døpte nr.68 i 1864 finnes Christian Larsen 'uægte' sønn av Lars Johannesen og 'Pige' Karen Marie Christiansd. Jeg trenger hjelp til å tyde hans yrke og navnet på deres bosted ('....under Aasekiær'). Ved ft i Fredrikshald 1865 finnes bryggearbeider Kristian Larsen ug, 42 år som bor hos Ole Olsen og hans kone Karen Marie Kristians. 73 år f. Fredrikshald. Ikb. Fredrichshald finnes i tidsrommet 1792-94 bare en Karen Marie (f.16.juni 1793). Hun er datter av Niels Christensen og Christence Andersdatter. Jeg antar at dette moren til Christian Larsen,men jeg trenger å få det bekreftet og dessuten hjelp til å tyde Niels yrke/tittel og bosted. Kan noen hjelpe meg?mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk Kjellaug (2), og jeg beklager feil informasjon. Christian Larsen står som nr. 26 i 1824 under døpte i kb for Berg. Jeg skal skjerpe megBh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det gikk fint-:) Mora heter Karen Marie Christiansdtr, så det ser ut for at det er rette personer du har funnet i ft 1865: LenkeFaren var Lars Johanssen Grdmand under ....bior (?).Her håper jeg du får bedre hjel av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Klokkerboka: Lars Johannesen givt(gift) mand på pladsen Huset under Aasekjer og piken Caren Marie Christiansdt. ibid.Det er første gang jeg har sett prest eller klokker har skrevet horrebarn i boka. Noen som vet hvem denne klokkeren var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Uten å legge meg inn i debatten tar jeg med at klokkeren i 1824 var Thorbjørn Hansen fra gården Fange, han giftet seg til Vestre Vik. Gården ble senere kalt Klokkervik. Klokker fra 1809-42. Synd det ikke går å ta et lite ord med ham..Jeg forstår det slik (8) at de bodde i Garnisonen. Brakker oppe i festningen og like under -nær byen.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Som nevnt i mitt første innlegg (1) er jeg usikker på om Karen Marie f. 16.06.1793 i Fredichshald er mor til Christian Larsen. I kb for Berg har Christians mor etternavnet Christiansd. ved ft. 1865 er etternavnet Kristians., mens Karen Marie i kb. for Fredrichshald er datter av Niels Christensen. Kan noen kaste lys over dette?mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg for min del tviler på at det er rett person du har funnet döpt. Christian og Kristian ble skrevet om hverandre. Ser av ft at den som har skrevet inn navna mer eller mindre konsekvent bruker forkortelsen navn+s. her.Jeg vil tro at hennes far enten var en Christian/Kristian eller Christen/KristenHva med denne kandidaten? Passer ikke akkurat med alder oppgidt i 1865, men her kan det være store variasjoner: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f10101&gardpostnr=307&personpostnr=2309#nedre>LenkeEn annen mulig kandidat, men her står bare Karen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk igjen Kjellaug! Karen Christiansd. som du har funnet i ft 1801 er iflg. kb. døpt Karen og ikke Karen Marie. Den Karen Maria som du også har funnet i ft. 1801 var 4 år og det avviker vel mye fra den Karen Maria som er mor til Christian og var73 år ved ft. i 1865, men umulig er det ikke.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er vel giftermålet til Ole Olsen og Karen Marie i 1827: 4. par på venstre side: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1832), Ekteviede 1827, side 412-413. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7429&idx_id=7429&uid=ny&idx_side=-205>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Berit, ser vi var ute omtrent samtidig! De du har funnet, er de samme jeg fant i innlegg 12. Jeg tipper på hun som er fire år! Men så langt har jeg ikke funnet henne döpt. Hun var jo födt utenfor ekteskap, kan det hende at presten ikke har fört henne inn? Jeg har leita i 1797/98 og nå vil jeg sjekke 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan man være 100% sikker på at hun ble döpt i Fredrikshald/Halden? Finner ikke henne blant döpte fra 1795-1799. Derimot finner jeg et pigebarn Karen Marie i Berg f. 22 april 1798(döpt 13 Mai), men det ser ikke ut for at foreldras navn er oppgidt. Jeg finner ihvertfall ikke noe ut av det. Heller ikke om hun er ekte eller 'uægte'. Dette er vel bare et skudd i blinde!!: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1770-1814), Fødte og døpte 1798, side 160-161. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7428&idx_id=7428&uid=ny&idx_side=-84>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I ft er det ofte feil med hensyn til födselsår. Vil heller tro at alderen er den som er oppgidt da de gifta seg.Hva med dödsfall? Hun må jo ha dödd en gang etter 1865 i Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk igjen Berit og Kjellaug! Karen Marie var 30 år da hun giftet seg med Ole Olsen i 1927, og jeg er enig med Kjellaug i at kb er mere nøyaktig kilde til alder enn ft. Det betyr igjen at den Karen Maria som var 4 år ved ft. 1801 kan være er den rette. Ved ft 1865 bodde Karen Marie og Ole i Fredrikshald og jeg skal lete etter henne under døde i kb. Fredrichshald. (Jeg har ikke funnet Karen Maria Christiansdatter i kb Fredichshald i tidsrommet 1794-1798).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har og gått igjennom listene både for uekte og ekte barn og finner henne ikke. Det er jo mulig at hun ikke var döpt i det hele tatt - at mora var utenfor statskirken, f. eks.Har du funnet eventuelt andre barn etter Karen Marie? Dersom det er hun som er 4 år i 1801, såt het jo mora Anne. Kanhende hun har kalt opp sin mor?Jeg har og sjekket döde, dette var merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.