Gå til innhold
Arkivverket

[#54194] Barbro Kirstine Nilsdatter Husvær i Alstahaug og Torget i Brønnøy


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Barbro Kirstine var gift (1) Ole Danielsen Husvær. Skifte der i 1769.Barbro ble gift (2) Jakob Johannessen fra Hussand i Sømna. Hun døde ca 1781 på Torget i Brønnøy. 2 skifter der. I et av skiftene står det feilaktig Kerstina Nielsdatter.Barbro har stor etterslekt, bl a i Brønnøy, Søvik i Alstahaug, Vega og Sømna. Jeg nevner at datter Maren Johanna Jakobsdatter ble gift med Jens Christopher Nielsen Grønbech i Brønnøy. Hvor det ble av hennes datter Beret Susanna fra første ekteskap kjenner jeg ikke til.Kjenner noen til foreldrene til Barbro Kirstine ?MvhKlaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Barbro Kirstine døde 23. juli 1780. Da er hennes alder oppgitt å være 37 år og 10 mnd. LenkeHvis dette stemmer, er hun født ca 1742.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei.Ser i dette innlegget at Barbro Kristine og Ole Danielsen Husvaer hadde en datter sem het Beret Susanna. Jeg har en ane som heter Beret Susanna Olsdatter, foedt ca 1763 doed 17.12.1839. Hun var gift med Lars Pedersen paas Indre Strand i Visten. Lars Pedersen var i sin tid den dyktigste laasesmed i sognet. Jeg har tidligere proevd aa finne foreldrene til Beret Susanna, men uten resultat. Ved begravelsen hennes er det opplyst at huna var foedt i Tjoetta sogn, men selv med hjelp fra statsarkivet i Trondheim klarte jeg ikke aa finne henne innskrevet i kirkeboekene for Alstahaug/Tjoetta. Jeg mener ogsaa aa huske at da eldste soennen hennes ble doept ble det opplyst at Beret Susanna bodde paa enten Prestoy eller Sildoy, og det blant fadderne var en mannsperson som hadde etternavnet Olsen, men de notanene som jeg har om dette har jeg p.t. ikke tilgjengelig. Beret Susanna er min ane via datteren Barbro Larsdatter, og det kan jo tyde paa at hun er datter av de som nevnes i dette innlegget.Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Beret Susanna Olsdatter på Strand er også min ane gjennom Barbro Larsdatter, men jeg har ikke sjekket mer på henne. Hun døde 1. des 1838 og ble jordfestet 1. jan 1839, jf LenkeHadde hun barn før hun ble gift med Lars Pedersen? Jeg har 5 barn, 4 døtre og en sønn som er yngst.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Tilbake til Barbro. Her har vi feil i Sømna Bygdebok. Hennes andre mann Jakob var ikke fra Hussand, men var f. 1743, sønn av Johan Olsen og Margrete Gjertsdtr. Sørviken Herøy (Dønnes kirkebok). Barbro Kirstine (d. 1780) var f. 1742, dtr. av Nils Christensen Brasøy Alstahaug. (Jeg ser g. 1739 Nils Christensen med Maren Jonsdtr. Tjøtta?). Barna med Ole Danielsen (d. 1767) var Berit Susanna f. 1763 Husnes (Herøy kirkebok). Hun er i live i 1781; Maren f. 1767 d. ca. 1780 Torget (har skifte); med Jakob: Oline f. 1772 Huusvaer (se Hongset øvre Sømna h/i:1); Margrete Marie f. 1774 Torget (d?) g. 1797 Hans Christian Pedersen Torget indre g. II 1802 Elias Johannessen. Bosted Torget indre. (Elias fra Hussand); Maren Johanna f. 1776 d. 1839 g. 1801 Jens Christopher Nilsen Grønbech Torget indre; Elen Kirstine f. 1778, se Vaag Sømna 4:1; Barbro Kirstine f. 1780 d. 1780 3 uker. Jakob ble gift paa nytt, men ingen flere barn. Jakob d. 1800 Torget (60 aar). Jakob og Barbro g. 1772 Herøy. Bevis om Jakob er fra et skifte etter Niels Giertsen Glein Dønna fra 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei.Iflg. de opplysninger jeg har fått tilsendt fra min bror i Norge har jeg ikke registrert at hun hadde barn før hun ble gift med Lars Pedersen. Ser også at vi har forskjellige dødsdatoer på henne, men jeg kan ikke huske hvor jeg i sin tid fant hennes dødsdato, men trolig er det fra kirkeboken.mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.