Gå til innhold
Arkivverket

[#54195] Erik Johnsen Lillehoel/Tønset/Holmen på Røros født ca 1801/03 i Tønset


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Ingerid Eriksdatter HOLMEN fikk 13/12-1868 (døpt 7/2-1869 i Røros kirke) en uekte sønn Ellef med Peder Jensen Smed. Ved hennes dåp 21/4-1844 oppgis hennes foreldre å være Brugsbonde Erich Johnsen TØNDSÆTH og Petternille Pedersdatter Viigen. Det er Ingrids far Erik Jonsens opprinnelse jeg trenger hjelp til.Ungkarl Erik Johnsen LILLEHOEL og Pigen Petronelle Pedersdatter Wigen ble viet i Røros kirke 17/2-1844. Begge er af Prestegjeldet Røraas. Han 41 år og hun 23. Hans far John Eriksen. Lenke til ministerialboka: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16224&idx_id=16224&uid=ny&idx_side=-426>LenkeDen samme vielsen i klokkerboka gir mer og noe avvikende informasjon:LenkeBrudgommen er da Brugsbonde Erich Johnsen TØNDSÆTH. Han er født på Tønset og faren er avdøde Brugsbonde John Erichsen LILLEHOLL fra Tøndsæths Præstegjeld.Erik Johnsen og Petternille hadde flere barn som jeg har sjekket i kirkeboka: Petternilla f. 1847, John f. 1851 og John f. 1857. Faren er Erik Johnsen HOLMEN, en gang tjenestedreng og to ganger dagarbeider. Bosted var Stormoen og jeg fant dem omsider i morges i Rørosboka b. 4 side 473. I 1865 bodde de sammen med den yngste John på en Galaavoldplads: LenkeHvilken gård i Tynset prestegjeld er LILLEHOEL eller LILLEHOLL?Jeg finner i FT 1865 Tønset en rekke gårder HOLMEN, likeledes Holen og Holemoen alle i Tønset hovedsogn så jeg antar at Erik Johnsen Holmen kunne være født i der. Jeg har lett i kirkebok Tønset/Tønset fra 1801 og fremover, og det eneste jeg finner er en Erik født 12/7-1801, døpt 9/8 med foreldre Jon Olsen og Ingrid Eriksdatter HOLMEN. Dette paret finner jeg i 1801 under gård 145 i Tønset hovedsogn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ingen må tro at jeg mener disse i siste avsnitt i mitt forrige innlegg er foreldrene til Erik Jonsen Holmen på Røros. Jeg er egentlig totalt i villrede angående opprinnelsen denne mannen. Jeg er stadig på let etter ham i det som var Tynset prestegjeld da han ble født innbefattet Lilleelvdal og nedre Folldal. Helt sikkert er det at etternavnet Holmen må han ha fra et annet sted enn Røros.Det undrer meg egentlig at han var brugsbonde da han ble gift i 1844 og da datteren Ingrid ble født samme år for så å bli tjenestedreng og dagarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Tynset bygdebok, gard og ætt, bind 1, av Ivar Streitlien, side 233 under gn. 44, bn. 1 Holmen nordre (Vhelholmoen): I 1736 vart det skylddelt et lite bruk som kaltes Lille-holen. I daglegtalen brukes Vehlhol’n eller Vehlholmoen. Opprinnelsen til bruket er nevnt under Holen 44-1.Videre står det skrevet at denne gården hadde flere eiere opp gjennom tidene.Ole Jørgenson Øyan kjøper gården i 1796 og selger den videre i 1801 (side 234). Denne Ole Jørgensen f. 1730 er gm Mari Jonsd. Holmen, f. 1728, d. 1800.Dette paret har 4 barn, den yngste, i følge Tynsetboka, er Jon, f. 1773 gm Ingrid Eriksd. Buhaugen f. 1773. Under Buhaugen gn. 44, bn. 30 side 193:Erik Iverson f. 1739. d.(1801) gm Marit Pedersd Kottet (73-8), f. 1740, d. 1804 har disse barna: 1. Peder2. Ingrid f. 1770, g. 1799 med Jon Oleson Holmen (Vehl-holmoen) 45-1, f. 1773, barn: Ole f.o.d 1799, Erik f. 1801, 3. Ole f. 1804, Iver f. 1807, gm Marit, kaller seg Neby da dattera Ingeborg blir født 19.11.1837 (resten sløyfer jeg)3. Kari f. 1780 Den Erik du har funnet født og døpt i Tynset 1801, kan være den som er nevnt under Buhaugen med foreldre Ingrid Eriksdatter og Jon Oleson Holmen. Håper dette kan hjelpe deg litt videre.Vennlig hilsen Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, Randi. Dette var lovende. Nå må jeg imorgen kaste meg over utflytningslister for Tynset, innflytningslister for Røros ser det ut til å være dårlig med. Lille-Holen i bygdeboka og Lille-Hoel i kirkebok for Røros har kanskje en sammenheng - håper jeg.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei! Det snek seg inn en feil i mitt innlegg: Holmen nordre har gn. 45, bn. 1.(side 233) Gn. 44, bn. 1 er Holen nedre (Elfeng), (side 173)Jeg har sett gjennom de utflyttingslistene for Tynset som finnes scannet og kan umiddelbart ikke finne noen Erik Jonsen som passer med den Erik som kom til Røros.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant ingen jeg heller da jeg så gjennom utflyttingslister for Tynset fra det tidspunkt de starter frem til det år Erik Johnsen giftet seg på Røros. Før har jeg gått gjennom konfirmasjonslister relativt raskt uten å finner noen Lillehoel eller Holmen (navn på foreldre/far mangler i konfirmasjonslistene).Jeg merket meg to Erik Jonsen Østby konfirmert i henholdsvis 1817 og 1818 med en alder som tilsier et fødselsår på 1801. Dette var klokkerboka. Den ene Erik J Ø fant jeg født i 1801. Idag kom jeg til å se i minsterialboka og fikk se at den Erik som ble konfirmert 1818 17 år gammel (Tynset hovedsogn) var 'et moder- og faderløst barn fra Thjem'.Ikke så helt enkelt dette!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei igjen!Jeg fant også de samme som du nevner.Det er en Erik Jonsen født i 1802, døpt 27. mai har foreldre Jon Brynhildsen (Brynjulsen) og Marit Olsdatter Østbye. Denne familien finnes under Østby,(side 395) på Gammelutstumoen gn. 70, (side 406). Det står ikke noe om Erik annet enn fødselsår 1802.Fra en annen kilde: (Slekta på Gammelutstumoen) Erik er nevnt i skiftebrevet etter mor si i 1822. Da var han 20 år og hadde tjeneste hos Peder Larsen på Neby. ---- Så han er det trolig ikke ...Nei, det skal ikke være enkelt .....Bare hyggelig å hjelpe! Mvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg lurer på hva som står om hans vaksinasjonsattest ved vielsen i ministerialboka (innlegg 1). Jeg er viss på det står et eller annet om militair? Men jeg får ikke med meg sammenhengen. Klarer du det?Men det kan utstå til i morgen. På tide å ta kvelden eller natta, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nå fått hjelp til tyding av hva som står der: Han var forhen militair og hadde som sådan presterett attest.Jeg må forholde meg til det som står i kirkebok for Røros ved vielsen i 1844: at hans far var Jon Eriksen og at han opptrer med 'etternavn' som Lillehoel, Tønset og Holmen. Det er det eneste sikre jeg har på ham. Alt annet er usikkert, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboka for Tynset oppgis at Erik blir døpt 12. juli 1801 med foreldre Jon Olsøn og Ingrid Eriksd. Holmen. Det er ingen andre Erik Jonsøn, født tidlig på 1800-tallet, som kan knyttes til Vehl-Holmen, også kalt Lille-Holmen/Holen/Holan. Så hold deg til s 193 i bygdeboka, innlegg 3. Vil du bakover i slektene på Holmen og Kottet (Prestkottet), er det en del feil og mangler i bygdeboka. Jeg kan sende deg aneliste om du oppgir e-postadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har etter hvert mest lyst til å tro at det er slik du sier: at presten i Røros må ha skrevet feil farsnavn på faren, Jon Eriksen for Jon Olsen. Erik Jonsen Holmens eldste datter het Ingrid, oppkalt etter hans mor.Takk for tilbudet om en aneliste. Jeg tar gjerne imot det og min e-postadresse er: astrrye(krøllalfa)online.noMed hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.