Gå til innhold
Arkivverket

[#54196] Hvem var Søren Eide, som ble far i Trondheim?


Gjest Siv Line Brønstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv Line Brønstad

Jeg har i lengre tid lett etter Marthin Bernhard Sørensen Eides pappa, Søren Eide. I sønnens dåp er han oppgitt å være ungkar og bakersvend, og skal ha reist til Kristiansund tre måneder før sønnens dåp i oktober 1849. Her er lenke til dåpsprotokollene: MINI: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2340&idx_id=2340&uid=ny&idx_side=-97>Lenke og KLOK: Lenke Han er nr 180 i ministerialboka og 179 i klokkerboka. Marthin Bernhard ble senere satt bort til Frosta, hvor han senere ble konfirmert og gift. Jeg har funnet noen Søren Eide i Grytten. En ble gift før 1849, og flyttet til Molde, så han kan det ikke være. Det er i midlertid en Søren Olsen Eide her ( Konfirmert: Lenke og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fra FS, men det kan jo være flere enn det som står der:Søren Olsen Eide f. 22/2 1808 Grytten MR, Ole Olsen og Ingelev Ingebrigtsdt. Hyllesnæs.(41 år 1849).Søren Pedersen Eide f. 10/2 1815 Eid MR, Peder Hansen Hatle og Marit Andersdt. (34 år i 1849).Jeg tror mest på den siste Søren Pedersen pga. alderen. I 1865 bor det en Søren P.Eide i Molde. Hans er 51 år f.Eidssogn og gift med Marit Nilsdt. Eldste barn Pauline 15 år f.i Molde. Da ble vel Søren P. gift ca. 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Line Brønstad

Hei, og takk for svar. Jeg mener ganske bestemt at det ikke er Søren Pedersen Eide, som bor i Molde, fordi han giftet seg i 1849, og i kirkeboka for Sørens sønn er barnefar oppgitt til å være ungkar. Har også funnet den andre, Søren Olsen Eide, men kan ikke finne ut om han hadde en 'lynvisitt' i Trondheim omkr 1848/1849. Noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Søren Persen (Pedersen) Eide f 1815 gifter seg 1841 med Marit Nilsdatter fra Hen. Er husmannsfolk på Eide, Eid, Grytten. De får Elen Anna 1842 og Gjertine i 1845, for så å flytte til Molde. (Eid bygdebok s 516). Se også Raumadalsfolket s 67.Søren Olsen, f 1808, dør i 1847 i følge bygdebok for Eid s 489.Jeg finner ingen andre Søren-kandidater verken blant gardfolk eller husmannsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Line Brønstad

Hei. Takk for opplysningene. Husket feil ang. Søren Pedersen Eides giftermål. Visste imidlertid at det ikke kunne være ham som var den skyldige. Fant dødsprotokollen for Søren Olsen Eide i mars 1847. Synd. Håpet at det kunne være ham. Er det noen som vet om noen annen Søren Eide er jeg takknemlig. Min morfar mente imidlertid at enten Søren, eller hans far var kaptein på et skip. (Muligens kaperkaptein, og da måtte det i så fall være Sørens far.) Dette er noe jeg ikke tør si som sikkert, da min morfar kunne fortelle ting som ikke var helt sant noen ganger. Jeg føler jeg likevel må undersøke dette til det evt. er motbevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei Siv Line. Jeg kan ikke dy meg her, men het din morfar Birger Eide? I såfall så vokste vel jeg opp mindre enn 1 km fra deg og er 10 år eldre(datter av Arnold og Magnhild)? Da har vi også felles slekt på andre grener, og jeg kunne tenke meg å utveksle. Jeg har en del i dokumenter når det gjelder aner på Lorents Henriksen Hovdal(min oldefar), Ingeborg Anna Jossiasdatter(søster av Kristine som kan være din oldemor??). Har dette i dokumenter, men også i slektsprogram. E-postadresse: anlih@online.no. Det kunne være moro å høre hva du har. Beklager at jeg kommer litt utenfor temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei. Vet du noe om hvem som betalte for Marthin Bernhards oppfostring? Jeg regner med han kan gjenfinnes i arkivene etter enten Waisenhus-stiftelsen eller Trondheim fattigvesen (muligens begge). Har selv funnet mye informasjon der. Det ble betalt for barnet fram til konfirmasjonen eller til det fylte 16 år. I noen tilfeller ble deler av bidraget krevd refundert hos foreldrene eller hos den kommunen hvor foreldrene var hjemmehørende. Det kan derfor være mulig å finne noe om Søren Eide på det viset.Hvis Waisenhusstiftelsen har betalt oppfostringen, regner jeg med han kan finnes i forstanderens manntallsprotokoll 1861-1893. For Fattigvesenet fins det liknende protokoller over 'Utsatte personer'. Det er ikke sikkert at han gjenfinnes i noen av disse, men jeg vil tro det er sannsynlig at han kan finnes på ett av stedene.Waisenhusets arkiv befinner seg på Statsarkivet i Trondheim, mens Fattigvesenets arkiv er på Trondheim byarkiv (disse to arkivene har felles lesesal på Dora).Arne (har åsbyggene erobret Digitalarkivet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Line Brønstad

Hei Anne Lise. Du har selvfølgelig rett. Jeg vet hvem du er, og jeg lekte vel ganske mye med din søster, i barndommen. Når det gjelder Kristine Jossiasdtr. var hun ikke min tip-oldemor. Det var imidlertid Anna Jørgine Johannesdtr. Avdal. Så vi har de samme anene der også. Min oldefar var Johannes Lorntsen Hovdal, som var Anton Julius' storebror. Jeg har anene i slekta ganske langt tilbake, men mye av informasjonen jeg har, har jeg fått i fra en tredje person, så jeg er i gang med verifisering av disse dataene, samt utfylling av kilder og annen relevant informasjon. Jeg har imidlertid scannet inn de gamle bildene som lå på Lo (heldig vis!), så hvis du er interessert, kan du få noen av disse. Jeg var akkurat ferdig med de siste fotografiene, som var de innrammede bryllupsbildene fra slekta, da alt forvant i brannen i sommer. Et av de eldste bildene jeg har er et av Johannes Arntsen og Maren Lusie Andreasdtr. Avdal. Dette legger jeg ved her. De var Anna Jørgine Johannesdtr. Avdals foreldre. Altså mine tip tip-oldeforeldre. Ellers antar jeg at du har mye annen relevant kunnskap om slekta, da jeg kun har vært 'helge-slektsforsker', og ikke har den erfaringen i å lete etter informasjon, som jeg vet du har. :-) Hils resten av familien. Mvh Siv Line

bilete3892.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Line Brønstad

Hei Arne. Som du ser jeg svarte Anne Lise, ser du at jeg ikke har den store erfaringen, men 'det e artig læll'. Jeg vet ikke hvem som betalte for Bernt, som han ble kalt, men jeg tror han vokste opp på Viktil Nordre Lenke Han har ved konfirmasjonen fått navnet Vigtild, skrevet i boka, men han brukte senere navnet Eide.Jeg har forøvrig ikke anledning til å reise til Trondheim for å undersøke, da jeg er ganske bundet på det hjemmlige plan (unger, mann, hund etc.), så hvis du hadde orket å ta en titt en gang du er der, er jeg takknemmlig.Du kan også få en kopi av resten av bildene fra Lo, som jeg scannet inn. Gi meg bare en liste over hvem du har fått, så jeg slipper å kopiere disse inn på en ny DVD.mvh Siv Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg tenker meg om så vet jeg jo at din oldefar Johannes var sønn i Lorents Kristian Henriksens første ekteskap med Anna Jørgine Johannesdatter(født 11.05.1858).Lorents var født 16.11.1849. Ja du lekte vel en del med min søster.Takk for at du la ut bildet av Anna Jørgines foreldre, og jeg tar utskrift av det når jeg får ny skriver på plass. Jeg tar gjerne imot både dette bildet og de andre gamle bildene du nevner, og kan iallefall ta imot i Word.E-postadressen står i mitt forrige innlegg. Jeg har også en del informasjon på Anna Jørgines mor Maren Lucies aner(vi kommer blant annet over på Ole Sivertsen fra Soknedalen som jeg har lagt ut forespørsel om aner til her på enten her og på Trønderslekt eller på Slektsforumet og på Trønderslekt). Johannes Arntsen har jeg også en del om aner på, men den grenen trenger en del oppdatinger(var ikke så nøye med datoer, faddere, forlovere osv. som jeg er nå tidligere). Tar en og annen dag på Stjørdal bibliotek når jeg er hos mine foreldre, og planen er å få et par dager i løpet av de 3 ukene jeg er der når jeg nå skal dit snart. Da er planen at jeg skal jobbe med Johannes sine aner, men det er jo jul snart så det er ikke sikkert jeg får gjort så mye der. Forøvrig hadde Anna Jørgine og Lorents felles aner i Hanebogen, og jeg har utskrift av skiftene på Arnt Arntsen i 1774 og kona Marit i 1783(papirkopier fra mikrofilm). Det kan jeg sende deg i posten etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Line Brønstad

Hei. Sier takk for utskrifter av skiftene. Jeg kan sende deg en DVD med bildene. Det blir mye enklere det. Har du en post-adresse jeg kan sende dem til? Svar på e-post sivline.bronstad-KRØLLALFA-c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Sender deg en mail i løpet av kvelden. Jeg har nettop kjøpt ny pc som har Dvd, og jeg har aldri hatt Dvd før, men jeg håper jeg å lære meg å bruke den snart. Så får jeg jo også kombinert skriver/scanner snart. Jeg får bredbånd 04.12, og han som skal hjelpe meg med det fra el-butikken jeg kjøpte ny pc på tar med skriver/scanner da. Jeg har også utskrift av noen flere skifter angående våre aner, men ikke alle er like lesbare(skriften var svak på mikrofilmen og enda svakere i utskriften så dem er det vel ikke vits i å sende). Det gjelder f.eks. skiftet på Jon Jonsen Skjesol i 1793(far til Ingeborg Jonsdatter og farfar til Maren Lucie på bildet). Jeg er nok flinkere med slektsforskningen enn jeg er med dette med pc og data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Sitter nå på Statsarkivet og leser Waisenhusets papirer angående Martin Bernhard Sørensen. Det viser seg at han ble 'bortsatt' til Torstein Vigtil på Frosta i 1856 for Waisenhusets regning. Mora hadde ett barn til, ei datter Petrine, f. 11. april 1854, hvis far oppgis å være matros Edvard Hansen fra Christiania.Martin Bernhards far, bakersvenn Søren Eide, sies å være 'heraf Byen', altså fra Trondheim. Han reiste derfra for å begi seg til Kristiania, 'hvor det, da Øvrigheden efter Barnemoderens Ansøgning om Opfostringsbidrag, søgte ham, [?], at han havde reist til Kjøbenhavn. Senere gik ogsaa Ansøgningen didhen, men nuhavde Personen ogsaa [?] derfra, hvorhen vides ikke'. Har skrevet av dette litt i all hast. Vi får holde videre kontakt på mail. Har tatt kopier av papirene slik at du får sett hva som står.Det kommer altså ikke fram så mye nytt her. Søren Eide, bakersvenn, oppgis å være trondhjemmer, og har senere reist til Kristiania og København. Når det nevnes 'ansøkning om oppfostringsbidrag', regner jeg med det har gått gjennom amtmannen. Det kan tenkes at det der gis noen mer utfyllende opplysninger om Søren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Line Brønstad

Tusen takk. Du er en engel. ;-) Jeg har lenge trodd at han reiste til Kristiansund. (Står så i kirkebøkene.) Nå kan jeg lete videre en stund. Må ant. pløye igjennom kirkebøkene fra Trondheim for 3. gang. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.