Gå til innhold
Arkivverket

[#54197] Gjertrud Lind, f. 1844, Harstadhavn og Åkerøy, når døde hun?


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Gjertrud Lind, f. 1844, gift 1. gang med Henrik Nilsen, bosted Harstadhavn i den tids Trondenes prestegjeld, i dag Harstad. Gift 2. gang 1878 med Johan Martin Knutsen, bosted Åkerøya utenfor Harstad. I FT 1900 er hun enke, bodde på Åkerøya og benevnt 'Jette Lind'. Når døde hun? Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Odd Einar Tømmerås

Gjertrud Birgitte f.1844- har jeg på Åkerøya gift med Johan Knutsen f.1844-1893 fra Åkerøy.I margen står det at hun var gift 3 ganger. Enten VAR hun g.3gg eller gift 2g og hadde et uekte barn. Uansett skal jeg lete videre på Harstadhamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Geir!I basen til Erik Berntsen sto det at Gjertrud Birgitte Lind døde den 20 desember 1889 i en alder av 93.(se basen i innlegg 3)Er du sikker på at det er rette Birgitte Lind du har funnet på tellingen 1900,eller er det feil i basen til Erik Berntsen?Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Ann-Mary. Det er nok ikke rett Gjertrud som er på Berntsens sider.Hun skulle være 56 år i 1900-tellingen.Men jeg finner ikke noe dødsår på henne,Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Odd Einar! Da skjønner jeg ,det kan vel fort oppstå feil i slektsbasene . Da får vi bare lete etter dødsfallet!Tellingen 1900,Gjertrud(Jette) Lind,på Aakerøen i Trondenes:Lenke Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Takk for det fine engasjementet dere legger ned for å finne dødsfallet til Jette Lind, Ann-Mary og Odd Einar! Det kan hende at en må leite i kirkebøkene i Bergen og omegn, dersom etterfølgende sistat er riktig. Jette hadde en sønn, Alfred Pedersen - ham som hun fikk utenfor ekteskap - som var en kjent los bosatt i Fyllingen ved Bergen. I en artikkel i Harstad tidende 23. desember 1938 skrevet av en 'K.M.' kan en lese bl.a. 'Men også los Pedersen hadde godt å slekte på, iallfall på morsiden. Hans mor var nelig datter av gamle skipper Per Lind, som bodde i Harstadhavn. Hun hette Jette Lind. Men skjebnen var litt tunghendt med henne. Hun var gift to ganger, men måtte også annen gang finne seg i å bli enke, og å miste to av sine barn, en sønn og en datter. Menc verst var det nok til sist, da hun blev blind og hjelpeløs, og ingen hadde å støtte seg til. Men da kom atter det gode i sønnen, los Alfred Pedersen, til syne, han hentet sin mor til seg...' Det vel gode sjanser for at Jette har endt sine siste dager hos sønnen Alfred i Bergen. Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Osmund Lind Iversen

Jeg kommer litt sent inn i denne tråden, men kanskje noen lytter enda? Jeg har bra kontroll på Jette som er nær slekt. Jo, hun var nok gift 3 ganger, og de tre barna hadde hun med Henrik Ems Nilsen, f. 1841 i Throndenæs. I 1900 bor hun stadig med sønn Rikard og datter Johanne, i 1910 med bare sønnen Rikard, på Aakerøy Matrikkelnr 108/4.Erik Berntsens notat om hennes dødsdato er helt på viddene - men det så du vel allerede basert på fødselsår og hans påstand om at hun ble 93 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.