Gå til innhold
Arkivverket

[#54201] Etterlysning Peder Christiansen Nordås? Druknet i Nordås Vannet 1804.


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Søker opplysninger om Peder Christiansen, som dør tragisk i 1804 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8800&idx_id=8800&uid=ny&idx_side=-70>LenkeFalt i Nordås isen? og druknede i det han kom hjem fra byen, og ulykken skjedde sidstleden 2 februar dette år omtrent kl 7 om aftenen ikke meget langt ifra hans hjem,Han er gift, 1802 med Kari Larsdatter Nordås,Storetræet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja, det kan se slik ut. Foreldrene til kona, Kari er fra Jølster ifølge Fana Bygdebok. Hun er nok også døpt der? Men det er ikke så lett å finne hans aner. Jeg finner ikke han døpt i Fana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

En skikkelig nøtt han her. Klarer ikke finne han i bygdeboken for Fana. Finner han ikke blandt døpte i Fana i passende periode. De får et barn sammen før han drukner. Christina F. 1802 LenkeNoen som har kjenskap til han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eit kurosium:Fyrste lenka i (1):, høgre sida:D. 23de Desembr: Mons Sandersen Kippervigens Barn, Caroline, gaml. 4 Dage.NB: Dette Barn var i Ansigtet meget vanskabt: havde næsten ingen Næse, tykke opbrættede Læber, en sortebrun Farve over det ganske Legeme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Kari Larsdatter, enken etter Peder Christiansen, har en uekte sønn fra før. Samuel Andersen f 1790. Han får samme skjebne som sin stefar Lenke Men denne Peder Christiansen F. ca 1765-68 er litt av en nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell-Arne Mellum

Løfter denne opp da jeg trenger råd om hvilke kilder som finnes hvor jeg kan finne min 'savnede' Peder Christiansen.Her er hva jeg vet:Han dukker opp i FT 1801 som tjener på Nordås 35 år.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11249&gardpostnr=3&personpostnr=111&merk=111#ovre>Lenke Han gifter seg til gården i 1802. Nr 3 Høyre side.LenkeFår to barn.Christiana i 1802Lenke Aagathe i 1803. (Hun dør 1 år gammel)Lenke Peder omkommer i 1804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kjell-Arne;dette har du vel sett: Lenke'Lars Bendiksen (1737 Sægrov – 18..) var gardbruker på Sægrov, men måtte gå fra garden og var seinere husmann i Dvergsdal. I 1777 fikk han et år i fengsel som far til et barn født i dølgsmål. Han vendte aldri tilbake til Jølster etter soningen, og er i 1780 på Fantoft, men var seinere på Nordås. Han var gift med Agate Rognaldsdatter (1720 Sunde – 1803 Nordås, Fana). De hadde med seg tre barn født i Jølster:Synneve Larsdatter (ca. 1755 – 1839 Smådal, Fana), ugift og vanfør.Kari Larsdatter (1763 Sægrov – 1849 Haus) fikk en sønn Samuel (1790 i Fana) med Anders Ludviksen Stortre fra Jølster. Hun ble gift i Fana i 1802 med Peder Christiansen. Hun bodde seinere på Ulsmåg, men flyttet i 1829 til Haus med hele familien.Bendik Larsen (1761 Sægrov – 1825 Ulsmåg, Fana) var ugift. Han bodde i 1801 i Bergen (2-29). Han døde hos søsteren.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei ArnfridJa, jeg har sett den oversikten til Yngve Nederbø.Det er godt mulig at hun heter Christiana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Mange barn av utflyttede Jølstringer, giftet seg med Jølstringer. Så det er en mulightet at Peder er der fra?Men nå hadde muligens far til Kari et litt 'anstrengt' forhold til sitt fødested.Mulighetene er fortsatt mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.