Gå til innhold
Arkivverket

[#54202] Tyding dåp av Else Bøhling, 1771


Gjest Bodil Brøgger
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Brøgger

Kan noen tyde det manglende i innførselen Olso Domkirke Ministerialbok mai 1771:Lenke15 Dominicus Bøhling bager og .... Gunnild And. ... Løve ... Else Fadd Thionton Thiolfsen, Motto Bøhling, ... Goboloin, Jens Thor...., Henr. Bøhling. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver: D.B. bager og hustru Gunnild And. ..... Løve deres datter Else. Fadd: Kiersten Truelsen, Mette(MOtto?) Bøhling, jfr. Gobelein, Jens Thordsen, Henr. Bøhling. Så kommer navnet på presten Hr. Cornilsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Tusen takk, det er en god hjelp.Fant i 1801 Christiania en Gebolin. Det ser ut som presten ganske konsekvent skriver o-er og e-er likt.Lenke, (Johane Maria Gebolin, 27, gift 1. gang med Johanes Fabretius, 33, Kiøbmand)Lurer på om det kan være hennes far eller onkel som er fadder i 1771? Eller kanskje mor eller tante, altså at det står Jfr for Jomfru foran etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Moren er Gunnild Andersdatter Løve. Presten er forøvrig residerende kapellan ved Vor Frelsers Kirke, Johan Cornisch.Fadderne er Kiersten Truelsen (egentlig Kiersten Dybdal gift med høker Hans Henrich Truelsen), Mette Bøhling, Jfr: Gebelein (som kan være Elisabeth eller søsteren Susanna, halvsøstre til den som nevnes i (4)), Jens Thords: (Høkeren Jens Thordsen/Thoresen Opsloe og Henr: Bøhling (som er Johan Henrich Bøhling, bror til barnefaren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Igjen, tusen takk for hjelpen. Nå står jo en del av miljøet rundt Dominikus og Gunnhild klart frem.Er det riktig at Johan Henrich Bøhling er født i 1752?Og er Hans Jacob Bøhling den samme som Jacob Christian, født i 1751, bagermester og 'stadtshauptmann', Christiania, gift med Engel Johanna Willer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Johan Henrich Bøhling er ganske riktig født 1752 (døpt 28.09). Han hadde en yngre bror med samme navn som ikke vokste opp (1747-1749).Hvilken Hans Jacob Bøhling har du tankene når du spør om denne kan forveksles med Jacob Christian Bøhling (stadshauptmannen, gift bl.a. med Engel) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Det gjelder Hans Jacob Bøhling, gift med Mette Berchfelt, året før på Bragernes som du forklarer i (6).Jeg finner ikke noen Hans Jacob Bøhling blant mine notater om Dominicus Bøhlings barn. Notatene stammer bl.a. fra dine kunnskapsrike innlegg her i Brukarforum, f.eks. 12022: Bremer slægt i Oslo og Vinger 1700 tallet Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

OBS. Det var bra du så, trykkfeil fra min side. Det skulle i (6) stå Jacob Christian Bøhling (1751-1802), altså stadshauptmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det blir mye rot når man skal være rask. Det jeg skrev er forsåvidt riktig bortsett fra at fadderen Henr: Bøhling er Johan Henrich Bøhling, yngre bror av Dominicus og Jacob Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Igjen, mange takk.Her er vielsen mellom Else Bølling og Jacob Hansen 11. august 1802 i Oslo Domkirke Lenke.Klarer ikke å tyde alt: Jacob Hansen ... og ... ... og Jomfru Else Bølling. ... med Kongelig Bevilgning i kirken af ... ... Lumholtz.Dessverre står det ikke her fedrenes navn eller hvor brudeparet kommer fra. Jacob skal også være fra staden. Hans far skal være Jens Hansen, f. 1731, borgerbrev på snekkerprofesjon i Christiania 22.4.1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Forbasket at det skal være så vanskelig å tyde skriften! Håper det kommer med øvelsen.Dåpen til eldste datter 11.11.1803 i Oslo Domkirke: LenkeJacob Hansen ... ... og hustru Else Bølling, Deres Datter Annette Sørine (fød den 20. Oct.) Fad: Jens Hansen ... David Schiesen ..., Jacob Chr. Bølling, ... Mad. Engel Johanne Bølling og Jomfru Dorothea Kirstine Birchenbuch. ... ... LumholtzJens Hansen er vel farfaren, snekkermesteren. Davis Schiesen vet jeg ikke noe om. Jacob Chr. Bølling og Mad. Engel Johanne Bølling er vel morbroren, bakeren/stadthauptmannen og hans kone, født Willer. Jomfru Dorothea Kirstine Birchenbuch er vel kusinen, datter av Margaretha Pauline Bølling og kjøpmann Friderich Birchenbusch. Siden Dorothea Kirstine er Jomfru, må dette være før hun gifter seg med den meget gamle biskopen Carsten Schmidt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jacob Hansen er født 1769 i Christiania, døpt 7. juni i Vor Frelsers Kirke, sønn av nettopp Jens Hansen i 2. ekteskap med Annichen Caspersdatter Fischer (viet i Aker 26.02.1764). Også farfaren er født i Christiania (døpt 26.06.1731).Du har løst det meste av teksten, borger og snekkermester ('Mester=Snedker') manglet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det blir nok for omfattende om jeg skal legge inn alle barn til Else Bøhling og Jacob Hansen samt forklare hvem hver fadder er og samtidig føre slekten bakover med alle ekteskap og barn og personer (faddere og vitner) tilknyttet disse. I tillegg er det adresser, yrker, borgerskap, opplysninger fra skattelister, panteregisteret osv. osv.Dette er ikke vrangvilje, men da for dette mer art av et oppdrag (som jo dette ikke er et forum for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men jeg får litt dårlig samvittighet og skal ta fadderne til Anette Sørine; 1. er riktig farfaren 2. Daniel Schiefer eller vanligvis Schiæffer/Schæffer. Han er malermester i Christiania 3. Jacob Christian Bølling er ikke stadshauptmannen (som døde året før), men morens halvbror. 4. Er riktig stadshaputmannens enke 5. Det er Ingeborg Catharina Birchenbusch som ekter den gamle biskopen i Opsloe 09.11.1803, Dorothea Kierstina (en halvsøster) ekter 16.03.1804 kjøpmannen Jørgen Peter Steffens. De to halvsøstre er forskjellig mor, Dorothea Kierstinas er Margaretha Paulina Bøhling, søster til stadshauptmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Det var godt at du ombestemte deg. Du tok nesten motet fra en som endelig har fått til å lese i kirkebøkene, men som blir så frustrert fordi det er så vanskelig å lese alt. Jeg har ikke bedt noen om å lete i bøkene for meg, bare om hjelp til tydingen. Allerede nå er det lettere å få meningen i det som står der. Men nå er vel ikke disse kirkebøkene de verste.Og så var det så fristende å spørre om disse fadderne også.Nå skal jeg se videre etter flere barn av Halvor og Annette Sørine, vet at de hadde Jens Jacob døpt 31.1.1809 og tror at det iallfall var en pike til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.