Gå til innhold
Arkivverket

[#54206] Anne Marie Hansen


Gjest Inger Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Marie Næsset

Anne Marie Hansen ble født 12.04.1846 i Aker (folio 66-67, Aker 1845-1848). Foreldrene skal ha vært Jens Hansen og Marthe Jakobsdatter. Det eneste paret jeg finner med denne navnekombinasjonen kommer fra Nannestad. Jens Hansen ble født 1801 og døde 1864 på Nannestad. Konen het Marte Jakobsdatter og de giftet seg 04.07.1838 i Nannestad. Er det noen som kan fortelle meg om det er sjanse for at jeg har funnet de rette foreldrene til Anne Marie??? Håper på tilbakemelding! Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøvde et foreldresøk IGI Fam. search. og fant der født følgende barn av ektepar Jens Hansen og Marthe Jacobsdatter:Maria Jensdatter dpt: 2, des 1838Hans Jacob Jensen dpt 24 aug 1845Nils Christian Jensen dpt 14 jul 1850Marie Jensdatter dpt 10 okt 1847Anne Jensdatter dpt 10 jul 1842Emilie Jensdatter dpt 1840Alle døpt i Nannestad.Her kan det jo være plass til en Anne Marie innimellom, og det kan være snakk om oppkalling etter avdøde søstre?Kirkebøkene kan vel kan hende gi svar på dette? Jeg legger lenke til den ene dåpen her: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Det som forundrer meg er jo at Anne Marie ble døpt i Aker mens de andre finnes i Nannestad. Jeg synes også det var rart at hun blir kalt Hansdatter når hun gifter seg med Even Andersen. Ville trodd at hennes far da skulle hett Hans og ikke Jens. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?? Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiEr det denne familien du mener? LenkeHennes fars navn burde stå i kirkeboken hvor hun giftet seg. Vet du når og hvor giftermålet sto?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du dåpen til Anne Marie, datter av Jens Hansen og Marthe Jacobsdatter: Lenke F. 12 april dpt 12 jul 1846. Aker.dåp nr 154. For meg ser det ut til at det er rett foreldrepar. Det med Hans(datter )kan vel ha kommet inn senere da far het Hansen? Som du ser av foreldresøket kalles barna Jensen eller Jensdøtre der. Jeg har opplevde det samme med barn i dette tidsrom. Barn av Hans Jørgensen kaltes Hansen ved dåp, senere Jørgensen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hjertelig takk for all hjelpen! Nå kan jeg gå videre med å lete etter Adolp Peter født 08.02.1869 i Kristiania. Han sønn til Anne Marie og Even. Adolp Peter var første mann til min farmor. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hei igjen! Det jeg leter etter nå er hvor Adolp Peter har vært i tidspunktet rundt 1900. Adolp må antakelig ha giftet seg med min farmor rundt 1914-1915. De fikk jo tre barn i sammen. Farmors første barn med min farfar ble født i 1923 men jeg aner ikke hvor farmor har vært fra hun ble døpt i Horten til hun giftet seg med min farfar i 1926. Tok med denne informasjonen slik at det skulle være forståelig hvorfor jeg er så innstilt på å finne Adolp Peter. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Det stemmer nok at dette var familien hans. Har kikket på skilsmissedokumentet på Adolp Peter og farmor nå. Synes der det står at han var agent og at farmor var fotograf. Synes det er ganske så merkelig med en kvinne som hadde tittel allerede i begynnelsen på 1900-tallet men det må vel stemme. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke greid å oppspore noen Adolf som passer med ca fødselsår og f. i Kristiania. Har prøvd utallige navnvarianter med med fornavn som begynner på Adol og etternavn begynner på Halling. Har også lurt på om han brukte Andersen som etternavn, som faren? Kan hende han som agent reiste mye rundt, og ikke er blitt registrert av en eller annen grunn i 1900-tellingen. Muligens også at han kan ha oppholdt seg utenlands på den tiden?Håper at noen kjenner til familien og kan hjelpe deg. Husker ikke i farten om vi har lett i gravminne-register etter han. Kan prøve en gang til der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Hjertelig takk!! Setter utrolig stor pris på all hjelpsomhet som dere har vist meg! Har ikke helt klart å finne ut hvordan man leter i gravminne-registere så det hadde vært kjempefint. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er DIS som registrerer gravminner over hele landet, men en del kirkegårder er ikke registrert til nå. I gravminneregisteret kan du søke på fornavn, Etternavn og stedsnavn. Det er en rekke med Hallstad-etternavn i registeret, men jeg har ikke funnet Adolf til nå.Prøver med en lenke til rigisteret, så håper jeg du kan finne noe av interesse der: LenkeOm men er riktig heldig finner en gravsten fotografert også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med et eksempel på bilde av gravstøtte fra DIS gravminneregister: LenkeAner jo ikke om denne Nils Hallingstad har noe med din etterlyste Adolf å gjøre,dessverre.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen!! Nå skal jeg forsøke å bruke gravminneregisteret på andre slektninger som jeg leter etter. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Jeg har lett etter Anne Marie og tidspunktet for hennes død. Hun er borte før 1875-tellingen. Familien bor da i Toldbogaten. Har hørt at det skulle høre inn under bydelen 'Vår frelsers menighed' i Oslo. Finner ikke ut hvilken kirkebok hun er innført i når hun døde. Håper noen kan hjelpe meg!! Mvh. Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenFinner Anne Marie døpt i Trefoldighetskirken pike nr 33 LenkeDa er det jo også mulig at du finner moren innført begravd i den samme kirken. Tidsrommet å lete i blir jo da heller ikke så uoverkommerlig. Fra 1872 - 1875.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Næsset

Jeg har lett i Trefoldighedskirken men har ikke sett på Domkirken. Skal gjøre det nå. Takk for hjelpen!! Mvh. Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.