Gå til innhold
Arkivverket

[#54213] Dagny Marie Pettersen f. 23.10.1896 trolig i området Porsgrund - Skien - Solum


Gjest Harald Linde-Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

Min Oldemor Dagny Marie Pettersen er mitt store mysterium. Hun er født 23.10.1896, sannsynligvis i Solum. Jeg kan ikke finne henne i kirkebøkene. Hun giftet seg på 07.03.1917 på Stord med Edvard Øia fra Kongsgerg.Flyttet senere dit med barna sine. Oppgitt far til Dagny er Einar Pettersen (Kirkebok Stord). Deres barn, mine besteforeldre osv. ga lite opplysninger mens de levde om familien sin. Hun kan ha vært født utenfor ekteskapet, men det er bare spkulasjoner. Hva jeg vet: Hun rakk å gå på skole, gikk på skolen sammen med Dagny Haraldsen, bestemor til dronning S sa hun selv, så da er det naturlig å lete i nevnte område. Jeg har prøvd, men uten resultat. Hjeeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve vielsen foregikk i domkirken i Bergen, uten forutgående lysning pga. liten tid. Uten at vi blir noe klokere av den grunn....Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. D 5 (1906-1921), Ekteviede 1917, side 126. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

HeiLitt usikker her,men jeg har funnet ei Dagny Marie Pedersen f.01.01.1896 og døpt 02.04.1896 i Gjerpen kirke.(Gjerpen er øst i Skien).Dette stemmer ikke helt med den fødselsdato du har oppgitt,men det kan være henne?DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett den samme farskandidaten som Berit. Om du virkelig ikke finner hennes dåp, kan du ta en tur til statsarkivet på Kongsberg og sjekke farskapsprotokoller / bidragsprotokoller. Det er vel grunn til å tro at Dagny var født utenfor ekteskap, og da finnes det opplysninger i bidragsprotokoller / farskapsprotokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett uten resultat i : Skien, Gjerpen, Bamble, Porsgrunn pluss Porsgrunn østre og vestre, Brevik, Eidanger, Langesund, Seljord F, Seljord, Siljan, Solum Kileb., Solum Mælum og Solum. Sjekket 1896 pluss mesteparten av 1897.Vet ikke om uekte barn står i egne avdelinger i bøkene eller om hun er dissenter. Jeg har ikke sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Du vet ikke hva moren til Dagny hette ? Hadde vært litt lettere å finne henne i folketellinga 1900 da ! Holder også en knapp på den Einar som Berit har funnet.Har ikke funnet noen andre som stemmer ellers. Den Dagny Marie som er født i Gjerpen passer jo ingen av opplysningene på,annet enn navn og fødselsår. Det ble vel født mange Dagny Marie i 1896 tenker jeg.Har funnet endel selv nå i kveld under letinga .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Tillat meg å løse gåten: Lovise Sofie Nilsen ble født 20.september 1872 i Bamle og døpt 27.oktober 1872, konfirmert 8.april 1888. Hun hadde datteren Dagny Marie med stenhugger Einar Pettersen (Pedersen?) fra Fredrikstad. Dagny Marie er født 23.oktober 1896 i Brevik og skal være døpt i Eidanger. Hun kom på Lillegården barnehjem i Eidanger. Jeg vet ikke noe mer om Dagny Marie enn at hun skal ha blitt gift og bosatt i Brevik. Når det gjelder Lovise Sofie, så er hun av omstreiferslekt på moren sin side. Hun var nemlig av Barlin-følget, en gren av det store Hakebru-følget. Jeg er meget interessert i å høre om det videre livsløpet for Dagny Marie. Jeg kan ellers hjelpe med bakgrunnen hennes på de reisende forfedrene. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Takk for innførselen! På samme side under gutter er to halvbrødre av Dagny Marie døpt. Moren Lovise Isaksdatter (eller Nilsen som hun også kalte seg etter faren Isak Laurits Nilsen) ble nemlig gift 1898 med Peder Andreas Halvorsen - 'Trondhjemmer', f.1871, en annen reisende, og fikk mange barn med ham (jeg har registrert 8). Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Info jeg knenner til om Dagny Marie: Hun ble som barn satt bort til å arbeide på en gård i distriktet. Kan virke sannsynligvis at dette var i tiden rundt 1903 da hun ble døpt. Hun hadde det ikke bra i denne tiden. hvorfor og i hvilken anledning hun flyttet til Stord er ikke sikkert. Einar, faren skal senere ha arbeidet v/utbyggingen av Nore kraftanlegg. Han var ikke godt ansett i familien og ikke velkommen. Sansynligvis på grunn av Dagny Maries vonde barndom og oppvekst. Etter at hun ble voksen giftet hun seg med Edvard Øia fra gruvearbeiderfamilie i Kongsberg. Han virket trolig som anleggsarbeider i sin ungdom og endte opp på Stord. Etter å ha fåttflere barn; 4 levende, flyttet de tilbake til Kongsberg der de ble boende videre. Det finnes stor etterslekt etter disse da alle ble gift og fikk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Har fått greie på av familie at Dagny i hvertfall har hatt kontakt med minst 2 halvsøsken. Skal finne navn på disse om mulig. Hun fikk visstnok et barn som døde før ekteskap med navnet Einar. Mye historie spriker litt i alle retninger. Hvorfor skulle hun opkalle barnet etter faren sin om hun ikke likte ham? Skal prøve å finne svar. Jeg er veldig interessert i alle mulige opplysninger om både historie og slekt til Dagny Marie. Jeg forstår Jonny Mydland kan hjelpe meg med dette, eventuelt gi råd om hvor jeg kan tilegne meg mer kunnskap rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Jo da, vi skal nok få hjulpet deg med den slektshistoriske delen. Men det som ligger etter 1900 er kanskje ikke så enkelt å finne ut av. Det beste er selvsagt om du kan snakke med eldre personer som er villige til å dele med seg det de vet, men dette forstår jeg du allerede har gjort? Her har jeg i grunnen ikke så mye å bidra med.Litt mer om moren: Hun ble altså 1898 gift med Peder Andreas Halvorsen - 'Trondhjemmer', f.17-12-1871 i Solum, dpt.11-2-1872 i Gjerpen, 4/1875, konf.3-10-1886 s.s., død 1961. De var på Svanviken arbeidskoloni som Omstreifermisjonen hadde. I Svanviken Aarsberetning nummer IV (en trykt kilde som det ikke finnes mange eksemplarer av, skulle jeg tro…), finner vi: 'Peder Halvorsen med hustru og 5 barn flyttede 29-11-1915 fra Svanviken (37) [opptatt 15-5-1914] og blev bosat i Lervik paa Stord. Han var sikret fast arbeide [hos Dahl], og hus bygget til familjen. Hans forhold har været meget godt'.Barna jeg har er født opp til 1914, og etter dette kjenner jeg ikke til hvor det ble av Peder og Lovise. Men etter barna å dømme havnet de kanskje i Skien.Mor til Lovise Sofie var Sina Marie Nilsen Barlin, f.1845 i Bamble. Det er altså henne som er av Barlin-grenen av Hakebru-følget. Hun ble gift i Brevik med Isak Laurits Nilsen, kallenavn 'Havreåker', f.1844 i Bamble. Han var en sjømann fra Brevik, og ikkje av reisende. Ved folketellingen 1865 er han nevnt hjemme hos moren, og er kalt ”Sømand”. Ved folketellingen 1865 er mor hans Alette M Larsdatter, f.1817 i Bamble, enke, bosatt på Flaatten Omborsnæs i Bamble, og kalt ”Strandsidder, Arbeiderske, har Fattighjælp”. Ved folketellingen 1900 bor Sina Marie og Isak Laurits på Øen i Brevik, og Isak L Nilsen er da kalt ”Gaardeier, Fragteman”.Foreldrene til Sina Marie er Nils Anton Olsen Barlin, f.11-2-1821 på gården Omsland i Brunlanæs (Terje Rehn Holm-Johnsen sier født 1823), konf.25-4-1841 i Bamble, død 12-3-1894 ”af Influensa” og gravlagt 17-3-1894 i Bamble. Gift 12-12-1851 på Krabberød i Bamble med Berthe Marie Hansdatter Melbu-Eiet - 'Svarte-Marie' av Duffe-Hans-følget , en gren av Steffens-følget, f.27-12-1822, dpt.1-1-1823 i Ullensaker. Eilert Sundt 1862: - 'omtrent 40 Aar og meget svag af Helse; har jevnlig flakket om, indtil han i Høsten 1861 skal have handlet sig til en Hytte i Bamle'. Eilert Sundt nevner dem 1865 i Kragerø (nr.175): 'Nils Anton Olsen Barlin - 2 Aarsb. # 230 - m. K. Berthe Marie Hansdatter Melby-Eiet. (Barn døbt 1862 i Bamble)', i klassen 'saadanne, som nok have Hus eller Hjem, men endda streife en større eller mindre del af Aaret'. Ramberg 1918: ”Nils Anton Barlin drev med at lave fine, utskaarne tolleknivskafter i ben”.Her er en anetavle for Dagny Marie:1. Dagny Marie Nilsen f 18962. stenhugger Einar Pettersen (Pedersen?) fra Fredrikstad. Han hadde datteren Dagny Marie med3. Lovise Sofie Nilsen f 18726. Isak Laurits Nilsen - 'Havreåker' f 1844. Gift i Brevik med7. Sina Marie Nilsen Barlin f 184512. Nils. Gift(?) med13. Alette M Larsdatter f 181714. Nils Anton Olsen Barlin f 1821. Gift 1851 med15. Berthe Marie Hansdatter Melbu-Eiet - 'Svarte-Marie' f 1822 [ -se Steffens ]28. Ole Hansen Barlin, f.ca.1785. Gift med29. Rosine Maria Nilsdatter Hofman [ -se Hofman ], født på Bjerketvedt i Eidanger, dpt.2-6-1799 i Eidanger. Eilert Sundt 1862: 'Raske og friske Folk, da jeg saa dem første Gang i 1860; men sengeliggende og svage nu i 1862, da jeg besøgte dem i deres Hus paa Krabberødstranden ved Stathelle, Bamle Præstegjeld. Der havde de havt Tilhold i over 30 Aar, og her har Familien Hjemstavnret'.30. Hans Gulbrandsen fra Syverstad i Ullensaker -'Dufse-Hans', f.ca.1795, død 1859. Han reiste med31. Marie Olsdatter, f.1787. I Fantefortegnelsen 1845 er Hans kalt 'Vævskebinder og Kammager, omtrent 50 Aar gammel, har en Stue paa Syverstad, men streifer for det meste omkring med sin saakaldte Kone (om de ere gifte vides ikke)'.56. Hans Nilsen (Olsen?), f.ca.1746, død 1832. Eilert Sundt 1862: - 'fra Pladsen Hakebro i Trøgstad, men boende paa Pladsen Barlindalen i Rødenæs (saa lyder Familie-Sagnet)'. Iflg. Flekstad (s.17) skulle Hans ha vært 'vervet soldat ved det danske artillerikorps under oberst Bielefeldts kommando i 7 år. I sin ungdom skulle han ha tjent på en gård i Trøgstad i 2 år'. Hans kone hadde sønnen Amund Barlin fra før. Iflg. Nordli het disse Hans Olsen og57. Maria Knutsdatter, f. i Nes ca.1746.58. Nils Kristiansen Hofman, f.ca.1769, død 30-7-1841 i Bamble i Telemark (sjekk dette!). Eilert Sundt 1862: 'Guldsmed Nils Hofman (oprindelig uægte født Barn fra Tønsberg-Kanten, engang garnisonerende Soldat i Christianssand og gift der; Navnet Hofman efter den Guldsmedemester, han var i Lære hos) boede paa mange Steder, engang i Hedrum og sidst paa Krabberødstranden. Han maa af en eller anden Grund havt liden Evne til at opdrage sine Børn -flere af dem ere komne altfor meget i Lag med Fanterne'. Han reiste med59. Anne Marie Christoffersdatter, f.ca.1774.62. Ole Olsen fra Gjerdrum. Han ble gift 1785 med63. Kristine Olsdatter, f.1763 [ 1755? ] i Halden eller Fredrikstad, konf.1782 i Nes på Romerike. Under rettssaken i 1786 forklarer faren Ole Steffensen om Kirstine at hun har vært hjemme hos dem på plassen, og solgt hekter for ham. For ett år siden ble hun så besvangret av en løsgjenger, og han visste ikke nå hvor hun var.126. Ole Steffensen, f.ca.1705. Han var i flere år tilknyttet Søndenfjeldske Dragonregiment som hesteskjærer og tømmermann. Kom til Nes i 1740-åra. [Nevnt i Nedre Romerike Extrarettsprotokoll nr.1, 2-7-1762, og i et rettsmøte 9-10-1786 - se forøvrig Flekstad s.131ff]. Han reiste med127. Marie Christensdatter, f.ca.1726 (1716?). De bodde først på Frigård i Skogsbygda, så Fuglerud nord for Vormsund. I Fantefortegnelsen 1845 kan vi lese at 'Fra Ullensakers Præstegjeld, hvor Taterne fornemmelig have et Slags Tilhold eller Hjem, har man efterstaaende Oplysninger: Af alle de Fantefølger, som pleie at streife om paa disse Kanter af Landet, er Steffens-Følget formentlig det ældste, talrigste og meest bekjendte, hvoraf flere andre Følger tildeels ogsaa er Forgreninger, og bruges det derfor ogsaa ofte som et Fælledsnavn for alle de Følger, som vandre om i disse Egne. Det skal have faaet sit Navn af en vis Steffen, en Hesteskjærer, som levede for omtrent 150 Aar siden'.Håper dette var til hjelp! Og alt du finner videre ut om Dagny Marie og slekta hennes er jeg meget interessert i å få opplysninger om!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, igjen! Til spørsmålet ditt i innlegg (14): De er gift i Domkirken i Bergen, men siden bruden arbeidet som tjenestejente på Stord, har presten sendt melding dit. Presten på Stord har ført dem inn i kirkeboken, men med 0-nummer siden de er gifte annetsteds. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Noen gledestårer i øynene nå! Du gir meg forklaring på hvorfor Dagny Marie havnet opp på Stord. Du har samtidig knyttet sammen de fleste av de løse trådene jeg har hatt. Det er ikke ofte det er personer som har så mye historie å fortelle på tross av at det meste har blitt fortiet. Tusen takk. Jeg har hatt mistanke om at det var reisende i slekten, men visste ikke at det skulle dukke opp på denne grenen.Egentlig nytt tema, men kjenner du til slektsnavnene Rehn og Loy? Kommer begge fra Ivetofta, Sverige tidlig 1800. Dukker opp på min mormors slektsgren. Det er vanskelig å skille på reisende og omstreifere i kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Hyggelig å være til hjelp :-) Kanskje det ville være en ide å kontakte Terje Rehn Holm-Johansen, som altså har samme navnet i sin familie (Norrköping). Også Pehr Hedenqvist, som har egne web-sider, har Rehn-aner fra Norrköping. Loy kjenner jeg ikke til. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Harald. Johnny henviser deg til meg ang Rehn navnet som du spør om i innlegg 17. Mitt Rehn navn kommer fra Norrköping og har absolutt ingenting med Rehn i Ivetofta og gjøre. Han henviser også til Pehr Hedenqvist. Pehr sine Rehn-slektninger er de samme som mine. Han er mors tremenning.MEN - Jeg er også av Barlin slekta. I oversikten som Johnny ga deg i innlegg 15 så er nr. 7 Sina Marie Nilsen søster til min tippoldemor. Dermed er vi i slekt. Jeg jobber også med etterslekt til Barlin, så om du vil dele med deg så send meg en epost på h-johnse@online.no Mvh Terje Rehn Holm-Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Harald Linde-Nielsen

Tilbake etter veldig lang tids fravær. Terje, du skal få det jeg har om Sina Maries datter Dagnys etterslekt. Jeg er amatør innen slektsforskning, men har naturlig nok en del informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Harald Linde-Nielsen

Legger til at at Isach Lauritz Nielsen, far til Lovise Sofie Nielsen er født i Bamble 15-4-1843, døpt 8-10.1843 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1345&idx_id=1345&uid=ny&idx_side=-63>Lenke Foreldrene til Isak: Aleth Maria Larsdatter (Hafreager)døpt i Bamble 25-5-1817 Permanent sidelenke: Lenke og Niels Isachsen født i Bamble 10-10.1822 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Står det faktisk 'Brædnwinsbrænder' Isach Nielsen og Marie Olsdatter? Jaja, noen måtte en jo jobbe med... :-) Nils blir for øvrig døpt den 10.november 1822 i Brevig. Ved Isak Lauritz's dåp 8.oktober 1843 i Bamble er ikke farens yrke oppgitt; 'til Barnefader blev udlagt Ungkarl Niels Isachsen af Brevig'. Isak Lauritz ble kalt 'Havreåker'. Da har vi forklaringen på dette ettersom morfaren heter 'Lars Olsen Hafreager'. Hjertelig takk! :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Ser slik ut, har ikke sett den tittelen før.Plassen 'Hafreaker' skal være nevnt i bygdebok for Bamble etter 1814, Telemark. Det nevnes i tema 78448 der Alethe er nevnt.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.