Gå til innhold
Arkivverket

[#54214] Anne Johnsdatter f.ca.1736 gm Sivert Halvorsen f.ca.1740 på Myren i Innset


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som har kjennskap til Sivert Halvorsen Myrens hustru Ane Johnsdatter f.ca.1736.Jeg prøver for tiden å finne ut om hun kan være en datter av pliktsfogden (ifølge bygdebok Innset?) John Olsen (f.ca.1702) Persplass og en av hans hustruer Anne Eriksdatter eller Guri Pettersdatter.Alderen hennes stemmer nok, ettersom den samstemmer både utifra 1801 tellinga og kirkeboka 1813 (begravede).Jeg har tidligere notert meg at enten Anne Eriksdatter eller John Olsen døde ca. 1741 (usikkert). Hvis det var Anne Eriksdatter som eventuelt døde 1741, må det være hun som var mor til Anne Johnsdatter.Oppkallingsmessig vil jeg si det er svært sannsynlig at Ane Johnsdatters mor hette Guri. Dette fordi Anne Johnsdatters barn nummer to fikk navnet Guri og alle de andre barna sannsynlighvis er oppkallinger fra Sivert Halvorsens side.Jeg lurer på om noen har bygdebok for Innset tilgjengelig og kunne være behjelpelig med opplysninger rundt disse folka på Persplass. Gjerne se om det er flere opplysninger om John Olsen, Anne Eriksdatter, Guri Pettersdatter og slekta rundt dem der.Jeg vet at Sønnen ole Johnsen ble gm Kari Steffensdatter Steffenplass (datter av Steffen Sjursen Steffenplass og Ane Lagesdatter (vel en etterkommer av tidligere direktør ved verket i Innset Lage Jensen).Annes Johnsdatters mann Sivert Halvorsen er av de samme folka som er omhandlet i tema 39945 om Christen Nilsen Bruun. Også temaet 54182 om pliktsfogden ble tatt opprettet med henblikk på dette temaet.Utifra det som er kommet frem i tema 39945 må en nå kunne gå utifra at Annes mann Sivert Halvorsen Myren f.ca.1740 var dattersønn av direktør ved Innset gruver Christen Nilsen Bruun. Med sikkerhet vet en at Christen Halvorsen var søstersønn av overstiger ved kongsberg gruver Jens Christian Bruhn. Det er derfor ikke usannsynlig at Anne Johnsdatter er barn av pliktsfogd John Olsen Persplass.Det ser ut som tidligere pliktsfogder holdt til på Bagge i Innset. Kanskje de er av samme slekta?Min forbindelse til folka på Myren går gjennom deres datter Kari Sivertsdatter som ble gm John Eliasen Uglen i Strinda. De forflyttet seg videre til Lerfaldet i Leinstrand og derfra tror jeg de flyttet til Bromset i Malvik. Deres datter Karen Johnsdatter ble gift med gardmannen på Mo på Leinstrand. Deres datter Karen Johnsdatter ble gm Anders Mentsen, som arbeidet på såpekokeriet på Lysholmsminde på Lade. Han var sønnesønn av Lensmann på Leinstrand Iver Mentsen Skjetlein og nevø av lensmann Anders Iversen Skjetlein. Deres datter Anna Karoline Mentsen fikk en datter med slaktersvend Peter Pedersen Brødreskift fra Statsbygden,som de kalte Ingerid. Hun ble senere hetende Ingrid Bostad og vokste opp i Malvik. Hun er min oldemor.Kari Sivertsdatter Myrens søster Kristine Sivertsdatter bodde også på Uglen 1801. Jeg vet at hun senere giftet seg i Strinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,dette står i Innset en bygdebok Bind II side 272:John Olsen var f. 1702 og ble gift to ganger. Først med Ane Eriksdatter, som døde på barselseng etter å ha født sønnen Ole. Året etter ble han oppgift med Guri Pettersdatter og fikk med henne datteren Berit, visstnok reist til Rennebu. Guri døde 1782, 81 år gl. John to år senere.Sønnen Ole f. 1741, tok feste på plassen. ...Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk skal du ha.Hvis det etterhvert viser seg at John Olsen Persplass er far til Ane Johnsdatter, vil det måtte være Anne Eriksdatter, som er mor til Anne Johnsdatter. Dette fordi Anne Eriksdatter jo levde 1736.1764 er det faktisk en Anne Johnsdatter som har en uekte sønn Anders til dåpen. Jeg er forholdsvis sikker på at dette er samme Anne Johnsdatter som nevnt ovenfor. Kanskje hun har ansett sin mor oppkalt gjennom navnet Anders?Det ville jo sikkert også være naturlig for Anne å oppkalle stemoren sin Guri, som jo må ha vært den eneste moren hun har kjent. Dette passer for såvidt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Dette står om slekten på Persplassen i Innset - En bygdebok side 271 - 272Det var Peder Olsen som bosatte seg her ved smeltehyttens oppkomst. Han var en kjempe av legemsvekst og gikk til daglig under navnet Stor-Per og plassen Storperplassen. Han arbeidet som smelter ved Hytten og hadde en avlønning på 8 rdl. i måneden, som med årets 13 bergmåneder utgjorde en årsinntekt på 104 rdl.Konens navn kjennes ikke, heller ikke med sikkerhet barn. Men alt tyder på at den Ole Pedersen, som overtok bygsla på plassen er hans sønn. Den samme kraftige legemsbygningen og de samme bjørnekreftene gikk ifølge tradisjonen igjen hos ham. Begge disse egenskapene var forøvrig et særkjende hos 'Stor-Perkarene' helt fram mot midten av 1800-tallet. Der sto alltid respekt av dem. De var hardtrekte arbeidskarer, og de gikk frikarer ved Verket. Ingen turde binde an med dem.Heller ikke når det gjelder Ole får vi vite konenes navn, men trolig var det Berit, da dette navnet går igjen i familien. De fikk fem sønner: Peder, John, Ole, Nils og Anders. Av disse omkom Peder ved et ulykkestilfelle i smeltehytten, så det ble John som overtok bygsla på plassen da faren døde. Både han og faren var pliktsfogder ved Verket. Sønnen Ole bygslet en gårdpart i Gisnåsen og hadde samtidig ansettelse som pliktsfogd, en tid ved Undals Verk, senere ved hytten i Innset. De to sistnevnte sønnene reiste til Løkken Verk. Det står ikke nevnt noen andre barn av John enn Ole og Berit.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk enda en gang, du har vært til stor hjelp. Jeg er bortreist på arbeid og har ikke tilgang på bøker og slikt, så dette er til god hjelp.Da er det klart at det iallefall sannsynlighvis var tre barn på Persplassen: John Johnsen, Ole Johnsen f. 1741 og Berit Johnsdatter.Sivert Halvorsen og Anne Johnsdatter Myren hadde følgende barn:1) Kierstina Sivertsdatter f.1765. Faddere: Stephen Sivertsen, Ole Johnsen, Berith Pedersdatter, Karen Ingebrigtsdatter, Berith Johnsdatter.2) Guri Sivertsdatter f.1767. Faddere: Nils Knudsen Bagge, Peder Johnsen, Anna Lagesdatter, Margrethe Halvorsdatter, Bereth Halvorsdatter.3) Karie Sivertsdatter f.1769. Faddere: Fredrik Knudsen, Peder Andersen, Ingeborg Johansdatter, Kari Halvorsdatter, Mille Svendsdatter.4) Halvor Sivertsen f.1772. Faddere: Nils Ellevsen, Esten Thorsen, Nils Olsen, Maret Pettersdatter, Dordi Nilsdatter.5) Jens Christian Sivertsen f.1775. Faddere: John Arnsen, Poul Pedersen, Christopher Pedersen, Kari Halvorsdatter, Gjertrud Caspersdatter.6) Inger Marie Sivertsdatter f.1779. Faddere: Knut Nilsen, Anders Toresen, Kari Toresdatter, Malena Pedersdatter, Kristina Ingebrigtsdatter.Navnene Guri og Kari er antagelighvis oppkallinger fra Ane Johnsdatters slekt, resten er sannsynlighvis fra Sivert Halvorsens slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.