Gå til innhold
Arkivverket

[#54216] Fornemme navn?


Gjest Rita Grøtte
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Grøtte

Finn, dette var veldig interessant. Du hjelper meg veldig, og jeg skal se litt i kirkeboken for Nærøy jeg også. Jeg har ikke kommet meg på biblioteket ennå for å låne bygdebøkene. Jeg går på skole nå og må prioritere skolearbeid, men det er så mye kjekkere å sitte å studere slekten. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre så finner jeg ikke at jeg har notert noe sted hvilken bok jeg har funnet det i. Men ser at jeg har notert noe fra Lassen, og at det var for sent i tid for det jeg lette etter.Men det som sto i Lassen var: Hans v.Aphelen, klokker og skoleholder i Nærø(Namdalen) gift med NN. Barn Johannes v.Aphelen, 'professor philos' ved Københavns Universitet, 'Justisråd'. F. Torstad i Nærø 27/10 1719 - 1779 København (utgiver av Fransk Lexikon). Gift 17.. med Hedevig Dorthea Schønning (svensk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg ser at prost i Namdal prosti, nærøyprest, Petter Høyers kone, Christiane Chatrina er gitt slektsnavnet Tyrholm i en eller tråd her på forumet. Kanskje hun er søster til Smølapresten Just Wessel Tyrholm (tatt fra husken)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Rettelse innlegg 48: det skal selvfølgelig være:'Så gjennom noen sider av skannet kirkebok for Fosen, 1794 -1800, døpte. Der er det noen von Aphelen og blar man mer, er det sikkert flere'.Det er ikke lurt å holde på med flere ting samtidig, det erfarer jeg ofte.Siden Høyer-navnet er nevnt i denne debatten legger jeg til at jeg var på leting etter en Peter Høyer 5 år 1801-tellingen, men hjemmehørende i Lødingen. Spørsmålet er om hans mor er av Høyer-slekt fra Fosen-området.Til Finn innlegg 53.Vet du mer om nærøypresten Petter Høyer?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Inger (54)Nei, men han var vel sønn av en Tronhjemsborger, Ehm Høyer eller noe slikt. Han skulle være barnløs, men ble nok oppkalt av flere etter sin død. Du finner mere i Erlandsen, se lenke i Berits innlegg (45).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Eg har notert ei Karen Klausdtr. (1761-1824) gift med Ole Didriksen (1765-1831) Kvaløy, Leka. Dei får i 1803 sonen Hans von Aphelen. Nokså merkeleg namnevalg, men når ein studerer slekta til Karen, er det ein viss logikk, ho var dotter av Christense Hansdatter von Aphelen, frå Torstad i Nærøy. (Nærøy bygdebok IV s. 36) Guten, Hans von Aphelen, vart seinare gift i Brønnøy (så vidt eg veit). Ellest er det tallause von Aphelen-etterkommarar i Leka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Svein Tore Dahl 'Emb.m. i M-Norge 1536-1660:'Rostocker, Hans: Rådmann i Trondheim. Segl: Forparten av 1 hest stikkende opp av 1 krone. Kanskje er han identisk m. rådm. Hans von Affelen'Er det noen som kjenner til om von Affelen førte et slikt merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til innlegg 47 og 48! Det har vel helst vært vikinger en tur oppover denne Marne-elven og lagt igjen dette nordisk-klingende Ormesson-navnet ved elvebredden, ellers har det vært noen debatter tidligere med Orm-tilsnitt, bl. a. 16872, 40130 og 41944 men det er vel en vill tanke at navnet kan ha noe med disse å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Finn (innlegg #50) :Det sjuende barnet du ikke har funnet er Johannes von Aphelen. Han skal ihht Nærøy Bygdebok (bind IV, s 474) være født 1752 på Lundring i Nærøy. Han er å finne i FT1801 på Lundring i Nærøe: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11751&gardpostnr=30&merk=30#ovre>LenkeKan det være Johannes som er døpt i Nærøy med navnet ’Johann’ i 1752?Faren er ,slik jeg tolker det, ’Hans Klokker’ , som kan være Hans Johansen von Aphelen. Se siste innførte - ned til høyre :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Dag (59)Hans Lundring og Hans Klokker måtte være to forskjellige personer. begge hadde nemlig et barn til dåpen i 1751. Hans Lundring hadde datra, Elsebe Juul, mens Hans Klokker hadde sønnen, Johan slik som du skriver. Kan hende at denne Johannes var døpt i en 'nabokirke'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg har ikke peileing på evt. von Aphelen-slekter eller D'Omsson-slekter, men har lyst til å gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet om 'fornemme' navn.Slekta etter borgermester Hans Gjertsen Busch i Trondheim fikk, ved gifting, tak i gården Hall i Bindal på midten av 1700-tallet - og bonden der heter den dag i dag Busch.Og, så langt jeg kan se, skyldes ikke dette at man regnet Busch-navnet som mer fornemt enn andre - tvert i mot, man fulgte bare de vanlige oppkallingsreglene: De som ble oppkalt etter mors slekt ble døpt med 'bare' fornavn slik vanlig var, mens de som ble oppkalt etter fars slekt ble døpt Hans Busch, Nils Busch, Anne Busch osv. Konsekvent gjennom 250 år.Gjennom kvinneledd ble det oppkalt på samme måte - men jo flere kvinneledd jo mere 'utvannet' ble Busch-navnet i grenen.Så har du en ane døpt med et 'fornemt' navn skal du slettes ikke se bort fra at det skyldes oppkalling etter en mer eller mindre fjern ane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.