Gå til innhold
Arkivverket

[#54219] Feil navn i kirkebøker?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ikke bare sekundærkilder som inneholder feil. Også i primærkilder som f.eks. kirkebøker hender det ikke så sjelden at navn er ført feil. Feilene kan være av ulik 'grad'. Ofte kan det imidlertid være problematisk å slå fast om vi har med en feilføring å gjøre. Kanskje må vi rett og slett slå oss til ro med mistanken - og det er jo litt frustrerende.Noen eksempler: Blant mine aner har jeg funnet ikke mindre enn tre mulige feilføringer i samme miljø innenfor et relativt kort tidsrom. Det aktuelle kirkesognet er Holt i Aust Agder. Da Karen Bjørnsdtr Øygarden ble døpt i 1765, er foreldrene kalt Bjørn Terkelsen og Karen Hansdtr. Alle hennes søsken har imidlertid Kirsten Tjøstolvsdtr. som mor. Det meste taler for at hun også var mor til Karen Bjørnsdtr. Fadderen som bar Karen ved dåpshandlingen, het imidlertid Karen Hansdtr. En annen av fadderne er kalt Bjørn Terkelsen, men het etter all sannsynlighet Bjørn Tjøstolvsen. Og som om ikke dette skulle være nok: I 1814 døde ei Kirsten Bjørnsdtr., som etter all sannsynlighet var Karen Bjørnsdatters mor - m.a.o. Karen Tjøstolvsdtr.?Er det andre som har erfaringer med slike feilføringer (eller rettere sagt: mulige feilføringer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

At hun som bar barnet ved dåpen er blitt ført som mor, er vel den aller vanligste feilføringen ved dåpsinnførsler. Ettersom mora selv var 'uren' i førti dager etter fødselen og således aldri var med i kirka ved dåpen, er vel ikke dette så merkelig. Jeg synes nesten det er merkeligere at presten som regel får inn rett navn på mora -- i de kirkebøkene hvor moras navn i det hele tatt er ført.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for innspillet, Leif - og for påminnelsen om at mora jo ikke var til stede i kirken. Ellers kan jeg jo føye til at i dette tilfellet var presten også helt ny i sognet, og barnet tilhørte sognets utkant. Folk herfra hadde faktisk nabokirken innenfor synsvidde - og benyttet ofte den i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg har et liknande tilfelle fra Mandal.Mi tt-oldemor Anne Thomasdatter står i FT-1801 med Berthe Rejersdr som mor [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11002&gardpostnr=375&personpostnr=2150&merk=2150#ovre>Lenke Ho blei døpt 26/6 1786. I Halse kirkebok står foreldrene som Thomas Torgiesen Storager og Inger Rejersdatter Lenke Ved vielsen 13/7 1784 står det opprinnelig Thomas Torgiesen Storager og Inger Rejersdatter Waadne. Men her er Inger strøken over og retta til Birthe. Inger og Berte var søstre og nyinnflytta til Halse sogn fra Vådne i Holum. Inger hadde fått barn mars 1876

bilete3790.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo også et eksempel, og det er min ane Bendik Gunvaldsen født 1791 i Norderhov i Buskerud(døpt 7.p.trinit 1791). Ved folketellingen 1801 heter foreldrene Gunvald Bendiksen og Goro Torsdatter, og de var husmannsfolk i Flecherud i Norderhov. De ble trolovet 25.10.1788 og gift 17.07.1789 og het da Gunvald Bendiksen og og Goro Torsdatter. Da sønnen ble døpt 7.p.trinit.1791 het faren Gunvald Bendiksen, og moren Goro Pedersdatter. Gunvald Bendiksen ble ikke gift med noen Guru Pedersdatter mellom 1789 og 1791, og i folketellingen 1801 heter jo moren Goro Torsdatter igjen. Da må det vel være det som er riktig? Dessverre hadde ikke Bendik noen søsken, fordi at foreldrene var ganske gamle da de ble gift(Gunvald ble født i 1738 og Goro i ca 1746).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg fant for noen få dager siden en dåp hvor navnet 'Halvor' på barnet sannsynligvis har blitt feilskrevet som 'Gunil'. Se innlegg på Grenland Ættehistorielags forum: 'Lenke,9440'I tillegg har presten rotet til de grader med Trinitatis-søndagene det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Lenker med komma i virker visst ikke her, slik at den bare peker til emnelista på forumet. Tråden jeg henviser til på Grenland Ættehistorielags forum heter 'Gunhild Jensdatter Lia u/Bjerva, døpt 1726'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Feil av den typen Anne Lise omtaler (6) har jeg funnet minst to av blant mine aner. Et eksempel:Vielse 15/4 1805 i Holt: Søren Johannesen Wket (Verket) og Kari Aamundsdatter ibid.Dåp 16/3 1806: Karen Marie Sørensdatter. Foreldre: Søren Johannesen og Karen Olsdatter (sic!).Dåp 27/11 1808: Johannes Sørensen. Foreldre: Søren Johannesen og Karen Aamundsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et annet eksempel:Min ane Anne Helvig Hansdatter ble født i Sandar (Vestfold) i 1783. Hun het det samme da hun giftet seg samme sted 1810 med den svenske hammersmeden Jahn Pettersen Hane. De var bosatt en del år ved Hagenes hammerverk i Hedrum, der de fikk tre barn. Ved hver dåp er moren da kalt Anne Helvig Hansdtr. Det het hun også da hun døde på Nes verk i Holt i 1856. Mellom oppholdet i Hedrum og flyttingen til Holt bodde de noen år ved Froland verk. Der ble sønnen Anders døpt 26/12 1823. Og da er moren plutselig presentert som Anne Helvig Sørensdtr. (!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

En av mine aner, Lars Christian Olsen er i Oddernes ført inn med far Emanuel Andersen Permanent sidelenke: Lenke og etter hva jeg kan se er han den eneste som er oppført uten barnets mor til stede. Vil legge til at ved konfirmasjon står Ole larsen oppført som barnets far uten noen kommentar på siden.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.