Gå til innhold
Arkivverket

[#54220] Rasmus Larsson, pleiebarn Fløksand, Meland f. bergen


Gjest Ellen Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Horn

Hei. I min søken etter min samboer sine aner er det dukket opp ett nytt problem som jeg håper noen kan hjelpe meg å løse.I Meland på Fløksand gård finner jeg Rasmus Lasson pleiebarn fra Bergen f. 1788 - d. 1863 på Fløksand. Han var gift med Martha Tomasdtr. f. 1781 på Hjertås.Rasmus vokser opp på Fløksand hos Kristian Olsson f. 1783 og Martha Monsdtr. f. 1710. Kristian og Marta hadde ingen barn. I tilegg til Rasmus hadde de ett pleiebarn til, Kristina Marie f. 1786 også fra Bergen.Hvem er foreldre til Rasmus ?Hvordan finner vi opplysninger om pleieborn ? Finnes det arkiver over disse ? I så tilfelle hvor ?Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er paret gift: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=15488&merk=15488#ovre>LenkeFant også en sønn døpt i Nykirken, Niels Larsen, 07.05.1786.På FS, ser jeg at Rasmus er oppført død 10.08.1863, men de har ikke ført hvor.Her er en kandidat for mor Elen Marie Rasmusdtr. i 1801, hvilket kunne forklare hvorfor Rasmus blir satt ut til forstring:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I 1801, er Elen Marie Rasmusdtr. enke etter andre ekteskap og krøpling, det stemmer jo bra med at hun var enke da hun giftet seg med Lars. Lurer på om ikke det er hun som giftes første gang 13.01.1783, i Nykirken, med en Jacob Arnesen Lerche.Jacob dør like etterpå: LenkeJeg har ikke funnet Lars Nielsen Lervigen død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en pike ved navn Kristine Mallene f. i 1769, faren er den samme men moren heter Kristine Marie: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=dp12011668&gardpostnr=47821&personpostnr=140623#nedre>LenkeMulig det bare var feilskrevet for jeg finner henne ikke blant döde.En Rasmus Christophersen dör 90 år gammel i 1803: LenkeHer i ft 1801 som lem i söfarendes fattighus: LenkeDet trenger jo ikke være samme person som far til Elen Marie, men det er den eneste Rasmus Christophersen som dör i Bergen.Kan dette være Kristine Mallene? Det står ikke etternavn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom det er rett Rasmus Christophersen, så blir det födt en i Odda 28/1 1714, far Christopher Rasmussen og mor Elie Knudsdtr.: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100225086620&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMerk deg likheten med datterens navn og moren til denne.Finner han ihvertfall ikke i Bergen. På FS var han en av to kandidater fra Vest Norge, den andre kom fra Nord Tröndelag! Legger han ved allikevel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dersom Kristine Mallene død 1785 er den rette, er det jo underlig om Rasmus ikke skulle være nevnt, hvis han lever i 1801? Denne Kristine Mallene ser jo ut til å ha vært gift med en Willum Magnussen, og jeg tipper vi da snakker om denne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her med faddere:Johannes 1749: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=7220&personpostnr=58777&merk=58777#ovre>LenkeJohannes 1750: LenkeChristopher 1753: LenkeElen Maria i 1754: LenkeElen Maria i 1756: LenkeAlida i 1760: LenkeRasmus i 1764: LenkeKristine Malene i 1769:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Lysning til vigselen i innlegg 3, midt på høyre side: Lars Nilsen og Elen Marie Rasmusdtr. Jeg er ikke i nærheten av å lese alt dette: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er fjerde innlegg, men det var ikke lett! Det er noe med en attest og muligens noe med et skifte ..; ett eller annet som var datert 22 mars samme år.Den Hans Johanesen kan jo være hennes onkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her finner vi en Lars Nilsen Lervik, matros: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=matr1754&gardpostnr=905&merk=905#ovre>LenkeDet står at han utgikk fra matrossrullene i 1789, fordi han ble engasjert ved 1 Divis. Det utelukker selvsagt ikke at det er han som dør i 1789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå fant jeg på FS, med største tilfeldighet, og med en stor klype salt:Lars Nilsen, døpt 20.11.1757 på Askøy, død 06.3.1789 sted ikke nevnt. Med foreldre Nils Asbjørnsen og Ane Persdtr. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220463364&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeOg da, skjønner du, blant konfirmerte i Askøy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mye mulig du har rett med hensyn til den Kristine Mallene jeg fant, Heidi. Merkelig at vi ikke finner henne blant döde da.Vi finner heller ikke rasmus gift opp igjen med noen Kristine Marie!Blant fadderne ser jeg Elisabeth/Lisbeth Johanesdtr, Ingeborg Johannesdtr og Berthe Cath Johannesdtr, det er mye mulig at disse er sösken av Kristine Mallene.Her er giftermålet til en Ingeborg Johannesdtr Dahl i 1776: LenkeDe andre er det mangen av og ikke Da(h)l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nils Asbjørnsen, ungkar og bonde, og pike Anne Petersdtr. viet i Domkirken 1734: LenkeBarn:Uni, døpt 18.6.1734, DomkirkenMartha, døpt 24.2.1740Martha, døpt 26.4.1741Helga, døpt 9.5.1745, AskøyAsbiørn, døpt 2.12.1742, AskøyLars og Johannes, døpt 20.11.1757, AskøyFS har i tillegg en Niels, født 25.3.1759, Lervik, Askøy, samt ført en Peder f. ca. 1735. Rimelig usikkert dette siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det må da være rett person, du har vært flink, Heidi!Ingenting mer i kirkeboka om den Ingeborg Johannesdtr Dahl heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her dør Anne Petersdtr. Lervik, 59 år gammel i 1772: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=603&merk=603#ovre>LenkeNils Asbjørnsen Lervik, 74 år gammel i 1782: Lenke Legg merke til den 45 år gamle Lisbeth Halvorsdtr. døpt samme dag som han. Hun kan ha vært gift med en av sønnene hans?Her dør eldstedatteren Unni, ti år gammel: LenkeOg Helga: LenkeDette kan være Johannes, eller en annen sønn, Hans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.