Gå til innhold
Arkivverket

[#54220] Rasmus Larsson, pleiebarn Fløksand, Meland f. bergen


Gjest Ellen Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han er blant ektefödte barn (dessverre, sa jeg nesten!): Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 4 (1720-1750), Fødte og døpte 1723, side 38. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8674&idx_id=8674&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Malena Knudsd: ???, og Jørgen KnudsønMen det er da veldig tilfeldig, (og ergelig hvis det ikke er dem), med Johannis Larsøn Hengjo og Ahlet Thomisdtr. Husevog viet 27.7.1725: Lenke Har ikke fått opp originalen der. Vi finner jo ikke dette paret i Hamre videre - og finner ikke Johannis og Ahlet viet i Bergen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det var ergelig for hadde dette barnet vært 'uægte', så hadde det nok stått der, det var jo egen kirkebok for dem i korskirken og.Dersom han var militær tambour så er det jo mulig at han/de kom fra et annet sted i landet og!Kikket litt mer på fadderne til Lars Thomas 1723: Jeg finner Johan Henric Lambert Korporal gift med Margaretha Andersdtr i 1723: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=8310&merk=8310#ovre>LenkeDet var vel to av fadderne.Mulig at Jörgen var en Thomassön når jeg studerer det nærmere.Flere steder ser jeg militære og, tror du at det finnes lister i Bergen over andre enn sjömilitære.Her er en Jörgen Tommissen gift, men först i 1744 så det er ikke sikkert det er samme person:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner kun Husevåg på Husevågöy, VågsöyMen så har vi Husavågen i Kvinnherad, ligger på Fusalandet da. Men det er vel navnet på vågen som går inn der til Husa og ikke en gard.Hengjo aner jeg ikke, får meg til å tenke på Heng i Odda-dalen (mellom Hildal og Skare på en avstikkerveg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingen slike garder i Hammer verken i 1801 eller 1865, derimot er det Huseböe i S&F/Leikanger i 1801. Ingenting som likner på Hengjo annet enn Heng i Strand/Rogaland i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Æsj, der forsvant alt jeg hadde skrevet... Argh.Jeg tenkte på Henjum i Lærdal, men det ville vært langt hjemmefra...--------For å ha tunga rett i munnen: Når det gjelder denne opplysningen fra bygdeboka på Osterøy, om karen som var 7 år i 1701: 'Johannes (1696- ) Myking og Eknesvåg i 1734 'Underoffiser Johannes Larsen Dale, gift 1 barn. Tjente ved Det Mellom-Nordhordlandske Kompani under det 2.ndre Bergenhusiske Regiment som gemen i 13 år og koroporal i 2 1/2 år.'Sammen med det øvrige i bygdebok-tråden: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=54257#anker>Lenke bekrefter det innlegg 45 her.Men, det tyder også på at vi her har støtt på den Johannes Larsen Dale som slo seg til på Myking - innlegg 50 her: Paret som var gift 1716 i Haus, Johannes Larsen Dale og Synneva, ser ut til å ha slått seg til på Myking. Barn nevnt på FS: Lars og Gunvor.Og siden han er benevnt med ett barn på Eknesvåg i 1734 - vel, vel, så kan vi visst sette en stor strek over ham, og sporene 1701, 1716 og Dale på Osterøy.Med mindre denne gir napp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Henjum i Lærdal er kanskje ikke så dumt dersom Huseböe og kommer fra de traktene. Vel da kan vi altså sette en strek på han fra Dale/Myking.Det er jo og tydlig at det paret vi har i Bergen ikke bare var tjenere, det ser ut for at de vanker i de bedre kretser.Hva var en tambour egentlig?Det skal ikke være lett!!Er det mulig at noen kan sjekke bygdeböker fra de diverse distrikta i Sogn for å se om noen med det navnet kom fra Henjum og Husebö tro.Synd at vi ikke finner noe som kan hjelpe oss videre på FS heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg har ikke fulgt denne debatten fra a til å, men jeg gjorde noen oppslag på innflyttere til Haus med navn Dal/Dale, og da finner jeg Johannes Larsson Dale gift i 1716 med Synneva Jonsdtr S. Myking f 1695. Barn: Lars f 1717 og Gunnvor 1727-1732. Merknad: Gunnvor kan også være barn av Johs. Askjells. Midgard og Kari Andersdtr. Synneva er datter av Jon Hallvardss S. Myking 1630-1715 og Magdeli Monsdtr Njåstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessverre ser det ut for at denne Johannes er å finne i Myking senere i livet. 'Vår' skulle ha dötre som het Kierstine Mallene, Ingeborg og muligens Lisbeth og Peter. Og en Lars Thomas (se over) Tror det er 'vår' som dör i 1745 som thambour, for det stod det ved födselen til ihvertfall et av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I Haus blir ingen andre gift enn han som gifta seg med en Synneve.Jeg har til og med gått igjennom Korskirken kirkeböker for å se om et ekteskap var blitt glemt der fra ca tre år för födselen til denne Lars Thomas i 1723, absolutt ingen ting.Kan det tenke seg at de allikevel ikke var gift i 1723 og drog til Hamre og gifta seg der?Det erjo veldig merkelig at vi ikke finner det paret igjen der heller og navn deres, som du heidi allerede har bemerket, kom ikke fra Hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det blir ikke lett, men nå fant jeg en Johannes Larsen fra Heniom i Leikanger, det kan ihvertfall være han som gifta seg i 1725: LenkeFaren heter Lars Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det var akkurat det jeg satt her og skrev, at Henjum og Henjadalen ligger i Leikanger, og ikke i Lærdal, som jeg kom i skade for å skrive. Og der ligger også en gard, Husabø.Og skrev videre at jeg gjør et forsøk på å etterlyse denne Johannes Larsen og bygdebokoppslag for Leikanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den eneste jeg finner i Leikanger som kan være passe gammel som eventuell far til Ahlet Tommesdtr kan være denne Tomes Christophersen, 24 år: Lenke men han bor på Ytre BårlaugEllers er det to på 16 og en på 18 og de er vel alle for unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og på god Sognedialekt blir vel Henjum fort Hengjo - ihvertfall hvis presten ikke kjente gardsnavnet (og ikke skulle kjenne deg fordi du hadde lurt presten i Bergen og sagt du var gift da du døpte barn i Korskirken...) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en god idé, Heidi, vi må nok få hjelp i bygdeböker her for jeg finner ihvertfall ikke noe mer på nettet.Heilt rekteg da du, Hengjo vilde nok vara den moaten det vart sagd pao, dersom jeg husker min farfars måte å snakke på, han var fra Sognafjorden selvsagt-:)Jeg tror vi er på rett spor, Heidi!! Men i morgen er det atter en dag og 'lang dag' for meg (6 timer), så nå gir jeg meg for i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

FS har, som foreldre til Christi Tomasdtr. Husabø: Tomas Mons. Njos g. 1709 med Ragnhild Gautesdtr. (1688-1754). Denne Tomas døde 1734 - hva med skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og her fikk vi hjelp fra Odd Brede, sitat:'I bygdeboka side 220 finner jeg Lars Pederson 1635 - gift 1. 1695 med Martha Johannesdtr. - 1702 - gift 2. med Brita Nilsdtr. Gardstun, NjøsBarn:a. Brita b. Johannes 1699 -Leiglending på Henjum'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.