Gå til innhold
Arkivverket

[#54220] Rasmus Larsson, pleiebarn Fløksand, Meland f. bergen


Gjest Ellen Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

En Aamund Rasmussen er fadder, det er gjerne den samme som blir far her, og bror til Christopher Rasmussen?Alexander 1702: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=97&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=341&personpostnr=2714&merk=2714#ovre>LenkeAnna Catrina 1702: LenkeAamund 1703:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Finner flere Rasmus Rasmussen, en skipper og en arbeidsmann, samt en arbeidsmann Aamund Rasmussen i 1710, men ikke vår Christopher: [url="http://www.vigerust.net/by/bergen1710skjaerbaat.html>LenkeHer finnes også skipper Jan Hendrichsen Fasmer, samme mann er kjøpmann i 1720 og utover. http://www.vigerust.net/by/bergen_rode06.htmlHer har jeg googlet Jan Fasmer hos Vigerust:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du får bare unnskylde at jeg ikke greidde fölge tankegangen din, Anita-:)Du har jo helt rett i det at han kan muligens være en bror til Kierstine Mallene og kanksje den Lars Thomas som ble födt i 1723.# 126, ser det er Forman blant fadderne igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En annen ting jeg ville si var at det er jo en mulighet for at presten simpelthen har glemt å föye til Mallene ved dåpen til Kiestine Mallene i 1720 åra og at hun er den Kiestine vi finner i 1727: LenkeDet har jo vært gjort mange feil i kirkebökene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser ikke om denne dåpen er lagt inn enda: Johannes Larsson Henjum, döpt 25/6 - 1699: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fprestegjeld+like+%27leikanger%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1690++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1730++AND+low%5Ffar%5Fbustad+like+%27henjum%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=24>LenkeKari i 1695: LenkeOle i 1695: Lenke Moralfa Larsdtr i 1702: Lenke Anbiörn i 1704: LenkeAnna i 1697: LenkeTurid i 1697: Lenke Ingeborg i 1710: LenkeHelje i 1720: LenkeDet er og flere barn döpt mellom 1720-30 med far Lars/Lasse Henjum.Lars Pedersen Henjums död: LenkeSer ut for at det var en annen Lars på Henjum, så det er mulig at han er far til noen av dem og spesielt etter som det er to x to barn födt samme år og de er ikke tvillinger.Lars Nilsen Henjum: Lenke Her er de to giftermåla til Lars Pedersen (nevnt i bygdeboka, lenken over sender til et annet ekteskap)1695: LenkeLars gift med Brita i 1703:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Heidi, Heidi!! Jeg vet hvorfor jeg kalte deg for Anita -;)Slik er det når det begynner å gå i surr for en, nå gir jeg meg ellers blir det de stakkars studentene mine som får lide i ettermiddag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Mener det var både en eller to Lars og en Lasse på Henjum etter 1701, jeg. Du så mitt innlegg 118, ikkesant?Noen vigsler:Lasse Lars. Henjum f. 1699: [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbvigde&page=4&sql=low%5Fbrudgom%5Fburstad+like+%27henjum%25%27+++ORDER+BY+low%5Fbrudgom%5Fforenamn%2C+low%5Fbrudgom%5Fetternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=4>LenkeAne Larsdtr. f. 1714: LenkeMarthe Larsdtr. Henjum f. 1717: LenkeBrithe Larsdtr. f. 1717: LenkeHelje Lars. f. 1719: LenkeChristi Lassesdtr. f. 1722: LenkeOle Lars. f. 1726: LenkeLars Lasses. f. 1727: LenkeLene Lassesdtr. f. 1739, (en med samme navn døpt 1719 (se 118):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I koppskatten for Bergen 1683, finner vi en Rasmus Jachobsen som er skomaker, mulig far til Christopher Rasmussen og farfar til Rasmus Christophersen gift med Kiestine M. Johannesdtr: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=86&filnamn=kopp1683&gardpostnr=4267&personpostnr=4267#nedre>LenkeLurer på om det er kona som står under for hun het jo Lisbeth (Jansdtr). Har vi vært borti navnet Ritborg blant faddere?Det er vel den samme som får borgerskap i Bergen i 1682.En Rasmus Jacobsen får som sagt tidligere en sönn Christopher i 1680.Her er ekteskap med Lisbeth Jansdtr Riborg i 1682: LenkeDa kan ikke hun være mor til den Christopher som er födt i 1680 og det må være en tidligere kone, kanskje Anne Nilsdtr: LenkeIngen andre Rasmussen Jacobsen som kan være far til en födt 1680 uten han.En annen gifter seg og seinere i 1681. I 1657 i Bergen, blir en Rasmus Jacobsen formuetaksert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

Hei Heidi ,Kjellaug og Arnfrid.Tusen takk for en overveldene respons på min bønn etter hjelp. Dette var over all forventning. Dere har virkelig funnet mye spennende innformasjon. Setter kjempestor pris på alt dere har gjort for meg.Jeg skal nå sette meg ned og gå gjennom alt dette. Har bare skummet gjennom innleggene, men jeg ser at her er det mye å ta tak i.Ut fra nanvet på mormor til Rasmus Larsson er det vel ganske sannsynlig at Kristina Marie f. 1786 og vokste opp som pleiebarn på samme sted som Rasmus er søsteren hans. Jeg beklager så mye at jeg ikke har svart tidligere. Jeg har desverre ikke alltid mulighet til å gå inn i forumet hver dag.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Horn

Hei Heidi ,Kjellaug og Arnfrid.Tusen takk for en overveldene respons på min bønn etter hjelp. Dette var over all forventning. Dere har virkelig funnet mye spennende innformasjon. Setter kjempestor pris på alt dere har gjort for meg.Jeg skal nå sette meg ned og gå gjennom alt dette. Har bare skummet gjennom innleggene, men jeg ser at her er det mye å ta tak i.Ut fra nanvet på mormor til Rasmus Larsson er det vel ganske sannsynlig at Kristina Marie f. 1786 og vokste opp som pleiebarn på samme sted som Rasmus er søsteren hans. Jeg beklager så mye at jeg ikke har svart tidligere. Jeg har desverre ikke alltid mulighet til å gå inn i forumet hver dag.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det hörest logisk ut, men jeg kan ikke finne henne döpt i Bergen. De fikk jo en sönn i 1786 etter hva Heidi fant ut, men det er jo mulig at födselsaaret er galt.Jeg har sökt med fedre Lars og Jacob, men uten aa ha funnet noen.Jeg vet jo fra tidligere at du har tre smaa barn hjemme -:) Saa da er det ikke alltid saa lett aa fölge med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Monsen

Til Ellen Horn.Rasmus C. Larson er min tipp-tipp-oldefar. Jeg har tidligere lett etter familie. Du kan kanskje ta kontakt. Hilsen Terje Monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Ellen! Vi har hatt det veldig artig med nøtten din, vi!Når det gjelder Christiana Marie, så finner jeg ikke foreldrene til den Kjellaug viser til i 141 f. 1786 som foreldre til flere barn i Bergen her på DA, eller FS, ei heller i Bergen FT 1801. Ingen aktuell Andreas Christiansen på hele vestlandet - et par aktuelle Marthe Jonsdtr. i Bergen, men ingen Marte Marie. Kommer heller ikke inn på scannede kirkebøker nå, for å se evt. kommentarer eller faddere i 1786.Forøvrig er jeg rimelig utslått av sykdom nå, så jeg har falt litt fra, og orker lite foran pcen disse dagene, men har ikke gitt opp - og håper å få til litt innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Terje,Har du gjort funn tidligere, som kan bekrefte eller avkrefte det vi har funnet her?Eller tenkte du på slekt i levende live?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

FS har forøvrig at Christian Olsen f. 1733 på Lie, dør 29.11.1825 Fløysand/Fløksand, begraves 04.12.1825 - at han var gift med Marta Monsdtr. i 1759, og i 1782 gift med Britha Mathisdtr. Nedre Tveit f. 1745/d. 21.4.1816 - hvilket vel betyr at Rasmus Christopher Larsen vokste opp hos Christian og sistnevnte kone, Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Monsen

Hei Heidi. Jeg har ikke hatt tid til å gå igjennom alle innleggene. Dette er første gang for meg.Jeg kan bekrefte at jeg har funnet det samme som dere en gang for lenge siden. Jeg stoppet i sin tid ved Rasmus sine besteforeldre.Har nu søkt litt etter nyere slekt. Terje M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

# 144, denne Christiana Marie var 'uekte', så det er vel ikke så utenkelig at det var henne som ble satt bort til fosterforeldre.Ingen Marte marie Jonsdtr som passer i ft 1801 i Bergen, den eneste jeg kan tenke meg er denne Marta Jonsdtr 34 år: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f11301&gardpostnr=239&personpostnr=1733#nedre>LenkeEn Marta Marie Jonsdtr dör 48 år gammel i 1808:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til denne Christiane Marie 27 juni 1786: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 3 (1758-1789), 'Uægte' fødte og døpte 1782-1786, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8635&idx_id=8635&uid=ny&idx_side=-173>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.