Gå til innhold
Arkivverket

[#54222] Kvinneskjebner


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg prøver f t å sette meg inn i noen kvinneskjebner. I den forbindelse er jeg blitt kjent med livet til Anne Karoline Katrine Rørdam uekte f i 1861 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=dp12011816&gardpostnr=33619&personpostnr=100829&merk=100829#ovre>Lenke og † 37 år gammel i 1898 Lenke I 1865 finner vi henne som pleiebarn hos skomakermester Sivert Monsen og hustru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare en liten rettelse. I 1865, er det riktignok Sivert Monsen som er huseier, men Anne Karoline er pleiebarn hos onkelen Claus Hansen Østensen og hans kone Elen Katrine Østensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei Arnfrid!Har du noe mer om Anton Nord som er nevt ovenfor?Holdt på med noe Nor, Nord for litt siden, var mye 'leie ting' i den saken. Skal se om jeg finner innleggene.mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Ottar,ja det er mye trist. Det ser ut for at både Anne Karolines mor og Svigermor var prostituerte. men når det gjelder Anna Karolines barn har det vel godt noe bedre, kan det se ut for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skifte etter Anna Karoline LenkeSkifte etter mannen Anton, hans andre kone Brita og hans ene sønn Karl Elias;'Anton Isak Olai Nord; enke Brita, barn fra første ekteskap Agnes Cohen, Amerika, Astrid Berge, Stavanger, Ingrid Nygård, Viggo, New York, Karl, død, tre barn. Fra andre ekteskap datter Gudrun Nord.Brita Nord; Datter Gudrun Nord, stebarn Ingrid Nygård, Astrid Berge, Stavanger, Viggo og Agnes, USA.Karl Nord; enke Fredrikke, tre sønner født 1919-1923.'...'Harry Fredrik Nord, signalgast og matros, Bergen. Født 23-11-1922 i Bergen, sønn av Karl Nord f. 1889 samme sted, død 1928, og Fredrikke f. Pettersen, f. 1899 samme sted. Tjenestegjorde i Den norske marine, og omkom 20-8-1941 da jageren Bath gikk ned med størsteparten av mannskapet etter kamp med u-båt i Atlanteren. (Våre falne).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.