Gå til innhold
Arkivverket

[#54224] Uppgifter om syskon?


Gjest Mari Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Johansson

Jag söker uppgifter på min morfars mormor Hedvig Danielsdatter f. 1811-08 Risör, Söndeled, Döpt 1811-08-11 Risör, Söndeled, Död 1891-09-29 Södra Finnskoga, Värmland, Sverige. De uppgifter som jag söker efter är hennes syskon som jag inte har kunnat finna vad som har hänt de. Syskonen är* Jörgen Danielsen f. 1814, Döpt 1814-10-30 Risör, Söndeled ( Har inte hittat han i födelseboken)* Ole Danielsen f. 1816-08-11 Verket, Risör, Döpt 1816-08-18 Verket, Risör, Död 1816-09-25 Verket, Risör, Begravd 1816-09-29 Risör, Söndeled ( Källa: Födte og Döpte 1816-1828 Risör, Söndeled och Risör Söndeled Klokkerbok döda og begravda 1816-1839)* Anders Danielse f. 1819 ( Har inte hittat han i födelseboken)* Ole Danielsen f. 1820-11-06 Verket, Risör, Döpt 1820-11-26 ( Källa födte og döpte 1816-1828, Risör, Söndeled)Föräldrarna till dessa barn är: Daniel Anderssen f. 1790, Döpt 1790-12-05, gift 1811-06-30 Söndeled med Dortea Olsdatter.Jag har försökt att hitta dessa syskon i digitalarkivet för att se om de är gifta och har familj men tyvärr ej lyckats med detta. Finns det någon som vet vad som hänt Jörgen, Anders och Ole? Tacksam för hjälp. Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har jobbet litt med de eldre leddene i denne slekta, og jeg vet at det nok står noe i gårds- og slektshistorien for Søndeled. Den har jeg dessverre ikke tilgjengelig her og nå, men kanskje noen andre har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Anne, det kan vara som du skriver att Ole kan vara anders Ole som är född 1820. Sen så tittade jag i den lenk som du skickat och jag ser att dagen innan Anders Danielsen får barn så föds 1843-06(07)-07, döpt 1843-07-30 Dorthe Helene, Far: Jörgen Danielsen, Mor, kan inte utläsa hennes namn, men på faddrarna så återfinnes Daniel Anderssen och Anders Danielsson, Kan det vara fadern och broder, sen den 1843-07-26, döpt 1843-07-30 Dorthe Agnete, Far: Jörgen Danielsen, Mor; Kan inte utläsa hennes namn. Som du ser så döpts barnen samma dag, kan detta vara bröderna? Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei.Innlegget ditt kom på plass samtidig med mitt,da hadde jeg også oppdaget dette.Tror nok dette er brødre,ja. Mødrenes navn er Berte Aanonsdatter(g.med Anders) og så tror jeg det står Tordis Toresdatter(g.med Jørgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant Jørgens vielse,hun heter Torbor Tomasdatter,det var litt utydelig i kirkeboken for dåp :(nr.8 h.side)synd at her står ikke fars navn,bare forloverne. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Anne, tusen tack för dessa uppgifter. Jag tror att detta är bröderna som jag söker så nu ska jag försöka att hitta fler uppgifter på dessa, De har ju stor släkt i både sverige, norge och usa. Ha det bra Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mari (6) - jo, det er brødrene Jørgen og Anders som døper barn samtidig. Konenes navn er innført som hhv. Torbor Tomasdatter og Berte Aanonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anders Danielsen ble konfirmert i 1837 (se nr. 12): Lenke .Fødselsdatoen er her ikke oppgitt, men jeg vil tro at han som er kalt Ole Danielsen ved dåpen i 1820, egentlig het Anders. Presten må ha ført feil navn, og så er dette i ettertid blitt rettet fra Ole til Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Oddbjörn, tusen tack för detta. Det är nog som ni säger att det är denna pojk som föds 1820 som heter Anders. En liten fråga till, jag har varit inne på digitalarkivet 1865,1875 och 1900 och kan inte hitta dessa där, det skulle vara så intressant och få veta var de bodde och dylikt. Har du någon aning om var dessa bröder bor? Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er i hvert fall Anders Danielsen med familie på Egelands Jernverk i 1865: LenkeEgelands Jernverk hørte egentlig til Gjerstad (ligger ved grensen mellom Gjerstad og Søndeled), men arbeiderne der brukte vanligvis Søndeled kirke.Når det gjelder folketellingen 1875, er det svært få områder i landet som er lagt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er vel faktisk også gamle Daniel Andersen med ny hustru: LenkeNB! Den originale folketellingen oppgir ikke fødselsår, men omtrentlig alder. Der er Anders' alder satt til 78 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Verksarbeider Daniel Andersen døde på Egelands Verk 18. oktober 1876 (begr. 25. okt.), 86 år gammel (se begravelse nr. 73): Lenke Hans andre hustru, Sissel (Sissild) Olsdtr. døde året før (6. november 1875), 75 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har du nok rett i, Anne.Vi er nok fjerne slektninger, Mari, siden moren til Anders Danielsen d.e. (Helvig Jørgensdtr.) var kusine til to av mine aner (hammersmedmestrene Gjert Sørensen og Johannes Sørensen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Anne och Oddbjörn, jag vet inte hur jag ska tacka er, ni är helt otroliga. Oddbjörn, vad trevligt att vi är släkt även om det är på långt håll så är det alltid trevligt med nya släktingar *ler* Kram Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Mari!Jeg vet ikke om det følgende kan betraktes som utilbørlig tekstreklame, men jeg har forsøkt å samle det jeg vet om slekten til Anders Danielsens morfar (Jørgen Giliussen Gasmann) i to sammenhengende artikler i ÆTT OG ANNET nr. 73 og 74/2007 (Grenland ættehistorielag): 'GASMANN - en gammel svensk bergmannsslekt med stor spredning ved norske jernverk'. Jeg har der fulgt slekta fra Sverige rundt 1630 og studert de ulike norske linjene fram til ca. 1800. Daniel Andersens første ekteskap er da kommet med - men ikke det andre eller hans barn.Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Oddbjörn, i det 1:a äktenskapet med Dorthe Olsdatter har jag 4 barn och i hans 2:a äktenskap med Sissel Olsdatter hade han inget barn vad jag vet men Sissel hade en dotter. Hälsningar Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.