Gå til innhold
Arkivverket

[#54234] Oppslag i Modum historie.


Gjest Tom Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Larsen

Er det noen som kan slå opp i Modum historie for meg, leter etter min 3xtippoldefar Ole Pedersen Sterk/Stærk f.ca. 1771 i Kongsberg,gift med Anne Petersdtr f. 1771 i Kongsberg, når deres sønn Johannes ble komf. 8/10 1826 i Modum bodde de på Schutterud (Skuterud) i komf. står det at Johannes har flytt fra Kongsberg 28/4 1826.(jeg regner med at resten av familien også flyttet.) Står det noe her om denne familien, når de døde,etc.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Erling takk for forsøket, sansynlig har familien flyttet til en annen plass i Modum, jeg får lete videre i kirkeboka, kanskje jeg finner noe.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Gunn og Egil.1801 i Kongsberg den har jeg. Anne Cathrine og Ole's vielse, samt deres slekt bakover har jeg, det er tiden familien tilbringer i Modum jeg prøver å finne mere utav. Sønnen Johannes ble gift i Heggenkirke 20/12 1838 og hadde bl.a.tvillinger f. 7/11 1838.(den ene er min tippoldefar.) så jeg håpet at det sto noe om dem i gårdshistorien for Modum.(men tydligvis ikke.) Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Er dette Lenke vielsen (første par side 413) i Heggen kirke du refererer til ovenfor ? Hvis så, fikk dette paret 13 barn, hvorav 2 par tvillinger. En sjekk av kirkebøkene ved dåp av disse barna viser at familien etter 1843 var bosatt SønstebyeEie. Gardene Sønstebye dekker 20 sider i Modums Historie bind IV og etter å ha sjekket gjennom disse, har jeg ikke funnet omtale av Johannes og Gunild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Kjelljeg kommer ikke inn på kirkebøkene for øyeblikket, men det er mulig du har funnet den rette, Johannes Olsen døde 15/2 1875 på Sønsteby,Heggen Begravet 21/2 i Heggen.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Hei, tror neppe du finne noe i Modums historie. Skuterud/Skuterudflaten er mye brukt som arbeiderboliger for gruvearbeiderene på Blåfarveverket. Det at Ole P. Sterk kommer fra Kongsberg og finnes i avskjedigelsesmanntallet der, er også en pekepinn på at familien er knyttet til gruvedrift. Blåfarveverket har etterlatt seg store arkiver med mye stoff om arbeiderne. Prøv om du kan få sett der. LenkeLykke til Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Wenche takk for tipset. jeg har vært på arkivet i Kongsberg idag,der fant jeg dødsfallsmeldingen til Johannes Olsen, 9 barn er i live, alle er nevnt med etternavnet Sønsteby i dødsmeldingen, barna er bosatt i v/Hønefoss,Modum,Drammen,Sande.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Johannes Olsen Opsahl som det henvises til i innlegg (7) kommer trolig ikke fra Kongsberg, han er heller sønn til Ole Tomesen og Anne Gunbiørnsd. Opsal i Hole. Se 'Fødte Mandkjøn' nr 85 i 1815 i Hole. Han er 23 år i 1838 og noe ung til å være konfirmant i 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Tor Arne har et viktig poeng mhp alder v/konfirmasjon og vielse. I tillegg underbygges hans utsagn av FT 1865 for Modum Lenke dette, hvor oppgitt fødested for Johannes = Ringerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lill Thrane

Hei, Jeg henger meg på denne tråden litt jeg. Litt på sidelinjen, kanskje. Jeg er etterkommer etter Johannes Olsens sønn Andreas (hans sønn Eilef). Håper du skriver hva du finner ut om hvor Johannes kommer fra :)Det gjelder Johannes Olsens kone Gunnild Olsdatter. Ved giftemål kalles hun Moe eller Roe eie (tror jeg). Jeg har funnet en Gunnille døpt i Nes i Hallingdal 16. juni 1816 med foreldre Ole Thomasen og Sigri Olsd. Ødegaaarden, Karistøl. Har jeg funnet den rette her? Ellers har jeg en Gunnild Olsd. Heggeneie f. 1818 konfirmert i Heggen, Modum i 1833 med foreldre Ole Guttormsen Skolstad eie og Ingeborg Svendsd.. Jeg har også en Gunnild Old. Langerud, men hun ser ut til å gifte seg med noen andre i 1835. (det er vel henne du har i boken om Fjeldheimslekta?)Når det gjelder Johannes så har jeg forsøkt å grave litt en tid tilbake. Der har jeg følgende : I 1838 flytter en Johannes Olsen Opsahl 23 år ut fra Hole, han skal til Sagen på Modum. Lurer på om det er denne Johannes som blir konfirmert i Hole 11 oktober 1835 (s. 202, nr 45), i så fall er hans foreldre gb. Ole Thornesen (Tomesen?) og Anne Gundbjørnsd. Opsal. Siden det er ganske mange Ole tilknyttet til Opsal så ga jeg opp midlertidig. Blant innflyttede til Modum i 1836 finnes også en Engebret Thomasen Opsahl med hustru Live Olsdatter (de kommer fra nordrehoug står det). Kanskje de kan ha noe med Johannes å gjøre?mvh Anne-Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.