Gå til innhold
Arkivverket

[#54235] Inderøy, 1800-tallet


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg har en Sivert Andreas Andersen Svarva, f. 30-10-1837 i Inderøy,Nord-Trøndelag. Han er døpt 17-12-1837. Foreldrene het Andreas Pedersen Svarva og Elen Pedersdatter. Jeg har prøvd å finne når foreldrene giftet seg, og om Sivert hadde flere søsken, men uten hell. Er det noen som kjenner til disse? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Andreas Pedersen Svarva ble gift med Elen Pedersdatter Kjelås, 9. des. 1836. Foreldre: Peder Sakariassen og Peder Olsen. Andreas var da enkemann, gift første gang med Sisilia Ågesdatter Kverkill (vielse 24.11.1831).Jeg ser blant døde i Inderøy at en Andreas Andersen Svarva døde 6 år gammel, 12. okt. 1837. Dette kan jo være en halvbror av din Sivert Andreas. En Cicilia Svarva (uten patronym), død 21. jan. 1836, 3 uker gammel, og Sisilia Ågesdatter Svarva (Andreas Pedersens første kone) død 3. jan. 1836.Peder Sakariassen Svarva, nevnt over her, druknet på båttur til Levanger marked, 10. des. 1832, sammen med fire andre, deriblant sin egen sønn Ole Pedersen Svarva. Peder Sakariassen var da 63 år, sønnen Ole var 30.Du finner mye stoff fra Svarva i de kirkebøkene for Inderøy som er lagt ut, Svarva er under Salberg (Røra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Det er utgitt bygdabok for Inderøy; 'Inderøyboka' - i flere bind. Et bind som tar for seg de enkelte gårdene, et for husmannsplassene, samt et par bind om bygdahistorie, skole, kirke osv.Men bygdeboka for Inderøy inneholder mye feil.Ny bygdabok er planlagt, i flere bind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.