Gå til innhold
Arkivverket

[#54236] Martha Olsdatter Quamme/Kvamme


Gjest Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Wangen

Leter etter slekt etter Martha.Hun var gift med min Tippoldefar Elling Haugland.Det står at hun var født på Kvamme gård.Hennes far het Ole Johanessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Her er paret i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f61250&gardpostnr=132&personpostnr=848&merk=848#ovre>LenkeDette er vel da vielsen, nr. 1 i 1864: Lenke Martha var 17 år da hun giftet seg, altså f. ca. 1847, så da er det mest sannsynlig denne Martha som blir døpt her, nr. 57: LenkeHennes hjemsted i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Marthe Olsdatter Kvamme f. 18.03.1847 på Kvamme i Arna gifter seg i Korskirken i Bergen 06.04.1874 med Knud Mikkelsen Tellevik f. 20.01.1846. Fødselsdato er nevnt ved vielsen. Dermed er det ikke den Marta som er funnet ovenfor som har giftet seg med Elling Knutsen Haugland.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Nei,tror vi arbeider med feil Martha fremdeles,med mindre der var to som ble født 18.03 1847 på Kvamme.Ble bare litt forvirret av at ved konfirmasjonen står moren som Kari Johannesdatter,mens det på folketelling og ved fødsel står Kari Monsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

I bygdeboka ”Haus i soga og segn, ættar bok III, Ådna sokn” side 555, person nr. 126, omhandler foreldre og familien til Marta f. 18.3 1847. Marta g. 1864 med Elling. På side 587, person nr. 131, i samme bok finn du familien til Marta og Elling, 10 barn. Du finn mye om forfedre og etterkommere til Marta og Elling i boka, lån denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Se innlegg 10: Marthe Olsdatter Kvamme f. 18.03.1847 gifter seg 06.04.1874 i Korskirken i Bergen med anglemaker Knud Mikkelsen Tellevik. Det som står i Ådna boken stemmer ikke, men se merknader i bokenElling Knudsen Haugland gifter seg 29.03.1864 i Haus med en Martha Olsdatter Kvamme, men hvem er det? Når hun dør på Haugland i Arna 11.05.1912 står hun er født 1846.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Til Johan Ludvig. Du spør hvem Martha Olsdatter Kvamme er.Det er min tippoldemor.Så hvem Martha som gifter seg med Knud vet jeg ikke.Det står ingenting om at hun giftet seg 2 ganger ihvertfall.Hm et mysterium dette her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Du kan være ganske sikker på at det ikke dreier seg om samme Martha Olsdatter som gifter seg i Korskirken i Bergen 1874,den Martha du leter etter var jo gift med Elling i 1865,og i 1900 er Elling fremdeles i live og de bor i Haus.Men Johan L.Kvamme har helt rett,den Martha som gifter seg 1874 er født 18.03 1847. Så du må nok lete videre,kan hun være født en annen plass og flyttet til Haus etter konfirmasjonen for eksempel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marta Olsdatter Kvamme f 180347, vaksineres 070747, og er da ¼ år. Far: Ole Johannesen Kvamme.Marta Olsdatter Kvamme f 020145, vaksineres 030545, og er da ½ år. Far: Ole Albrigtsen Kvamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Årsaken til misforståelsen ligger i følgende:Samme dag som Marta og Elling gifter seg i Haus, # 1, blir også Anna Olsdatter (Johannesen) gift, # 4. I den forbindelse har presten rotet det til med forlovere og fedre. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Da er spørsmålet.Hvem er min Martha?Jeg leter febrilsk i kirkebøkene.Har funnet hun som er født 18.03.1847,men er dette riktig dame?Eller er det hun som er født 3.05.45?Må jo gå ann å finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Det må være noe familiært her.Quamme er på begge fødslene,og også Nilsen Quamme.Var det søsken som fikk hver sin Martha kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det jeg mener å si (22) er at 'din' Marta Kvamme giftet seg samme dag som Anna Kvamme, søsteren til den andre Marta. Så har presten rotet når dette er blitt innført i kirkeboken. Du ser gjerne at forloverne til Anna også står bak Marta, men er overstrøket. Det jeg tenker er at også fars navn skulle vært strøket over mht patronymet, og endret til Albrigtsen. Ole Johannesens datter Marta ble nemlig gift i KK i Bergen i 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.