Gå til innhold
Arkivverket

[#54238] Joen Pedersen Ramnum og Dorthe Tronsdt., Røros


Gjest Marie Tollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Disse gifter seg på Røros i 1742 og får året etter sønnen, Peder. (Faddere: Troen Dalen - Rasmus Colbents. - Henrick Troens. - Kirsten Larsd. - Giertrud Axelsd. - Barbro Pedersd.) Er svært interessert i anene til Joen P Ramnum ca 1714-53 og Dorthe Tronsdt ca 1711-47! (Finner jeg dem omtalt i Rørosbøkene?)Videre lurer jeg på om flere barn er kjent, og om noen har oversikt over Peder Joensens skjebne.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg regner med at Dorthe Trondsdatter er søster til Henrik Trondsen som jeg er interessert i for tiden. Foreldrene til disse er vel Trond Andersen Dalen og Maritte Henriksdatter Åsen. Tronds aner vil du finne under Kvipsdalen i bind 3 av Rørosboka. Maritte var datter av Henrik Jonsen Ryen og Lucia Pedersdatter Åsen (se under Åsen gård). Jeg ser under Åsen gård at Marit Henriksdatter har fått feil fødselsår. Hun ble begravet 5/3-1747 56 1/2 år.Ellers har jeg ikke lokalisert Trond Dalen og familie i Rørosboka - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk, Astrid! Hadde en mistanke om at Dorthe Tronsdt hørte til der, uten å finne det direkte dokumentert. Men hvor kommer Ramnum-slekta fra? (Har sett på tema 39140). Og hvor blir det av Peder Jonsen Ramnum?Jeg har en (halv-)vill teori om at han havner på Tolga, for først på 1770-tallet kjøper 'velaktet mann Peder Jonsen Erlimoen' garden Erlimoen (=Masingsmedgarden) etter at den i 1771 ble solgt på tvangsauksjon, og Ole Olsen med huslyd måtte forlate gården, - iflg bygdebok for Tolga av Eystein Eggen. Bygdeboka sier om Peder Jonsen at han er født i 1742 og etter folkeminnet skal komme fra Kojedalen ved Aursunden (finner ham ikke født eller konfirmert i Tolga).Peder Jonsen Erlimoen blir i 1772 gift med Marit Toresdt Smedås (foreldre Berit Engebretsdt Vingelen og Tore Olsen Breen). De får barna Tore, Berit, DORDI, Jon, Ingeborg, Marit og Gjertrud. At den andre jenta blir kalt Dordi stemmer godt med min teori, da Peder Jonsen Ramnums mor het Dorthe...Forøvrig sier bygdeboka at Peder Jonsen Erlimoen 'er blitt noe av en sagnhelt mellom tolgingene', pga kampen og prosessene mot Røros verk om retten til skogen i Tolga. I 1804 skal han sågar ha vært helt til København for å klage sin sak for kongen, hvilket vel vitner om en mann med midler, anseelse og pågangsmot.Ivar Sæther har skrevet en historisk roman 'Magt mot Magt' om uoverensstemmelsene mellom Rørosverket og 'almuen' i Tolga om Kronskogen hvor Masingsmeden, Peder Jonsen Erlimoen er hovedperson.Nok om Peder Jonsen Erlimoen og tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Hvem var Peder Jonsen Ramnum, og hvor tok han veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Marie Tollan

Har ikke noe svar på spørmålet over, må bare tenke litt høgt.Jeg ble nylig klar over at Peder Jonsen Ramnum mistet foreldrene i 1747 og 1753. Sjøl om faren var oppattgift, er det vel ikke utenkelig at barn ble plassert hos andre? Tanta Barbro Pedersdt ble i 1743 gm Rasmus Colbentsen i Kojedalen. (Rasmus ble senere gm Ingeborg Ingebrigtsdt). (Røros III/453).Ble unge Peder J Ramnum plassert hos tante Barbro i Kojedalen, vil jo utsagnet i bygdeboka for Tolga om at Peder J Erlimoen sies å komme fra Kojedalen ved Aursunden, gi mening, dersom disse to Peder Jonsen er identiske.Dette blir fortsatt bare gjetninger, men skulle noen komme over skifter eller andre dokumenter som kaster lys over saken, ville jo det være flott. (Foreldrene dør såpass tidlig at skifte etter dem neppe vil være til nevneverdig hjelp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Marie Tollan

Peder Jonsens far, Joen Pedersen Ramnum blir oppattgift i 1753 med ei Ingri Nielsdt. Hun døper sønnen Joen på mannens/farens begravelsesdag 11.11. samme høst. Sønnens skjebne og hennes herkomst er ukjent for meg. Tror nok hun dør mellom 1767 og 1801.Har noen kommet over ytterligere informasjon om disse (konfirmasjon, vielse, begravelse, skifte, Ingris opphav ell. lign.), er jeg stadig interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg kom for noen dager siden over skiftet etter Peder Jonsen Koydalen ved Gauldal Sorenskriveri 1733:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Gauldal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 02 , 1732-1739, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: Nytt register, mangelfullt og feilaktig.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24722/44Men du har kanskje allerede funnet det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Nei, dette har jeg ikke sett før. Interessant! Tusen takk! Skiftet viser vel at det fantes noen midler i boet.Denne Peder Jonsen blir, hvis mine antagelser stemmer, farfar til Peder Jonsen Erlimoen (4).Men hvorfor skiftet sorterer under Gauldal sorenskriveri og ikke Røros Bergrett, skjønner jeg ikke. (Har forøvrig aldri lett etter Røros-skifter der, noe som kanskje hadde vært en ide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mange gårder i Røros hørte inn under Ålen Tinglag i Gauldals Fogderi. Det gjelder gårder i Rugeldalen, Glåmos og vel også Brekken og Hådalen.Det finnes flere interessante skifter etter Ramnum.Skiftet etter Barbro Olsdatter Ramnum 21/7-1723, ved Bergretten. Skiftet etter Israel Ramnum (Barbros bror) og hans kone Live Haldorsdatter 11/5-1725, også ved Bergretten. Og skiftet etter Jon Torstensen 29/8-1696. Begge skiftene hvor Barbro er involvert viser at hun må ha vært gift to ganger, først med en Peder og deretter med Jon Torstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Jasså, er det slik det henger sammen.Har bare sett bruddstykker av de skiftene du nevner, så disse skal jeg studere nærmere ved leilighet. (- Har litt problemer med å tyde det som står, sjøl om skrifta virker svært ryddig).Visste forresten ikke at denne Israel var Barbros bror, heller.Takk for opplysningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.