Gå til innhold
Arkivverket

[#54240] Familien bor i Øvre Slottsgt.7 i Oslo 09.01.1866. Hvor var de i 1865-tellingen.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Skuespiller Johannes Finne Bruun f. ca. 1832 i Værdal i Nord-Trøndelag var gift med Louise (Larsine) f. Gulbrandsen (Bergen). Den 09.01.1866 fikk paret tvillinger, Axel og Louis. De ble døpt i Trefoldighetskirken 08.06.1866. Louise døde imidlertid av barselsfeber 11 dager etter fødselen, 21.01.1866.Jeg klarer imidlertid ikke å finne paret i 1865 tellingen.Forøvrig fikk de også en sønn Johan Koren f. 16.10.1864 og døpt 28.05.1865 i samme kirke. Kan noen hjelpe meg med å oppspore dette paret i 1865?Her er lenke til dødsfallet 21.01.1866, se post nr.16. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette dreier seg om skuespilleren Johannes Brun og hans familie. Kona Louise var skuespillerinne, men døde bare 35 år gammel. Dersom noen har ytterligere opplysninger om denne familien, setter jeg stor pris på å få høre om det. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det ikke kan være noen mangler med 1865-telling for Kristiania.Her er Johannes Finne Brun i 1875 som enkemann. LenkeJeg har 'Christiania Theater forteller sin historie' 1877-1899 av Trine Næss, og der står nevnt en del om skuespiller ved theateret, Johannes Brun. Skal se om det er nevnt noe om familien hans der.Min farfar har skrevet om sine Barne og Ungdomsminner fra nettopp denne tiden i Christiania. Han forteller i sin bok at han lekte med sønn av Johannes Brun, og at Herr Brun av og til var innom på visitt. Farfar var født i 1859.Skulle nesten tro at Johannes Brun bodde i Christiania i 1865. Enten er familien glemt i tellingen, eller han kan ha vært utenlands på den tiden?Skal lete litt nøyere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, jeg finner ingen annen forklaring på at Louise og Johannes Brun er borte fra 1865-tellinger i Norge, enn at her må være noen mangler i telling i Christiania. Her fant jeg litt historie om hvordan skuespillerparet kom fra Bergen til Christiania i 1857, med Henrik Ibsen. ( se siste avsnitt her) LenkeFra min farfar, Haakon Alexander Jørgensens bok har jeg følgende sitat:' En dag kom en mann inn i kjøkkenet til mor og slog an en prat. Det var Johannes Brun , som nok vilde se hvad det var for familie hans sønner var kommet i berøring med. Han var vist svært morsom, for mor lo av ham uavbrutt. Han var jo også Nordens største komikker, og jeg så ham oftere siden'Farfar og hans foreldre og besteforeldre bodde den gang i Grubbegaden 5. ( Tror faktisk at mine forfedre heller ikke er med i 1865 tellingen for Christiania, så det mangler nok enkelte gater i 1865 tellingen)Ellers kan du prøve med en henvendelse til Nasjonalbibliotekets teateravdeling, eller til Oslo Teatermuseeum. Der har de mye om Johannes Brun, om du har interesse av hans liv.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå fant jeg i alle fall at Grubbegaden ikke har kommet med i 1865-tellingen for Christiania. Jeg vet at mine oldeforeldre bodde der da, og jeg finner dem i 1875-tellingen for Christiania , i Grubbegaden 5.Skredder Hans Jørgensen: LenkeSkal se om jeg finner Ø.Slottsgade 7 i 1865-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Merkelig nok er Øvre Slottsgt 7 med i 1865-tellingen. LenkeHer er ikke Johannes Brun med familie nevnt. Det kan være at de da bor feks. i Grubbegaden?? Eller at deler av bygningene i Ø.Slottsgate ikke er registrert?Håper noen av Oslo/ Christiania ekspertene kan hjelpe deg med svar på dette.Kan hende du kan få hjelp i Oslo Byarkiv ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Gunn for ditt store engasjement, mens andre lå og tok sin skjønnhetssøvn( tror ikke det hjalp om jeg skal dømme ut fra det jeg så i speilet i morges).Jeg begynte nok å helle til den tro jeg også, at familien var utelatt fra tellingen. De fikk også barn i okt. 1864, og da bodde de samme sted.Jeg mener imidlertid å ha lest, kanskje det var i din farfars erindringer at Øvre Slottsgate 7 ikke hadde egen inngang. Så da kan det vel tenkes at inngangen lå i Grubbegt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei RuneI Norges Læger 1909-1929 finner jeg en Carl Christian Christensen, sønn av læge i La Crosse Wisc., Christian Christensen (f.3-9-1852 død 7-9-1919) og 1.hustru 'Elvina' Anette Belle (f.16-2-1857 død 13-11-1882), er født i Halle an d.Saale 6-11-1882. Han giftet seg i Kristiania 4-9-1912 med 'Johanne' Louise Rebekka Brun, f. i Asker 16-8-1883, datter av skuespiller Johanne Finne Brun (f.10-3-1832 død 16-8-1883) og 2.hustru Dorothea Schoug, f.Middelthon (f.5-5-1841 død 6-11-1908). 1 sønn, død 1/2 år gml. Ekteskapet oppløst 1920. Her er hun i 1900:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for et svært interessant innlegg Carsten. Jeg må medgi at jeg i utgangspunktet hadde mitt fokus på Lovise Larsine Guldbrandsen, som ble gift med Johannes Finne Brun i Bergen 17.01.1851. De var da begge ansatt ved det nystartede Det Norske Theather i Bergen under Henrik Ibsen. Men når det da ble klart for meg hvem hun var gift med, så har selvsagt interessen våknet og vokst til å gjelde hele denne skuespillerfamilien. Lovise rakk å føde 11 barn i perioden 1851-1866 ,inntil hun alså døde i barselfeber etter å ha født tvillingene Axel og Louis 09.01.1866. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.