Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Astrid Ryen

[#54247] Tyding av noen ord i kirkebok for Røros

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Brudepar nr 20. Hva står om brudgommen i rubrikken angående vaksinasjonsattest?Lenke Han ? som militair og som saadan ?? Attest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Hm - tror det står: Han for hen militair og som sådan præsterett Attest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, Aud. Dette hadde jeg aldri klart uten hjelp. Hva menes med 'præsterett' Attest?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Jeg er på ingen måte sikker her, men tror at som militær har han tidligere vist attest på at han enten har hatt naturlige kopper eller er vaksinert. Jeg tror presten har skrevet en 't' for mye til slutt i 'præsterett' - skal vel helst være præsteret, dvs prestert i nåtidens språk.Det samme ordet er etter min mening brukt om brudgommen i vielse nr. 22, og der står det 'presteret' i mine øyne.Kanskje andre kan underbygge dette, eller evnt. gi en riktigere forklaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Jeg har tenkt det samme som deg: at han måtte vise attest for å bli militær. Ved det samme vielsen i klokkerboka står det forresten at begge var vaksinert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.