Gå til innhold
Arkivverket

[#54248] Familie til Else Chatrine Waale, f okt 13/16 i Larvik (? ) Vestfold


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg søker etter familien (foreldre -besteforeldre m fl) til Else Chatrine Waale. Hun var født 13/16 okt i 1812 i (antatt Larvik) Vestfold og døde i Larvik 28 april 1866. Hun var gift med Malermester Thidemand Nielsen, f 27 aug 1820 i Sandsvær, Buskerud. Giftemål inngått 14 april 1846 i Larvik. Han døde 26 aug 1889 i Saint John, Canada.Er takknemlig for all hjelp. Jan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er konfirmasjonen hennes (se til høyre, nr. 13) LenkeHun er datter av styrmann Ole Norby og pige Cathrine Waale. Født 13.10.1812. Men har ikke klart å finne dåpen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Else sammen med moren Catarine Waale, 50 år, enke, - folketellingen 1825 for Larvik. Hun er kalt Else Catarine Nordbye (etternavnet har hun vel etter faren) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I dåpen står det: Lod styrmann Jens Waales kone Katrine Elisabeth Hansdatter konfirmere dåpen over sin den 13. oktober fødte og den 22. oktober hjemmedøpte datter kaldet Else Katrine.Moren til Else var altså gift med styrmann Jens Waale og har farsnavnet Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, dette ble jo overveldene mye opplysninger på kort tid. Det skulle vært spennede om en kunne ført videre Ole Christophersen Norbye og Chatrine Waale.Så langt, takk for all hjelp. Håper fortsatt på flere innspill Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Der kom Gunn meg i forkjøpet I 1825 var moren til Else Cathrine 50 år, f.ca. 1775. I 1801 finner jeg en ugift tjenestejente kalt Cathrine Elisabeth Holm, 26 år, f.ca. 1775… [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=122&filnamn=f10707&gardpostnr=94&personpostnr=566&merk=566#ovre>Lenke. Og her er ekteskapet 1. april 1802 mellom styrmann Jens Waale og jomfru Cathrine Elisabeth Holm (se til venstre, innførsel nr. 2) LenkeHer er Cathrine nevnt i et skifte i Larvik i 1802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes flere kandidater til Ole Christophersen, om han nå skulle være f. i Hedrum. Han kan selvfølgelig bare tatt navn etter Nordby hvor han har bodd i perioder?? LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk til alle for god hjelp. Dette har vært en svært givende dag i familiesøkning. Skulle det fortsatt komme nye opplysninger så er jeg takknemlig for det. MvhJan Erling Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har sett litt mer på fadderne til Else Cathrine i 1812. Det er Nils Jacobsens kone Birthe Marie Christophersdatter, pigen Anne Marie Hansdatter, skredder Bjerring, Jacob Heeg (?) og Søren Olsen.I f.t. 1801 for Larvik / Langestrand finner jeg ei tjenestejente som heter Bertha Marie Nordbye [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f10707&gardpostnr=348&personpostnr=1903&merk=1903#ovre>Lenke. Hun er 21 år, f. 1780.Finner dette skiftet i Larvik i 1802. Her finner jeg blant annet en sønn, Ole Christian, 21 år… Lenke. Her finner jeg også Berte Marie og Christiane.I 1801 er det ei enke Lenene Olsdatter som bor i Larvik med to barn: Ole Christian Christophersen og Christiane Christophersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Arvelater er Helene ? i skiftet. Det kan være den samme Lenene som jeg har funnet som enke i 1801. I skiftet står det at hun er død etter mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Grethe ! Forstår jeg deg slik at du mener at Else Chatrines far kan være Ole Christian Christophersen (det kan jo stemme for på Else Ch's papirer står det Ole Christopersen Nordbye), og at hans mor er Lenene Olsdatter, hva med Lenenes mann, har du funnet han ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mulig jeg har ordlagt meg litt utydelig. La meg forsøke å nøste opp litt:Jeg tror det er en feilregistrering i folketellingen 1801. Jeg tror det ikke skal være Lenene, men Helene, hun som er nevnt som arvelater i skiftet jeg omtaler i innlegg 20. Denne Helene var gift med Christopher Nordbye, og de to barna, Ole Christian Nordbye og Christiana Nordbye, som er nevnt i skiftet, mener jeg er identiske med Ole Christian Christophersen og Christiane Christophersdatter som er nevnt i folketellingen 1801. Helene var enke i 1801 og det stemmer med det sin står i skiftet, nemlig at Christopher Nordbye, døde før kona.Ble dette litt klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, se på skiftet . Mannen til Lene eller Helene het Christopher Nordby.Dette synes jeg ser svært bra ut. Helene og Lene kan lett være samme dame. Det med Norbye er nok det samme navnet.I dag ligger vel Nordbyen storsenter, Nanset,Larvik, der Nordby gård var i eldre dager.Da lå dette i Hedrum.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.