Gå til innhold
Arkivverket

[#54248] Familie til Else Chatrine Waale, f okt 13/16 i Larvik (? ) Vestfold


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Dette er intr., det er helt sikkert en link her mellom Chatrine Elisabeth Holms mor, Else Alette Dorothea Bøchmand-Holm og Elisabeth Dorothea Bøchmand og Anders Hansen Wedesboe, men her ser det ut for meg som det mangler ett familieledd. Kan det være slik at disse er Else Alettes Besteforeldre ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg vil be deg studere skifteregisteret for her, under databaseveljaren.Du går inn på Vestfold, og Larvik, så finner du alle digitale kilder nevnt her.Det er mange med Bøchman( D) navnnevnt i skifter, og jeg håper du finner slektsammenhenger herfra: LenkeLykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn nok et skifte her, som muligens kan være til hjelp. Du nevner Anders Hansen ' Wedesbo'? Kan det tenkes være den Anders Hansen som er nevnt som Undersbo her i skiftet?LenkeUndersbo passer bedre som Larviksnavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn ! Dette begynner å bli virkelig komplisert, men det er klart noen nære koblinger her. Chatrine Elisabeth Holm, født ca 1772, som gifter seg med Skipper Jens Waale 1 Apr 1802, hvis mor er Else Alette Dorothea Bøchmand, født ca 1744, må være i slekt med noen av de vi finner i de forskjellige skifter. Her finnes jo både Chatrine Elisabeth Bøchmand og Dorothea. Det er for meg klart at her er det noen som er oppkalt etter sine forfedre, men å finne koblingne kan bli vanskelig. Det må være om en klarer å lese dette ut fra ett eller annet dokument. Foreløbig ser jeg ikke koblingene, men kanskje de kommer. Fornavn- og etternavn skulle indikere at dette er nær familie.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg er enig i at dette er ganske komplisert. Jo mer jeg leser i skiftene , jo vanskeligere er det for meg å finne den rette forbindelsen mellom familiemedlemmene.Jeg legger inn forletelling Larvik 1762 igjen her: LenkeSom du ser kalles en dame her, Mad ; Salig Bøchmans ELSE.Bøchman er vel da en av dem det var skifte etter.Elisabeth Bøchman er nevnt som et av barna.Skal prøve om jeg finner ut mer. Har dessverre ikke mulighet til å komme til Larvik bibliotek nå før jul. Der kunne det muligens være kilder som kunne klargjøre sakene. Mulig Larviks historie har noe om denne Bøchman-slekta? Håper noen lokale eksperter kan hjelpe med å finne ut av dette. ( Det som er synd er at det ikke er ført alder på alle i skiftene.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå skal vi se om jeg likevel kan finne noe om Bøchman slekt i mine gamle Sandeherred Bøker. I boka til Lorens Berg , Sandeherred en bygdebok finner jeg følgende under gård Bugaarden (ved Sandefjord). s. 375: Sitat: Hans Ovessøn ca 1692 1709 , Opprinnelig Tunsbergmand, men hadde bodd en tid i Larvik. I yngre aar skipper, drev her som jordbruker og laante ut penger. Døde i 1709, 66 år. gift 1, g. m. Margretha Bertelsdatter d. ca 1690. vistnok skipperdatter fra Unnersbu og søster til den kjendte jordgodseier Klaus Bertelssøn i Larvik. g. 2. g. med Dotea Johannesdatter Bøchman, datter av overinspektør Johan Bøchman. Larvik. 7 barn med første hustru og og to med siste hustru.1. Bertel Hanssøn g.m. Maren Bugge , bodde i Larvik. 2.Peter, levde 1739, 3. Ove likesaa 4. Dortea g.m. Peder Kristenssøn i Sandefjord. 5. Inger g.m. Søren Nilssøn, Sandefjord. 6. Anne ugift 7. Helene ,likeså 8. Johan , døde ung 9. Abraham levde 1739Bruttoformuen gik opp i ca 6300 daler. Hans Ovessøn hadde 1707 skjænket et legat på 200 daler til Vor Frues kirke i Tønsberg.her står litt mer om skiftet. Enken 'den Hæderborne og velfornemme matrone Madame Dorothea Bøckman bar et 'sæt' på sin sorte lue: 2 til forskjel mellom sig og en gemen bondekone'Hun ektet Jørgen Mellich på Haukerød, men døde snart. Hendes liksten er det bilde av på s. 107.Støpejerns gravplate over fru Dorothea Bøckman, Fritzøe verk ca 1712.Med forbehold om rett avskrift. Skal se om jeg finner noen opplysninger i mine bøker om Fritzøe-værket.Det er da tydelig denne Bøchman-slekt som er nevnt i Skiftene i Larvik.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Du er jo profesjonell !Hans Ovesøn som var gift med skipperdattern Margretha Bertelsdatter, kan hun ha vært søster til Inger Bertelsdatter, datter av Skipper Bertel Davidsen Rabe (min 5-6 Tipoldefar) ? Det er tydelig at disse fam gifter seg inn i hverandre. Det er i denne siden av familien som jeg finner både Bøchman og Rabe. Bertel Davidsen Rabe var sønn av Feldbredder David Rabe, som var gift, med Maren, datter til Rådmann i Larvik Josep Bouren.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I dette skiftet er det nevnt en Margrethe Bertelsdatter, som er datter av Bertel Hansen (uthevet skrift nederst nederst i skiftet)Lenke. Hun står som gift med Hans Nevlungen, er det den samme som Hans Ovesøn?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er nok dessverre kun en ivrig amatør, men synes det er svært spennende å søke etter slike mysterier.Her trenger vi nok hjelp av virkelige profesjonelle, for å få svar på dette. Her fant jeg forresten noen skifter ført opp her. Prøver med en lenke.LenkeSkifte i 1713, Dorothea Bøchman g. med Jørgen Jørgensen Mellich , 1. g. med Hans Ofesen.Skal se om jeg finner noe om Inger og Margrethe Bertelsdøtre ? Får se om jeg kan finne noe om Klaus Bertelssøn Jordeier Unnersboe.Jeg har ikke funnet noe særlig om Bøchman slekt i boka om Fritzøe-værket . Kun s. 57 er nevnt I 1680-90 årene var Johan Bøchman Oberinspektør og Birkedommer. Han ble avløst 1699 av Johan Bøhme som fungerte fram til 1725..Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Går tilbake igjen til skiftet etter Bertel Davidsen Rabe, faren til Inger Bertelsdatter. Skiftet ble avsluttet i 1744. Der står det at han har følgende barn fra 1. ekteskap med Anna Andersdatter:Inger Bertelsdatter, g.m. Ole Einarsen Glop (foreldrene til Helene Olsdatter )Anders Bertelsen, 22 årMalena Bertelsdatter, 16 årJoseph Bertelsen, 13 årAnna Maria Bertelsdatter, 11 årBarn av 2. ekteskap med Helvig Elisabeth Cortsdatter:Elisabeth Bertelsdatter, 5 årAnna Bertelsdatter, 4 årSå vidt jeg derfor kan se, er det ikke nevnt noen Margrete Bertelsdatter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I september 1749 ble skiftet etter Bertel Davidsen Rabes kone nr. 2, Helvig Elisabeth Cortsdatter Scharnholt, avsluttet. Hun er for så vidt ikke interessant for det, i og med at hun er stemor til Inger Bertelsdatter. Men skiftet forteller at Helvig var gift på nytt med Erik Nilsen Thue og som Helvigs arvinger finner vi:Stesvigersønnen Ole Einarsen Glop, gift med stedatteren Inger Bertelsdatter. Videre er det døtrene til Helvig i ekteskapet med Bertel Davidsen Rabe, som da blir halvsøstrene til Inger Bertelsdatter:Elisabeth Dorothea Bertelsdatter Rabe, 13 år Anna Bertelsdatter Rabe, 12 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Sandeherredboka til L. Berg s. 286 finner jeg litt under Haukerød om Jørgen Jørgensen Mellich . Han var lensmand i Sandeherred 1694-1711. Eide store jordegods:1712 Søndre Haukerød 180 daler Indlaget kjøpt 1692 21 daler Natvall 60 daler Østre Sem 140 daler Svines, to tredjedeler 100 daler Botn en part 13 daler Orerød halvten 3o daler Haugtuft 30 daler Øvre Torrestad 70 daler Øvre Skoli-bruk og Mønnerød i Kodal 280 daler Hovland paa Modum 115 daler. Sum 1039 daler- Ved skifte settes Jørgen Mellichs midler til 2084 daler. Han døde 1813, omkring 55 år.Gift 3 ganger I. 1690 med Tosten Haukerøds enke, Anne Fransdatter, Flor, død mai 1710 2. 1711 med Dorthea Johansdatter BØCHMAN , enke etter Hans Ovessøn, Bugaarden. Hun levde bare et halvt års tid.3. Antonette Stobeus, datter av stokkepresten Stobeus. Hun døde i 1716, 33 år. Manden og hun ble begravet samme dag.Med siste hustru hadde Mellick sønnen Jørgen.På neste s. står det litt om Jens Mogensen Handingman. Dattersønn av den kjendte jordgodseier Klaus Bertelssøn i Larvik. Mor til Jens hadde bodd lenge på ROLIGHETEN i Hedrum ( Nær Larvik) Jens ble g. med enken Ingeborg Helene Schou fra Bragernes, og de drev i nogen år gjestgiveri på Haukerød. Det er hva jeg fant i den gamle Sandeherredboka. Skal se om jeg kommer over nye opplysninger i mine andre bøker.Har ikke funnet flere opplysninger om Margrethe Bertelsdatter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet ut om det er noe slektskap mellom Margrethe Bertelsen og Inger Berthelsen. Her er litt lesestoff om Roligheten i Hedrum og en Abraham Bøchman nevnt: LenkeGunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDenne Inger er nok neppe søster til den Margrete som her nevnes. Her sakses fra Hedrum bygdebok II:'....ved dom 1664 ble Unnersbu og flere andre gårder utlagt til Hedrum kirke som pant (etter Gunde og Nils Lange, min anm.). Langes arvinger protesterte, og 1665 gav Idde Lange gården i pant til Bertel Børgesen. Det ble prosess med grev Gyldenløve som løste inn gården og fra 1674 var Unnersbu grevegods. ............ Bertel Børgesen fra Gui i Brunlanes f. ca. 1606 d. ca. 1671, skipper. Br. 1642- ca 1671. Eide fra 1630-årene part i Haslestad i Våle efter faren, og øket den til det dobbelte omkr. 1649. (15 lpd. mel). Eide også 4 huder i Løve Øvre i Tjøllling 1649 (2/3 av gården) og overtok resten (2 huder) i 1663. De siste årene satt Bertel Børgesen faktisk som eier av Unnersbu, idet han 1665 fikk gården som pant for lån av 180 rdl. til Nils Langes arvinger. Han stod seg utvilsomt godt. Hans gravminne finnes i Hedrum kirkes gulv. G.m. Borild Bertelsdtr. d. 1675. Hun brukte gården noen år. I hennes eiertid overtok Gyldenløve Unnersbu. Barn: 1. Bo - ble bruker. 2. Klaus - se Roligheten (Gulle-Rauan). 3. Børge, f. ca. 1647. 4-5. Peter og Erik, visst d. unge. 6. Boril, g.m. Hans Henriksen Hagtvet (se Fjære). 7. Margrete.'I Lorens Bergs bok om Hedrum står under Hedrum kirke:'Saa en rikt billedsmykket gravsten over skipper Bertel Børgessøn Unnersbu, død omkr. 1670, og hustru Inger (Anne) Klausdatter (1). Endelig en gruppe bestaaende av: i midten en godt bevaret gravsten (av en lys rød stenart) over Jan Jokumssøn Koldevin og hans mor og datter; paa siderne i vild uorden fire sideplater, hvorpaa findes en opregning av skipper Bertel Børgessøns barn. Disse sideplater maa vel ha omsluttet et midtfelt som nu er vær, men deres tekst er en fortsættelse av Unnersbustenens indskrift (2).(1) Av indskriften kan læses: 'Her under huiler den .... forstandig nu salige Mand Ber.... Børgesøn Vndersbo .... Maaneder 3 Uger 4 Dage met hans kiere Hustru den erlige og gudselskende nu salige Matrone Inger (Anne?) Clauesdatter .... udi hendes (alder) ..... Børn 6 Drenge og tvende Piger hvoraf den ene Søn lenge førend udi Herren hensovnet ... nu salig er og hist.... en glædelig og ærefuld Opstandelse. ' - Gravstenen har to ovale midtfelter, det øverste med billedgruppe, paa nederste bibelsprog. (2) Paa sideplatene staar: 'Deres (Bertel Børgessøn og hustrus) efterladte Børn ere ved Navn som følger efter Deres Alders Aar: Bo Bertelsøn, Borgild Bertelsdatter, Claus Bertelsøn, Børge Bertelsøn, Erik Bertelsøn, Peter Bertelsøn, Margreta Bertelsdatter, samtlige Undersbo, Lauervig Grevskab.' (Paa platen med Borgil Bertelsdatters navn er tilføiet som anden linje; 1675.... September. - Det er uvisst hvor aarstallet hører til).'Se også NST X, side 93 ang. Inger Clausdatter som nok er gm. Bertel Børgesen, altså ikke Borild Bertelsdatter.Som det fremgår er ingen Inger Bertelsdatter her.Hans Ovesen og Margrete Bertelsdatter har en sønn Bertel Hansen. Denne Bertel Hansen får ei datter Inger Bertelsdatter. De får også en datter Margrete gm. Fredrik Ovesen Falkenberg, se bla. skifte etter Bertel i Larvik 19.2.1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg litt om dattersønn til Klaus Bertelsen , Jens Handingman som gifter seg med enken fra Bragernes:LenkeJeg skal lete litt i nyere Sandeherredbøker for å se om jeg kan finne sammenheng med disse slektene.har ikke greid å få oversikt hittil.Interessant det du har funnet , Grethe.Men jeg har ikke mulighet til å sjekke om dette er riktige data.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen. Utrolig bra orientering fra Egil Theie . Jeg lette igjen på Dis-treff, og fant at flere dyktige slektsforskere hadde sendt inn data om Claus Bertelsen.Sønn av Bertel Børgesen fra Gui i Brunlanes og Inger Anne Klausdatter fra Hedrum.Barn av ekteparet: Boril , Bo, Claus , Børge og Margrethe f. 1645 ( som gifter seg med Hans Ovesen , Bugaarden, Sandeherred.)På Dis-treff var også mye opplysninger sendt inn av dyktige slektsforskere om Rabe , se innlegg nr. 63.til Grethe og Jan Sigbjørns innlegg fra 37-42Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Tjølling bygdebok II , Jan W. Krohn-Holm s. 446-148 står det om gården Løve Øvre . G.nr- 46-Sitat: Det satt selveiere på Løve Øvre , omkring 1600-tallet. Ca 1615 ble den delt mellom arvingene, men de klarte ikke å holde Gården. Omkr. 1650 hadde skipper Bertel Bergerssøn på Unnersbo i hedrum, overtatt i alt 4 av 6 huders skyldverdi her, og 1663 resten. Hans sønn Klaus Bertelsen i Larvik, arvet gården og satt som eier 1678- til ca 1717, av 2/3deler. Svigersønnen , skipper Jochum Jansen Coldevin g.m. Inger Klausdatter , solgte Løve ø. til Larviksgreven 1725, og gården fulgte grevskapsgodsenes overdragelse til etatsråd Treschow 1835. Tilbake til bønder 1853 og 1873 for ialt 3.850 spd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tilbake til innlegg 68.Jeg søkte på IGI , foreldresøk på Hans Hansen Holm og Else Alette Dorthea Bøchman.Da fant jeg flere barn døpt i brevik:Arent Bøchman døpt 1776 LenkePluss en Maria dpt 1773 og Else dpt 20 oct 1775Dette kan sikkert finnes i kirkebøker.Skal se om jeg finner flere opplysninger om en Arent Bøchman far til Else Alette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.