Gå til innhold
Arkivverket

[#54249] Erica Amundsdatter Skøyen fra? nevnt i Aker 1801 og Xiania 1804 4 leirmål


Gjest kjersti aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest kjersti aamodt

Jeg har prøvd å finne Erica Ammundsdatter på FS for å ha noe å lete etter, sett på konfirmerte i Aker, sett etter om hun kan ha flyttet til Aker og om hennes første leirmål. Kanskje en har kommet over navnet et helt annet sted?Fra tidligere wed debatt nr. 53085 fikk jeg disse opplysningene.Ericha Ammundsdatter fikk to barn med matros Andreas Olsen. Ericha var tjenestepike hos husarløytnant (lieutenant) Anthon Erhard von Vogt(Voigt) med sikkerhet i perioden 1802-1804.Carine ble født hos arbeidsmann Hans Arnesen som bodde i vever (Stephen) Sternbergs 'forrige' gård i Møllergaden (No.335).Maria ble født samme sted, nå hadde marketenter Lars Thoresen overtatt som gårdeier.Andreas Olsen er nok identisk med Andreas Friderich Olsen, født i Christiania 1776 og døpt i Vor Frelsers Kirke 24.04.1776 Folketellingen 01.02.1801 i Vognmandsgaden 274. Han var sønn av arbeidsmann (senere skomakermester) Ole Christophersen og Anna Juliana Jørgensdatter Bruun, viet i nevnte kirke 16.02.1776.Det er riktig at Ericha Ammundsdatter ikke er å finne i folketellingen 1801. Jeg kjenner ikke tellingen i detalj for resten av landet, men det er mangler spesielt i Vaterland for Christianias vedkommende og da spesielt for losjerende ugifte. Så hun kan ha bodd i byen allerede da, men de to første leiermålene har jeg ikke sett i Christiania. Geir Karmvaag Erika Amundsdatter fikk et uegte barn som ble døpt 19. april 1801 i Aker kirke, side 154. Faren er Ole Erichsen. Jan Helness hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett litt etter det 4.leiermålet til Ericha, for forløbig er det vel bare funnet 3. Under leting i Aker fant jeg en Agnethe Amundsdt. og hennes 4.leiermål. Barnet ble døpt Kirstine 19/10 1800 Aker. Om disse 2 jentene er i slekt vet jeg jo ikke, men det var barnets navn som fikk meg til å reagere. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er en Gunild Amundsdt. som også får uekte barn: Christiane Friderica dpt. 24/8 1800 Aker. Gunild lå hos broren? og hennes 2.leiermålAltså er det 3 Amundsdøtre som får uekte barn i løpet av 1 år i samme menighet. Det er vel litt av et 'sammentreff'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved leting etter uekte barn: Aker tom. 1797, Domkrk. tom.1795 og Oslo hospital tom.1785 har jeg ikke funnet flere uekte barn av Ericha. Så kanskje det var bare 3 stk.Ang. de andre Amundsdt. så var muligens Gunhild fra Ski, hun hadde ihvertfall tjent der før hun kom til Oslo. Agnette finnes i Oslo i 1801 på gården Dokka i Aker, og bor hos moren Sessel Knudsdt. og hennes 2.mann Haagen Halvordsen.På FS har jeg kun funnet 1 Ericha Amundsdatter fca. sept. 1765 Enebak, Amund Eriksen Hougsten. Faren og moren bor på samme gård i 1801. Jeg vet ikke om denne Ericha døde eller f.eks. flyttet til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Berit Jeg setter stor pris på alt du gjør,jeg fosøker også å lete. Jeg ser at jeg har skrevet feil Debatt nr.det skal være 53058 Kan Erica Amundsdatter vært fra Skøyen i Aker eller fra en annen bygd? Hvis det står 4 .leirmål i kirkeboka, kan hun ha kommmet til Aker/Xiania for å føde vekk fra sladder. Jeg har også prøvd å finne henne konfirmert i Enebakk, får for liten tid. Fortsetter i morgenHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Berit beklger feilen fra min side, har ikke funnet henne døpt i ski, Hurdal, skjedsmo eller Enebakk.Er det noen som vet om en Amund Skøyen eller SkøyeneieHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå kan jo faren, Amund, være død i 1801. Alt jeg fant av Skøyen/Schøyen og Amund var 2 mulige: Schøyen, Romedal Hedmark-Amund Erichsen og Marie Olsdt. og Schøyen, Fluberg i Land i Oppland-Amund Iversen gift 3.gang med Ingebor Nielsdt.Ellers så finnes jo Skøyen i østre og vestre Aker, men der bor det ingen i 1801 som heter Amund eller Amunds....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.