Gå til innhold
Arkivverket

[#54251] Gifte i Gjerstad 1739, hjelp til tyding


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Paret Anund Tallachsen og Maren Nielsdatter forlover seg tredje påskedag og gifter seg femte søndag etter trefoldighet i Gjerstad 1739: ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-76>Lenke)Paret bosetter seg på Vasbonn i Kilebygda, Solum, og her er det jeg har om familien fra før: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

I Gjerstad bygdesoga bok nr.9 på side 1369 under gården Stor Høggeto kan du lese om Anun (Ånon) er sønn av Tallak Olsen d.1733 og Ragnhild Kittelsdt.1663-1734.Ånon er soldat i Kapt. Scharnholdts kompani.g.1739 medMarie Nilsdt. f.1698. se Gjerstad bygde bok side 486(bok nr.4) Der står det at hun er datter av Nils Olsen Holte.ca.1689. og Karen (Kari) Nilsdatter Dale i Søndeled. De får mange barn og to får navnet Maren. Den eldste er døpt i Gjerstad i 1718.Lengre nede på siden står Mari d. eldre var gm. Niels Kielsen og budde i Kragerø. Ho hadde før vore gm. Ånon Tallaksen.Under Høggeto er hun som du ser ført opp med et fødsels år som må være feil.Hun er nok ikke født 1698 for faren er f.1689. Han var litt for ung skulle jeg mene.Du bør låne Gjerstad bygdesoga hefte nr. 4 og 9. Her er linken til Gjerstad historielag om du skulle ønske å kjøpe heftene som jeg tror fortsatt er å få kjøpt. http://www.gjh.no/Hilsen Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Da har jeg jo fått delvis svar på det spørsmålet jeg stilte i tema 54254, - og takk for det. Nå ser det ut som kirkebokstjenesten er nede, ellers skulle jeg gjerne vært inne og sjekket disse opplysningene.Det ser ut som det var rene folkevandringen fra Gjerstad til Grenland rundt 1740, det dukker opp gjersdøler både i Solum, Gjerpen, Eidanger og Holla i disse årene. Nå var jo dette nødsår, og det var kanskje enklere å finne utkomme i Grenland enn i Gjerstad. Gard Strøm hadde et par artikler i Grenland Ættehistorielags tidsskrift 'Ætt og Annet' for noen år sida om 'Gjersdøler i Gjerpen', men vi burde vel ha systematisert kildetilfanget ytterligere angående dette temaet.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Ulltveit-Moe

Utvandringen fra Gjerstad fra 1740-åra og framover hadde følgende forutsetninger/bakgrunn: 1. Borgergods, tidligere Krongods som var brukt til å dekke gjeld kongen hadde etter Den Store Nordiske Krigen, ble stykket opp og solgt. Det var mye slikt gods i bygdene rundt Skien, og også i Bamble og Eidanger. 2. I Gjerstad (som andre steder) var det ungdommer på leting etter muligheter for å skaffe seg gård og utkomme. 3. I Gjerstad var det endel familier med tradisjonelle kontakter østover til bygdene rundt Frierfjorden. 4. Ungdommene som reiste østover var i hovedsak fra resurssterke familier, de hadde sansynligvis muligheter til å finansiere gårdkjøpene ved lån hjemmenfra. 5. De fleste undommene som kom til Skiensområdet var nærskylte. 6. Ifølge T. Christensen: Gjerpen Bygds Historie må Gjersdølingene nokså fort ha gjort det bra, alt i 2. og særlig i 3. generasjon var det endel markante og lokalt fremstående personer blant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.