Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Stein Ole Kjær

[#54256] Bygdebok for Lom

Recommended Posts

Gjest Stein Ole Kjær

Jeg synes det er tidvis vanskelig å finne igjen steder i Bygdebøkene for Lom. Det står oppgitt referanser til f.eks. Søre Øyjordet med et gnr/bnr. men uten ref. til hvilke bind eller på hvilken side. Jeg synes innholdsfortegnelsen er vanskelig. Det ser for meg ut som om du må ha god lokalkunnskap for å finne igjen spesielt de mindre stedene. Hvor finner jeg f.eks. denne: Søre Øyjordet g/bnr. 131/6.Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Så enig, så enig, Stein Ole.Jeg er heller ikke spesielt godt kjent i Lom, og bruker ofte ft-1900 for å navigere meg fram.F.eks. Søre Øyjordet med g/bnr. 131/6; da går jeg inn på ft-1900 for Lom og ser hvilken gård som har g/bnr. 131/1. Det viser seg å være Gaupar søndre, altså vil jeg finne Søre Øyjordet under dette hovedbølet.Nå aner jeg ikke hvor Gaupar ligger, og 'blar' enten fram eller tilbake til jeg finner en gård jeg har noe kjennskap til. Ved å klikke 'neste' 2 ganger i dette tilfellet, kommer jeg til Øvre Sulheim, og denne gården vet jeg ligger i Bøverdalen.Min konklusjon blir da at Søre Øyjordet mest sannsynlig er omtalt i fjerde bind som omhandler Bøverdalen.Det fjerde bindet lanseres nå den 8. desember!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Stein Ole Kjær

Mitt spørsmå viser seg nok å ha vært berettiget. Se denne: LenkeStein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.