Gå til innhold
Arkivverket

[#54261] Famlien Martin Andersen - Græsvik, Østfold 1900


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg søker etterkommere etter Martin Andersen f 1852 og hustru Magdalena f 1854. De hadde meg bekjent 6 barn, 4 døtre og to sønner. Tre av døtrene, Jenny Otilie, Margit Marie og Betzy Josefine reiste til USA Sept 1911. Betzy J ble der gift med Charles Thidemand Thompson, og de fikk en sønn, Carl Thidemand Thompson. De bodde først i New Jersey, men flyttet senere til Florida, hvor Charles og Betzy ble skilt i 1937. De 3 øvrige av søskenflokken ble igjen i Norge,det var Anne f 1889, Anders f 1886 og Hans f 1881. Jeg søker etter slektninger av disse sistnevte, som kan føre meg videre i lokalisering av familiemedlemmer til Betzy i USA, se innlegg 54001 på dette debattforum. MvhJan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Det har gått over ett år siden jeg prøvde meg på å finne etterkommere av Familien Andersen fra Onsøy. Husfaren Martin var maskinist ved sagbruk iflg folketellingen i 1900. Det skulle være merkelig om det ikke finnes noen derute som er i familie, da Martin og hans kone Magdalene hadde 6 barn, så som sagt jeg prøver igjen om jeg kan få kontakt med etterkommere av familien Andersen. Betzy levde ihvertfall etter 1937, og siste adr for henne var i New York. Hun reiste over til USA sammen med sine 2 søstre, Jenny (f 1878) og Marie (f 1892). Brødrene ser ikke ut til å ha forlatt landet, heller ikke søsteren Anne (f 1889).Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke greid å finne flere opplysninger om den etterslekt du søker.Her er litt om den lokale kirken og menigheten på steder: http://www.ghj.no/Gressvik-Church1.htmKan hende det finnes opplysninger om graver som er registrert på kirkegårder i dette området?Fant ingen av dem på DIS gravminner, men det kan jo henne kirkevergen har en oversikt om du henvender deg dit med spørsmålet?Ikke enkelt å følge familen i kirkebøker heller. Muligens finnes det registrerte utflyttinger ,men vel svært tidkrevende leting.Håper noen fra lokalmiljøet kjenner til familien og kan hjelpe deg her.Riktig god jul!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiTa en titt på konfirmant nr 21 Hans Jacob Martinsen her er det anm. Amerika 1903 Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 13 (1892-1907), Konfirmerte 1895, side 310. Permanent sidelenke: LenkeKan dette være den ene broren kanskje.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kjempefint Solveig!Dette må jo være broren, som også har emigrert i 1903. Foreldrenavn og alder på Hans passer bra med han i folketellingen. Han er ført som Martinsen her, men det var omtrent i 1900 at overgangen til å bruke fars etternavn ble vanlig.Jeg ville tippe at han kaller seg Andersen ved emigrasjonen, men han kan jo ha valgt Martinsen også?Skulle gå an å finne han i emigrantlister for 1903 etter disse opplysningene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Og Anders er i Amerika i 1905 iflg anm ved konfirmasjon Østfold fylke, Glemmen, Ministerialbok nr. 13 (1892-1907), Konfirmerte 1901, side 399. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da kom du inn med den neste konfirmasjonen før meg, Solveig :-)Da spørs det om guttene brukte Martinsen eller Andersen navn over there?Vi får lete litt etter søster Anne f. ca 1889 også da?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Da var det å finne dødsfallene til foreldrene,kan jo stå noe der om barna i Amerika Hvis ikke foreldrene også reiste over,siden alle barna dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jammen var du raskere enn meg denne gangen også, Solveig.Jeg fant også Anne konfirmert her og med bemerkning Amerika .LenkeKan hende foreldrene dro etter, eller døde i Gressvik-området.Artig med slike søkinger. Spennende på morgenkvisten.God jul til deg også , Solveig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På dis gravminner finner jeg faktisk et par damer som heter Magdalene Andersen begravet Glemmen.En av den døde i 1909 . Mulig du får fram denne ved å dobbeltklikke på lenken ?LenkeGraven er oppført slettet.Kan jo være mor til barneflokken som emigrerte.Mulig vi finner dødsfallet i kirkeboka, men nå rekker jeg ikke mer før senere.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiGod jul til deg også GunnNå er vi vel max uheldige også,kan ikke finne noen MINI/KLOK med døde 1909 som er scannet. Disse Magdalenene bør absolutt sjekkes,det går sikkert an å ta kontakt med Glemmen menighet å høre hva som står om disse toMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei til dere begge, Solveig og Gunn ! Ja, dette ble jo mye funnet om familien. Spm nu blir hvordan en kan komme videre. Det som vel er meget sansynlig er at moren ihverfall ble igjen i Norge. Spm er om faren, Martin, også forsvant til Amerika el om han døde i Norge, og hvordan en her skal komme videre? Nu blir det vel søk i Amerika ? Jeg dro faktisk til slektsforskningsavd ved statsbibloteket i Florida forrige uke og sjekket etter Betty, men det var ikke noe der og det stemmer ikke så verst, for iflg skilmissedokumentet fra 1937 så hadde hun da forlatt Fl og flyttet til New York. Søkning i US med så vanlige navn som Andersen el Martinsen blir nok ikke enkelt, men det pleier å være noen USA eksperter her på nettet. Kanskje det er en ide å sette opp ett nytt emne med indikasjoner mot personer i USA som emne? Takk for all hjelp så langt, og en fin Høgtidshelg til dere begge fra Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Det finnes et par Martin Andersener begravet i Østfold, Sarpsborg-området på Dis grav minner. En døde i 1933 og en i 1948.Legger en lenke her som nok også må dobbeltklikkes på for å få fram siden:LenkeDu kan også forsøke en etterlysning på Dis slektsforum.Der har Laila god hånd om søk etter emigranter.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hei Gunn ! Laila har hjulpet meg mange ganger tidligere, for en del år siden. Jeg prøvde med ett nytt emne så får vi se om hun el noen andre plukker det opp? Hvis ikke så skal jeg skrive henne ?Takk for hjelpen og ha en fin Jule- og Nyttårshelg !Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Har snart gått 1 år siden jeg var fremme med dette emnet. I mellomtiden har jeg prøvd de varianter jeg kan tenke meg i USA, uten hell. Det jeg er ute etter, er å finne ut av : Etterkommere etter Snekker Andrew (Anders) Anderson f 13.9. 1886, Gresvik, Fr stad og hans kone Olga M. f i Sverige. De emigrerte h h v i 1895 og 1898. I flg Ft 1920 i USA hadde de følgende barn: Alice 8 år (1920), Andrew 6 år s å, Edward 1/2 s å. Barna var født i Pennsylvania. En bror av Andrew (Anders) var Snekker (?) Hans Jacob Anderson f 13.6. 1881, Gresvik Fr stad. Han var ugift i 1918 og bodde i Philadelphia. En søster Margit Marie Anderson f 14.2. 1892, d 18.12. 1979. Mitt håp er at etterkommere av disse event kan løse det spm som jeg har vist til i mitt innlegg nr 1. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.