Gå til innhold
Arkivverket

[#54268] Rødøy: Polarsirkelens fødselsår


Gjest Trond Aakvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Aakvik

Jeg har skrevet en artikkel om Polarsirkelens historie, men finner ikke ut av fødselsåret. I arbeidet har jeg hatt god bistand fra Norsk polarinstitutt og Universitetet i Tromsø, og historien strekker seg fra et par hundre år før Kristus og frem til dags dato. 'Circulus Arcticus' finnes avmerket på et kart fra tidlig på 1500-tallet, og beskrivelser av major Peter Schnitler og Petter Dass fra 1700-tallet er også funnet frem.Imidlertid er det foreløpig et stort historisk tomrom mellom Kristi fødsel (hvor bare fenomenet beskrives uten benevnelse) og middelalderen. Så er det noen beleste personer der ute som vet om skriftlige kilder som benytter benevnelsen 'Circulus Arcticus' før det jeg har nevnt. Jeg er med andre ord ute etter Polarsirkelens fødselsår.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk for tipset. Så er vi kommet til det 12. århundre. I teksten finner jeg ikke ”Om jordbelta”, men på side 50 beskrives ”solargangr” og slik jeg fattigslig forstår den norrøne teksten er det vel midnattssolen som beskrives.Jeg får bestille Alf Helleviks oversettelse, så blir vel det hele mer forståelig. Mh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Aakvik

I en e-post er jeg blitt gjort oppmerksom på den bysantinske historieskriveren Prokopios, som i år 550 beretter om liv og skikker til nordboerne. Han skriver at solen ikke går ned i 40 dager om sommeren, og at den forsvinner helt i 40 dager om vinteren. Avsender kan imidlertid ikke finne referanser.Så jeg lurer på om noen vet om kilder eller verk hvor Prokorius` beskrivelse av nordområdene blir gjengitt. Der kan det jo stå noe mer knyttet til Polarsirkelen enn det lille jeg har fått referert.Mh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Nordboerne ble av de klassiske grekerne kalt 'hyperborei', så det enkleste er å søke på nettet etter 'hyperborean'. Således finner du endel referanser på engelsk Wikipedia: [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperborean>http://en.wikipedia.org/wiki/HyperboreanJeg kan ikke se at Procopius er nevnt her, men han var jo en senantikk 'encyclopedist', og kan ha nevnt det nesten hvorsomhelst i ett eller flere av sine mange verker. Mange av disse kan du laste ned gratis i engelsk oversettelse fra Project Gutenberg: http://www.gutenberg.org/browse/authors/p#a4712Du finner kanskje noe på Perseus også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk til Leif Biberg Kristensen.Perseus var et nytt navn for meg. Fra før av har jeg i min artikkel referert Homer, Herodot, Aristarkhos, Pytheas og Prokopios. I oppgitt lenke finner jeg imidlertid ingen tekst av Perseus, men bare „Lisa M. Cerrato, Robert F. Chavez. Perseus Classics Collection: An Overview.” Kanskje noen vet om den godeste Perseus har skrevet noe med tilknytning til min hjemkommune.Ellers kan nevnes at Moses var litt upresis da han i sin første bok uten forbehold skrev ”... og Gud skilte lyset fra mørket.”Mh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

'Perseus' er navnet på et nettsted som har samlet enormt mye klassisk gresk-romersk litteratur. Men jeg har ikke funnet noe større om dette emnet så langt der.Det er litt mystisk at det finnes så få referanser på nettet til hva Procopius egentlig har skrevet om hyperboreerne. Jeg har antagelig ikke funnet det rette søkebegrepet ennå, men jeg jobber med saken :-)mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg lurer på om referansen til Procopius er et villspor. Han er uansett langt fra primærkilden. Nå fant jeg nettopp en passasje skrevet av Plinius den eldre, som levde i det første århundret e.k. om hyperboreerne: LenkeDette er jo også en gjenfortelling fra enda eldre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Nå har jeg funnet det. Fridtjof Nansen skrev en bok ved navn 'Nord i tåkeheimen', utgitt 1911, hvor han tydeligvis har gjennomgått klassisk litteratur med finkam for å finne referanser til nordboerne. Jeg fant et utdrag av den engelske oversettelsen av boka her (Lenke), men du kan sikkert få tak i originalen på norsk.Her har han en referanse til Procopius, som var med som 'krigsreporter' i et felttog mot goterne og tydeligvis har snakke med enkelte av disse selv. Passasjen om de førti dagene gjengis slik på engelsk: 'Every year an extraordinary thing takes place; for the sun, about the time of the summer solstice, does not set at all for forty days, but for the whole of this time remains uninterruptedly visible above the earth...'mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk! Henvisningen i innlegg 8 må jeg granske nøye. Her står det visselig ”… a happy race, known as the Hyperborei …Here we find light for six months together, given by the sun in one continuous day…”.Boka av Nansen får jeg bestille.Brukarforum er jammen et nyttig treffsted. Mh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.