Gå til innhold
Arkivverket

[#54269] Tydehjelp, Rikshospitalet MINI, dåp 1897


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg trenger hjelp til å tyde et par ord i dåp nr. 343 (pikene). Dåpsbarnets navn er Alvilde Marie. Foreldrene: Anthon Berg og Karen (Thorsdtr.) Pedersen. Leser jeg rett når jeg tolker hans bosted som Lillestrøm (satt i parentes med blyant og tilføy 'Chr.a.')? Og hvilken adresse står det på barnets mor? Det er også tilføyd et ord ved farens yrke ('Arb.'). Hva står det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha! Jo, jeg tror du har rett. Der har hun vel da vært tjenestepike ('Tp.'). Hun kom for øvrig fra Holt i Aust-Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg kan jo legge til at Tomtegata gikk fra Jernbanetorget til Schweigaards bru. Den ble bortregulert i forbindelse med saneringen av Vaterland i 1960-årene (Kilde: Oslo Byleksikon, fjerde utgave).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk, Gunnar. Da har jeg noenlunde klart for meg hvor det er (var).Alvilde Marie vokste opp hos sine besteforeldre i Holt og ble senere gift med min oldemors 'lillebror'. Ved vielsen i 1915 har hun oppgitt sagarbeider (tror jeg det står) Anthon Berg som far. Og det stemmer jo brukbart med at han da var høvleriarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er Alvilde Marie Berg i 1900: LenkeRagna Ellingsdtr. er hennes halvsøster, født utenfor ekteskap i Holt i 1890. Karen Thorsdtr. (Pedersen) var også hennes mor. Faren, Erling Elevin Olsen Skottevik, flyttet (jf. kirkebok for Holt) rett etter fødselen til Kristiania. Karen må ha flyttet ikke lenge etter, men jeg har ikke funnet utflyttingen i kirkeboken.Alvilde Marie døde i 1959. Hun var min mormors inngiftede tante (selv om de var så godt som jevngamle). Ektemannen kjente jeg imidlertid godt. Alvildes bakgrunn har alltid vært noe 'dunkel' - også for hennes direkte etterkommere, som ønsker å vite mer om henne.Jeg kan ikke finne moren hennes i ft. 1900. Den Karen (f. 1977) som er nevnt i lenken, er morens 10 år yngre søster med samme navn. Anthon Berg finner jeg flere av i ft. 1900, både i Kristiania og Akershus, som kan være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den mest aktuelle farskandidaten, er nok den Anton Berg som i 1900 bor i Næsgaden 12, Lillestrøm. Han er også sagarbeider. Fødselsåret er riktignok ikke 1870, men 1873 - og han er gift. Han kan jo imidlertid gjerne ha giftet seg mellom 1897 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Gunn. Lille Alvilde Marie må antakelig nokså kort tid etter fødselen ha blitt hentet til besteforeldrene i Holt. I hvert fall er hun der, tre år gammel, i 1900. Jeg lurer da på hva som skjedde med mora, siden hun tilsynelatende ikke er å finne i ft. 1900. Kanskje hun døde i forbindelse med fødselen - eller ikke lenge etter? Jeg lurer da på hvilket kirkesogn Tomtegaden tilhørte...Ellers gjorde jeg en pussig oppdagelse i går kveld. Alvilde Maries morfar, Thor Pedersen Øygarden, var fetter til min tippoldefar Thor Larsen Barlindbunnen - oppkalt etter deres felles bestefar. Thor Pedersens barnebarn (Alvilde Marie, altså) giftet seg - som nevnt - med min oldemors lillebror, nærmere bestemt min mormors onkel. Og Thor Larsen var min farmors morfar. Dermed er Alvilde Maries barn både min mormors søskenbarn og min fars femmenninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var innviklete slektskapsforhold du har der. Håper du finner ut om Karen døde etter fødsel. Har heller ikke greid å lokalisere henne i 1900-tellingen. Hun kan jo ha giftet seg og bruker mannens etternavn på den tiden? Vet du nøyaktig fødselsår på Karen? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd et landsomfattende søk på Karen f. 1867 +- 2 år. Da kom det fram kun tre muligheter i 1900-tellingen. En her i Bærum, men etternavn passer dårlig? LenkeSå var det en dame i Oslo hvor heller ikke efternavn passet. Pluss en i Aust Agder Østre Moland.Andre som passet ca alder fant jeg ikke. Mulig hun kan være død rett etter at datter ble født?Ikke lett å finne ut av denne nøtten. ( Om damen ikke har emigrert da? Vel også en mulighet?) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett gjennom kirkebøker over døde ført Oslo Domkirke 1897-1900. Ingen passende Karen funnet der. ( Hun kan jo også godt ha vært et helt annet sted om hun døde før 1900?)Har lett i DIS gravminneregister, null resultat.Det samme med emigrantlister for Kristiania fra tidsrommet 1997-1900. Ingen som passer der heller.Om hun har emigrert, kan det jo også være fra et annet sted enn Oslo.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for letingen!Jeg har også søkt blant begravede i Holt i perioden 1897-1900, i fall hun skulle ha flyttet hjem. Der fant jeg henne heller ikke.Jeg vil nok tvile på at hun har emigrert, men sikker kan jeg jo ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror den Anton Berg som bor i Lillestrøm i 1900 (se innlegg 9) må være Alvilde Marie Bergs far. Han er altså da gift med Oline Olsen, men det ser ikke ut til at de har barn.Det er nok samme Anton som blir konfirmert i Fet, Akershus 16/10 1887 (innlegg 11). Der er fødselsdatoen 8/2 1873 oppgitt. Kirkeboka for Fet viser at Anton Nilsen, f. 8/2 1873, ble døpt i Fet kirke 16/3 s.å. - og at foreldrene var arbeider Nils Peder Rasmussen Hvila (29 år) og Maria Jonasdtr. (26 år). Det blir i den anledning opplyst at foreldrene giftet seg 20/12 1872.Ved vielsen nevnte dato mellom ungkar, arbeider Nils Peter Rasmussen og pige Maria Jonasdtr. oppgis fødselsårene som hhv. 1844 og 1847. Han er født i Thorud og bosatt på et sted som er kalt 'Heya'. Hun er fra 'Skillmyrmark' (tror jeg det står) i Sverige. Hans far: Rasmus Haakensen. Hennes far: Jonas Nielsen.Navnet Berg må stamme fra familiens bosted i 1880-årene (nevnt i 1887 ved Antons konfirmasjon): Berget (og jeg mener det står Ramstad eller Romstad i parentes).I ft. 1900 bor Anton Bergs mor, Marie Berg, som enke i Egelundsgade 2, Lillestrøm. Hun er da 'Væveriarbeiderske', og det blir opplyst at hun er født 1847 i Värmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser nå at Marie Jonasdatters fødested selvsagt skal være Skillingmark, som jo ligger i Värmland - ikke så altfor langt fra grensen mot Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå - i en annen tråd - fått bekreftet at Marie Jonasdtr. var født i Skillingmark i Värmland i januar 1847, og at hun emigrerte til Fet i Norge i 1868.Her er hun sammen med ektemannen Nils Petter rasmussen og sønnen Anton på gården Sydover i Fet i ft. 1875:Niels Petter Rasmus. M Husfader G Tømmerfløder 1844 Fet S og PMarie Jonasd. K Kone G 1844 Skillingmark SverigeAnton Niels. M Søn 1873 Fet S og P-----En annen sønn, Karl, ble født 23/3 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.