Gå til innhold
Arkivverket

[#54274] Foreldre til Anders Nielssen Slettebak - g. m. Massi Knudsdtr. - Skodje ?


Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Jeg kommer ikke videre - kan noen hjelpe?De to var kanskje gift ca. 1832. Et barn er Knud Martinus Andersen, f. 26. feb. 1833 - bosted SLETTEBAK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei Berit og Anne, Nå fikk jeg mye hjelp. Jag har ikke klart å finne dette selv, bare Skodje fra 1838 og Skodje Vatne fra 1855. Det må være noe jeg ikke får med meg, men nå har jeg kopiert og lagret div. av det dere har kommet med, og det dere har funnet ser ut til å stemme på en prikk.Jeg fikk også en viss peiling på far til Anders Nielssen - ØvreSøvig er muligens ikke så langt fra Søvigskar / Nils Jonssen. Det ble ei god hjelp.Takk skal dere ha. - Må ta kveld nå . Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Ut fra Folketellinga 1801 er mor til Anders Nielssen, Siri Endresdatter, 33 år, (f. ca 1768).Etter henvisning fra 'dere' har jeg forsøkt å finne fødsel for Anders Nielssen - han var 1 år ved Folketellinga 1801, altså f. år 1800 - sånn omtrent, men nei, - til tross for å slå opp på Borgund.Siri Endresdtr. og far til Anders Nielssen, som jeg mener skal hete Niels Jonssen, var ikke gift, men man skulle kunne finne hans navn og bosted - trolig i samme distrikt -ved dåpen til Anders, men det har jeg ikke funnet.Jeg har ikke funnet selve dåpen ........ så hvis noen tilfeldigvis skulle havne der, gi et pip.Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her er dåpen til Anders 28.12.1799 i Norddal. Jeg kommer dessverre ikke inn på de skannede kirkebøkene nå, slik at jeg kan kontrollere om opplysningen på FamilySearch stemmer.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er dåpen hentet fra de skannede kirkebøkene. Du finner navnet Anders understreket nesren øverst på høyre side i boken. Der står det 1800, men det er kirkeåret. Han ble døpt 28.12.1799.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Det er nesten ikke til å tro at du har funnet dette! Kirkeboka er ikke enkel å lese seg fram i. Hvordan du i det hele tatt kunne komme på å lete under Norddalen, er meg en gåte!Men tusen hjertelig ..... det ble ikke bare et steg i riktig retning, men et helt sprang!Anders Nielsen var min tipp-oldefar, og nå vet jeg faktisk navn på hans foreldre, og steder å lete flere opplysninger.Takk til deg, Rune, og til dere som har funnet ting og lagt inn lenker tidligere!Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Jeg bruker ofte FamilySearch IGI eller VRI som utgangspunkt for søk. Og selv om jeg vet at mye av informasjonen der ikke er til å stole på, så er det er greit utgangspunkt. Så kan man sjekke det man finner der opp mot sikrere kilder som f.eks. kirkebøker. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei igjen, Er Family Search IGI noe annet enn familysearch.org? Jeg har brukt det og forsøkt å finne Nielssen og Jonssen / Jonssøn etc skrevet på de mest ulike måter, men en finner ikke alle. En gang opplevde jeg også en feil at Torgersdtr. var forbyttet med Jørgensdtr., og med gammel type håndskrift kan disse navnene se ganske like ut i kirkeboka. Men - som du sier- et utgangspunkt for selv å sjekke kirkebøker oa. Jeg skal prøve Family Search IGI også.Takk for tipset! dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Dagrun.Gårdene Svinnset og Søvik Øvre ligger i dagens Sykkylven kommune. De ligger i henholdsvis Ramstaddalen og Søvikdalen som er på sørsiden av Storfjorden rett ovenfor Sjøholt i Ørskog kommune.Begge gårdene er omtalt i Gardssoga for Sykkylven, band 4.Side 85-86: Fra teksten under bnr. 2 Olegarden på Svinnset: Knut Anderssen Svinnset f 1745 d 1804 g 1778 Marte Sjursd. Lyshol f ca.1757 d 1832 Br 1774-1804 Born: 1. Marte f 1779, g p br 2. Lars f 1781, sersjant g 1812 Anne Pedersd. Langlo (1782-1857). Bustad Langlo. Han d 1869 3. Johanne f 1783 d 1789 4. Berte f 1786, g Peter Olaus Larssen Vinsnes. Før ektesk. hadde ho: Lars Karl (f 1812) med Rasmus Larssen Klokk (br Ca) 5. Sjur (Sivert) f 1788 d 1868. g 1816 Madsi Martinusd. Tjønes (Syverg.) (1784-1872). Sjå bd II s 217. 6. Massi Colbianne f 1791, g 1831 Anders Olsen Slettebakk, plm i Skodje, fødd Ringdal i Sunnylven 7. Knut Anders f 1793 d 1865, g 1824 Berte Petrine Pedersd. Aure (Jang.) f 1796. Budde først på Aure, så i Grebstadgjerde 8. Johanne Olave f 1796 d 1869, g 1825 Paul Iversen Løset R bnr 3, plm. Han f 1795 d 1849 9. Laurentse f 1799, d 1800, 3 md 10. Lars Andreas f 1801, g 1835 ek. . Anne Gurine Pedersd. Braute- haug f Vestre 1795. Bustad Lid. Sidan plm på Aure. Knut Anderssen fekk i 1779 premie frå Søndmøre praktiske landhushold-ningsselskap for eit «fæhus av sten», 6 rd. Han var medhjelpar frå 1780.Side 273: Fra teksten under bnr. 1 Skaret på Søvik Øvre: Steffen Gundersen Klokk (bnr 8) f 1768 d 1813 g 1. Olave Olsd. Søvik f 1774 d 1799 g 2. Siri Endresd. Lille Ringdal d 1803, 35 år g 3. 1804 Guri Olsd. Søvik f Løset S (bnr 2) 1776, d 1841 Br 1794-1813 Barn i 1. ekteskap: l. Ole dp 3/1 1802 Før ekteskap hadde Siri to born: Ingeborg Jensd. f ca. 1794, og Anders Nilssen f ca. 1800. Sk. 1799: 174 rd, gjeld 154 rd. Sk. 1804: 172 rd, netto 49 rd. Sk. 1813: 147 rbd, netto 76 rbd. I sk. i 1799 var m.a. ½ i eit nytt båtnaust bygt av stokkverk, tekt med never og torv. 1/7 i ein åttring med segl, 9 torskegarn.Dette er direkte kopier av teksten fra CD'ene der alle 4 bindene er i pdf-format som du kan få kjøpt ved å henvende deg til Sykkylven kommune. Jeg anbefaler deg å skaffe deg dem, for du kan komme deg langt bakover i tid i disse slektene ved å lese i bøkene. Og det blir alt for mye til å legge inn her på Brukarforum (i tillegg til at å kopiere så mye ikke er helt i henhold til Åndsverksloven).Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei, Remi,Jeg vet ikke hvordan du vet alt dette - det vil si, at du kjenner bygdebøkene for Sykkylven. Jeg sender deg en - takk for henvendelsen og hjelpa - mail. Det er flott det du har gitt meg av informasjon!Jeg vil naturligvis anskaffe DC-ene i og med at de fins å få tak i, men det er interessant det du har notert om folk og gårder - så langt. Tusen hjertelig ........! Hva mer kan jeg si!Jeg har nå klart å finne Anders Nielssens dåp, i kirkeboka for Norddal, uten fødselsdato. Tenk at kirkeboka ikke har med fødselsdato - det er ganske utrolig!Dessuten er måten kirkeboka er ført på helt 'innmari vanskelig' å 'lese'.Men - hvor mange timer bruker man ikke når man er 'bitt av basillen'!Takk for god informasjon! Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Ikke så rart at jeg kjenner til Sykkylven og bygdebøkene. Er selv født der og har hele min mormors aner fra Sykkylven. Har bygdebøkene både i bokform og på 2 CD'er.Det som var de viktigste hendelsene i kirkebøkene på 1700-tallet var dåp, trolovelse og begravelse. Fødsel, vielse og død var ikke fullt så viktig og derfor har prestene ofte ikke skrevet dem ned. Ikke uvanlig på 1700-tallet at du finner dåp, men ikke fødsel, at du finner trolovelsen, men ikke vielsen, og at du finner begravelsen/jordpåkastelsen, men ikke dødsdatoen.Jeg ser at presten i Norddal ikke var så veldig rik, siden han skrev så tett. På denne tiden var det vanlig at prestene måtte betale for papiret og kirkebøkene av egen pengepung. Lenke til siden er her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15970&idx_id=15970&uid=ny&idx_side=-97>Lenke nokså høyt oppe på høyre side.Der står:Den 28de Decemb. [1799] P. v. (Prediken ved) Sundelven af H. Døbt. Niels Joensen Mychelbustes af Strandens Præstegield og Siri Endresdatt Lille Rindahlens uægte Søn N. Anders. T. Anders Nicholajsen Trygestad, Halkield Haagensen Lille Rindahl, Jens Hess, Ingebor Olsd. Haue, Pernille Endresd. Rindahl.Enig i at oppsettet i kirkeboken ikke er det enkleste å lese.Gårdene heter i dag Myklebust og ligger i dagens Stranda kommune, og Ringdal som ligger i Hellesylt, også i dagens Stranda kommune, men står nevnt i bygdebøkene for Sunnylven og Geiranger. Hellesylt var tidligere hovedsete i Sunnylven.Du kan nok kanskje finne mer om Niels Jonsen under Myklebust i bygdebøkene for Stranda, og om Siri Endresdatter i bygdebøkene for Sunnylven og Geiranger. Jeg har ikke disse selv, men du kan få fjernlånt dem i 30 dager ved å henvende deg til biblioteket i Tromsø. Tar ca. 1 uke fra bestilling til du får dem hjem.Du finner titlene på bygdebøkene her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei igjen,Bare en liten ting ....... Hva betyr bokstaven, T eller F, foran navnet, ; Jeg tolket den for F, for da kunne jeg få den til å bety noe 'vettugt' - Faddere. Jeg vet ikk ehva en T skulle kunne bety. Ellers har jeg tolket kirkeboknotatet akkurat som du har skrevet. Hva skulle en T. bety? Har du vært borti noe lignenede før? Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Ja, jeg mente foran faddernes navn - kanskje det står for Testamonium, en slags - bevitnelse - på at de bekrefter faddernes eksistens og nærværelse. Det hadde jeg ikke tenkt på. Det gir både mening og fornuft. - Fadderne er med andre ord vitner til dåpen. - That´s it! Jeg tror det forklarer det meste! Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.