Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Trond Kaasin

[#54275] Pernille Mortensdatter g. 1811. Våler i Solør. Hvor var hennes Ole fra.

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Som jeg greier å lese i Hof kirkebok synes Ole Arnesen som gifter seg med henne i 1811 å komme fra Langbacka ??.Tenker da på Langbakken som var en husmannsplass under Svenneby. Men det finnes ingen henvisninger til denne Ole Arnesen i bygdeboka for Våler under Langbakken.Så har jeg også i hine harde dager registrert denne Ole som husmannsønn fra Snarvold. Her finner jeg ikke kildeopplysningene igjen og har begynnt å tvile på om dette er riktig.Pernille er datter av Morten Paulsen, igjen sønn av Paul fra Skatvedt i Fet som flytter til Våler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Fadderne til datteren Karen dpt.21/2 1813 Hof var Christian Olsen Waaler, Knud Christians Giærdrum, Marte Paulsdt. Giærdrum og Anne Olsdt. Tollerud.Ved søk etter Anne på Tollerud i 1801 fant jeg denne familien Lenke Det er jo mye mulig de ikke har noe med dine å gjøre, men kanskje verdt å undersøke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Iflg. Rygh så finnes det en gård i Våler HE som heter Langbakken, gnr.45

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arild Kompelien

Ole Arnesen har nok vært kort tid på Langbakken. Hans kone reiste odelskrav på vestre Jerdrum. Det endte med at hun solgte sin odelsrett for 1000 rdl. Den som kvitterer for pengene er mannen Ole Arnesen Engelsrud. Ole Arnesen død 10.01.1834 på Monsrud - 60 år gammel.Alderen stemmer da bra med den Ole Arnesen som ble døpt 16.10.1774 av foreldrene Arne Arnesen og Kari Olsdatter på Engelsrud i Åsnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.