Gå til innhold
Arkivverket

[#54278] Rana:Mikkel Jansen,f.1792.fra Storvoll


Gjest Torild Hermansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torild Hermansen

Rana: Mikkel Jansen,f 1792,bodde paa Storvoll i Rana og var gift med Dorit (Dortea) Nilsdtr,f:1801 paa Oeverbekkli.Hans foreldre var Berit Hansdtr,f:1767 og Johannes Holgersen,f:1764,begge fra Rana.Kan noen fortelle meg noe om noen av dem og deres opphav?Med vennlig hilsen Torild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er foreldre og søsken til Dorthea Nielsdatter: LenkeHvis du har riktig fødselsår på Dorthea, kan muligens det barn med samme navn være død før den Dorthea du søker f. 1801 ble født. ( Vanlig oppkalling)Om du ser på Mikkel ( Michel Johannesen) så finner du sikkert at hans foreldre bor sammen med to av fars brødre , Ole Holgersen og Holger Holgersen med familier.Mulig det finnes scannede kirkebøker hvor du kan finne giftemål, dåp og død for disse familiene.Skal se etter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den tidligste kirkeboka jeg finner scannet i Rana er denne for Mo i 1820. LenkeDa skulle du ha muligheter til å finne vielsen og barnefødsler til Michel og Dorthea i alle fall.Ellers kan vi jo håpe at noen har bygdebøker som dekker dette området, og kan slå opp for deg disse familiene.Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå ser jeg at den vielsen jeg la inn fra 1824 muligens må være 2. ekteskap for Johannes Holgersen. Første kone må være hun som er nevnt i 1801, om det da er samme Johannes?Skal se om jeg finner noe som kan oppklare det?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, det ser ut til at min teori var riktig . Johannes Holgersen var enkemand da han giftet seg med Anne Elisabeth J. Her er vielsen i kirkeboka for Mo. 1824. Vielse nr. 21 øverst på 2 side i kopien: LenkeKirkeboka er lesbar om du klikker på 150% forstørrelse.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden hustru nr. 2 Anne E. Jacobsdatter lever etter 1865 i følge IGI så lurer jeg på om denne Anne Jacobsdatter som er enke her kan være rett dame. Alder passer, og mellomnavn ble av og til sløyfet i folketellingene: LenkeSiden hun hadde oppgitt fødelsår 1790, så kan det vel også være barn i ekteskap nr. 2?Skal se om jeg finner noen ?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Hermansen

Hei Gunn! Tusen takk for all hjelpen du ga meg! Ja, det ken hende at noen forbarmer seg over meg naa!Med vennlig hilsen fra Torild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Johannes Holgersen (1764-1859) var sønn av forrige bruker. Foreldrene var Holger Eliasen (ca 1722-1808) og Berit Mikkelsdatter (1725-1801). Disse var først på Bjøllåneset.Johannes ble gift i 1789 med Berit Hansdatter (ca 1765-1823). Hennes opphav er ikke nevnt i den kilden jeg her har brukt: Mo Prestegjeld Gardshistorie.Når det gjelder ministerialbøker før 1740 og 1752-1826; se Hemnes.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Torild. - Du spør etter forfedre. -- Ørjan Gregusen i Jamtlia Rana, skal ha kommet fra Jemtland ca. 1645. - Han hadde flere barn, bl.a. sønnen Ole Ørjansen, f. omkr. 1665, bosatt i Langfjellet i Rana og g.1.m. Beret Andersdr., f.c. 1659, foreldre ukj. - De hadde 6 barn, bl.a. sønnen Mikkel Olsen, f.c. 1701. - Han var først i Eiteråga br. 2., men fl. til Bjøllånes i Rana. - Han var g.m. Anne Katrine Sakrisdr., f.c. 1704 på Ytteren br. 9, dr. av Sakri Hansen og Abelone Persdr. -- Mikkel Olsen Bjøllånes hadde en rekke barn, bl.a. Beret Mikkelsdr., f.c. 1726, g.m. Holger Eliasen.- De brukte en del av Mikkels gård, men fl. til Storvollen. -- (Mikkel hadde også en sønn Per Mikkelsen som var på Bjøllånes. Hans sønn Ola var g.m. Milla Nilsdr., fra Lomahaugen i Rana. - De blev foreldre til Presten Ole Tobias Olsen.) -- Holger Eliasen Storvollen, f.c. 1722 og Beret Mikkesldr., hadde bl.a. sønnen Johannes Holgersen Storvollen, f.c. 1764, g.1.m. Beret Hansdr., foreldre ukj. - De hadde bl.a. sønnen Mikal, f.c. 1791. - Han blev g. 1820 m. Dorthea Nilsdr., fra Lomahaugen, søster av Milla som blev g.m. Per Mikkelsen i Bjøllånes. - Milla og Dorthea er døtre av Nils Tomassen fra Stor Rødvann, f.c. 1769 og Marit Andersdr., fra Røssvoll, f.c. 1767. -- Enl. Gardshist., skal Mikal og Dorthea Storvollen ha hatt en rekke barn, hvorav flere havnet i Beiarn. --Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - For å ikke gjøre deg alt for forvirret, skulle jeg vel ha nevnt, at Øverbekkli er d.s. som Lomahaugen i Rødvassdalen. -- M.v.h. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Hermansen

Hei igjen Alv! Tusen takk for hjelpen jeg fikk av deg! Det var en stor overaskelse at min farmor hadde mer enn en gren som gikk tilbake til Oerjan Gregusen!Hun var fra Beiarn. Med vennlig hilsen fra Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.