Gå til innhold
Arkivverket

[#54294] Forfedre til Anne Johnsdatter Nutti ( 1757-1816 ) i Troms ?


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

søker forfedre til Anne Johnsdatter Nutti født ca 1757 -1813. Hun er sannsynligvis født i Sverige.Hun skal være gift med John Knutsen( Har ikke data på ham ) barn av disse: Knut Johnsen f ca 1785 Synnøve 1787 Marit 1792 John 1793Kan noen hjelpe meg RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Kunne du tenke deg å avsløre litt mer?Det kunne være greit å vite hvor i verden disse bodde.Jeg har lett i 1801 tellingen for Nordland, Troms og Finnmark, men finner ingen Jon Knutsen som passer sammen med kona og barnas navn.Hva har Troms i overskrifta å gjøre med Annes Aner dersom hun var født i Sverige?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det er det som er problemet hvor i Troms disse holdt til.Kan også være rundt Gratangen området. derfor stilte jeg det opp slik.Jeg vet ikke så mye om akkurat disse. Fylket kan også være Nordland,Omegnet rundt Evenes også. Så dette er ikke enkelt. Sannsynligvis så levde vel disse i fjordbotn i Gratangen i Troms. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Sverre Budahl

Ser i Astafjord Bygdebok (fam. nummer 4276) at noen av barna er oppført født i Jukkasjärvi i Sverige, så det er kanskje en mulig plass å begynne letinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Disse blir vel ikke lett å finne.Skulle vel ha hatt den orginale utgaven av boka til Aug Ljung som omhandler forsamlingene i Kiruna området i Sverige. Det jeg har er bare en mini utgave som det står litt i.Det er veldig begrenset.Jeg vet ikke om denne Anne Johnsdatter er i direkte slekt med Rasmus Knutsson Nutti ( Rasu Rastece)født i 1735.I den miniutgaven jeg har står vel ikke far til Rasmus Knutsson Nutti heller. Boka jeg har kjøpte jeg hos Lenvik bygdemuseum.Digitalisert utgave. Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Du må nok lete i kirkeboka for Ibestad for og finne noen mulige svar. Jeg tok en titt etter sønnen Johns konfirmasjon og fant den her 1816 side 205 nr 26 LenkeJeg tørr ikke begi meg ut på og 'oversette' teksten. Men forstår at dette er fjellfinner, og far John Knudsen er død.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Håper noen kan tyde hva som står i innlegg 8.Jeg har kjennskap til Oddmars slekt.Dvs at jeg kjenner til hjemmesida. Dette er vel ei nøtt å knekke.Når Anne evt er født i Sverige, kanskje også død i Sverige.Det er så lite opplysninger om akkurat dette. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Jeg prøver og gå bakover i tid for og finne ut når di eventuelt kom til Norge. Det er jo ikke utenkelig at di var på sommerbeite med rein i Norge.Synnøve ble iallefall gift 20/10/1808 med Mikel Amundsen. Da var hun bosatt i Fjordbotten Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Synnøve konfirmert 1808 nr 20 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9659&idx_id=9659&uid=ny&idx_side=-169>LenkeKnud blir konfirmert 1808 nr 2 LenkeAnne dør 3/11/1816 LenkeVi ser da at Anne har giftet seg med Peder Larssen.Iflg FamilySearch 24 JAN 1802 blir Peder Larsson og Ana Knudsdtr viet. Det kan jo være din Anna for iflg kirkeboka og om jeg klarer og tyde skrifta så står det vell enke etter navnet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Kan noen sjekke opp hvem Marit evt giftet seg med. Jeg har sannsynnligvis en feil her. Jeg har det slik at Marit var gift m Mikkel Amundsen og Thomas Henriksen,så her har det vel sneket seg inn en feil i mitt oppsett.Ellers så er det vel rigtige foreldre.John Knutsen og Anne Johnsdatter Nutti (1757-1816 ) disses barn:Knut født 1785 Synnøve født 1787 ? Marit født 1792 ? John født 1793 årstallene som disse evt er født er vel ikke helt riktig. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Er det også slik at Anne Nutti ikke nødvendigvis het for Anne Johnsdatter, men kanskje Knutsdatter Nutti.Er det ikke John Knutsen som er far til disse barna. Er det kanskje Peder Larssen som er deres far. Eller er det Anne sitt andre ekteskap dette ?.Dvs at Barna s far var død når de ble konfirmeret. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Du skal ikke se bort ifra at Marith kunne ha vært gift med Mikkel. Jeg har flere ganger vært borti at når en av ektefellene døde så kunne den gjenlevende ha giftet seg med sin svigerbror/søster. Dette vil du nok finne ut av ved og se i di scannede kirkebøkern for Ibestad som er på nettet nå. Satt Mikkel igjen med små barn var han jo nødt til og gifte seg fort igjen. (jeg har ikke tid til og se etter i kirkeboka akkurat no)Anne het nok Johnsdtr, noe vi også ser ved hennes død i 1816. Hvis det er Peder Larsen og Anne's vielse som jeg fant 1802 så har nok bare presten skrevet inn feil etternavn.Ser du på konfirmasjonene til Synnøve og Knud så står det at Peder Larsen er stedfar. Ved Johns konf (innl 8) så står det afg. far John Knudsen. Afg er det samme som afgagne eller som vi ville ha sakt avdøde.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Du kan se på kirkeboka og komme tilbake senere med noe.Mikkel var gift med ei tror jeg som het Elen Stor til etternavn.Takk skal du ha så langt. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Denne prestens utlegninger og karakteristikker av de forskjellige konfirmanter, er ganske fornøyelig lesning. Her er en tolkning av det som står om John Johnsen Brandmoen:John Johnsen Brandmoen, afg. John Knudsens Søn, opdragen blandt fjeldfinner, oghindret formedelst sin lappiske Tunge, uagtet i 2de Aar anvendte Flid, fra at ?? Fær-dighed i at forklare sig paa norsk; læser urigtigt i Bog - 22 Aar._ Da han i'?? kundei fjor forskaffe Bevis for at have havt Kopperne, underkastede han sig Vaccinationen;men Vaccineren?? slogs ei an, hvilket lader formode, at hans Foregivende, som Barn at havehavt de naturlige Kopper, medfører Sandhed.Odd V Ovesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.