Gå til innhold
Arkivverket

[#54296] Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Dette er et stort arkivmateriale i Riksarkivet. Mitt spørsmål er om disse eller deler av arkivene finnes i avskrifter eller trykte kilder? Det gjelder Rakkestad fogderi 1670 - 1700. Jeg er ikke så interessert i ekstraskattene 1711, men andre skattelister over fast eiendom og manntall. Takknemlig for kvalitetssikra svar!Jeg vet at de Lensregnskapene som strakk seg fram til 1570, finnes trykt i seriene 'Norske Regnskaber og Jordebøger fra det 16de Aarhundrede' og 'Norske lensrekneskapsbøker'. Lensbrevene er trykt i serien 'Norske Rigs-Registranter'. For flere fogderier går denne arkivserien over i serien Fogderegnskaper rundt 1660.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Lensregnskapene går over i regnskapene i Landkommissariatet, før de endrer i serien Fogderegnskapet. Uansett: I all hovedsak er ikke fogderegnskapene digitaliert og lagt ut på internett. Kun tilfeldige arkivstykker kan være publisert, så som ekstraskattemanntallene 1711, 1743, 1762ff. Alle disse regnskapene fortjener å bli digitalisert og publisert på internett, for de inneholder mye verdifullt. Jeg synes f eks at foreningen DIS-Norge kunne gjordt noe mere i denne retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nei, Tore, jeg tenkte overhodet ikke på digitaliserte kilder, men om de finnes i bokform som jeg har oversett. Jeg skal bruke dette kildematerialet med det første, så det er grunnen til at jeg spurte her.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Norsk lokalhistorisk institutt har utgitt en bok om trykte kilder til lokalhistorien; - der finner du noen kilder trykt fra fogderegnskapene. Særlig i Østfold foreligger en del trykksaker produsert på grunnlag av fogderegnskapene, bl a manntallene 1762 ff utgitt av f eks Fredrikstad historielag og andre. I Norsk slektshistorisk forenings bibliotek (og i NLIs bibliotek) finnes noe trykt av skoskattene 1711, men disse forklarte du at du så bort ifra. Alt ialt vil du finne lite, men noe om du leter i bibliografier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Er listene med skoskatten 1711 for Nord-Trøndelag og Helgeland utgitt i bokform, eller eventuelt mikrofilmet?Jeg er da særlig ute etter skoskatten for Frosta/Åsen og Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag og kanskje Stjørdal, og for Nordland er jeg interessert i Nord-Helgeland og Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fogderegnskapene er, så vidt jeg vet, kun mikrofilmet fram til ca. 1690.Søk på 'skoskatt' gir ingen treff for dine områder i Norsk lokalhistorisk institutts database over trykte kilder (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret likevel. Jeg begynner å komme så langt tilbake i tid med mine aner, at jeg er på jakt etter andre kilder enn kirkebøker. Nå har jeg jo begynt på tingbøker, skifter og matrikler da på mikrofilm for tidlig på 1700-tallet. Har vel enda litt for få på 1600-tallet til å starte med kildene da. Hallingdalen(særlig Ål) er jo også av interesse når det gjelder skoskatt, men kan ikke se at det er noe å finne der heller på linken du la ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.