Gå til innhold
Arkivverket

[#54307] Hvor er disse i tellinga 1865?


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Ole Bernhard Bredesen er født 8. aug 1864 på Skaalerud eie (Skaalerudbraaten) i Nes komune på Romerike i Akershus. Han er døpt i Nes kirke 9. okt 1864.Foreldre er Brede Johannesen og hustru Karen Kolbjørnsdatter. P.t. har jeg ingen øvrige data om foreldrene.Hvor er han og foreldre og evt. søsken i FT1865.Finner intet i DA Nes - finner ingen utflytting på disse - finner ikke at foreldrene er døde (ihverfall ikke i Nes).Finner intet i RHD - sjekket hele landet!Finner intet i FS, som hjelper meg!Han blir konfirmert i Nes kirke 5. okt. 1879 - foreldre står oppført som nevnt ovenfor.Han gifter seg 18. juli 1886 med Kirstine Arnesdatter fra Grue - og han er bosatt på Skaalerudbraaten - hans far står nå som Brede Johansen.Kirstine flyttet fra Grue til Nes ca. 1880. Her er han i FT1900 - fortsatt i Nes. LenkeKan noen hjelpe meg?Kan det være at de ikke er blitt talt i 1865 evt. at tellinga på disse ikke har blitt registrert inn av DA/RHD?Vet noen hvordan jeg evt. går videre for å finne ut av dette - dersom det ikke finnes en plausibel forklaring?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at i 1900 tellingen står Brede Olsen oppført som føderådsmann og enkemann, Kan det være far til Ole , som her kalles Olsen og ikke Johansen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok finner jeg denne familien på Skaalerudbraaten i 1865? LenkeKan dette være den samme Brede Olsen som i 1900 er føderådsmand i din lenke for 1900?Hans hustru het også Karen men ikke Karen men ikke kolbjørnsdatter??Ingen Ole Bredessønn er nevnt på gården her på denne tiden. Om han ble født i 1864 burde han jo være nevnt her??Forstår at du blir frustrert over dette. Ganske mystisk.Får se om jeg finner noe i scannede kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg dåpen du nevner i 1864 Nes, Akershus: LenkeGutten Ole Bernhard Bredesen f. 8 Aug , ektefødt av foreldre Brede Johannsen og Karen Kolbjørnsdatter.Da må denne familiene være glemt i 1865-tellingen som du antar!Håper noen med bygdebøker kan forklare dette mysteriet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fra fadderlisten finner jeg en Christian Andreas. Skaalerudeie. Lurer på om dette er den karen? LenkeDet spørs om ikke en av plassene Skaalerudeie ikke er med i tellingen.Skal kikke litt etter de andre faddere på lista ved dåpen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Se dåp nr.12 LenkeOg da skal iflg. FS Brede Olsen 31 år, far Ole Olsen, ha blitt gift 19/4 1855 i Grue med Karen Colbjørnsdt. 22 år, far Colbjørn Olsen. De skal også ha fått en datter Olivia som ble døpt 4/7 1858 Grue. Om de fikk flere barn der vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg blir litt forvirret nå om det er Brede Olsen eller Brede Johannesen som var gift med Karen Kolbjørnsdatter, eller dreier det seg om to ekteskap?Her er vel det ekteskapet du nevner , Berit: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Olivia Bredesdatter i Grue 1858 som Berit nevnte:Datter av Brede Olsen og Karen Kolbjørnsdatter. LenkeDa må vel Brede Johannesen være ektemann nr. 2 som antatt.Brede Olsen må vel da være død før 1864? Da blir Ole Bernhard Bredesen med far Brede Johannesen født.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser på lenka til dåpen i (6) vil du se at Brede Olsen bodde på Skålerud sammen med kona Karen Colbjørnsdt. At det skal finnes to par med såpass sjeldne navn på samme gård på omtrent samme tidspunkt tror jeg ikke så mye på.Vielsen øverste på siden 9/4 1855 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8877&idx_id=8877&uid=ny&idx_side=-285>LenkeDåpen til Olivia i 1858 nr.195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. 1900 som det er lenke til i (1), men legger den inn på nytt her, så finner man på Greni-Skov Greni østre Ole Bernhard Bredesen f. 1864 i Nes med familie og FL enkemann Brede Olsen f. 1822 i Brandvold, Solør Hed. LenkeDa ser det nok ut som om det er presten som har skrevet feil etternavn på Brede ved dåpen til Ole Bernh., og så har denne dåpsopplysningen blitt brukt ved konfirmasjonen, og videre til vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!I Nes bygdebok III Under Greni på side 267 finner jeg husmannsplassen Greniskogen, Bredestua:Denne plassen ble også kalt Skålerudbråten fordi den en tid hørte under Skålerud. Senere ble plassen kalt Bredestua etterBrede Olsen fra Brandval, d. 1906 som er oppført som husmann her i 1875. Han var gift 1. gang m. Karen Kolbjørnsdtr fra Brandval. Barn: Karl Anton f. 1861, reiste til Kristiania, Ole Bernhard f. 1864 - neste bruker, Karoline f. 1866 reiste til Kristiania, Jon f. 1874 flyttet til Ullensaker. Brede Olsens annen kone het Ellen.Brede Olsen gikk en tid husmann på Skålerud og visstnok også på Staksrud i Odalen.Den neste husmannen på denne plassen ble Brede Olsens sønn(Ole) Bernhard Bredesen 1864-1933 g.m. Kristine Arnesdtr Snapa fra Grue i Solør 1856-1940. Barn:1. Olga f. 1883 g.m. Amund Amundsen, til Kristiania2. Emil f. 1886 g.m. Gunvor Olsen, til Ullensaker3. Anna Birgitte f. 1891, g.m. Normann Hansen4. Margit Johanne f. 1894 g.m. Harald Sundbybråten5. Alf Kristian (se neste bruker)Etter Bernhard Bredesen overtok hans sønnAlf Bredesen f. 1895 g.m. Henriette Johanne, d. 1962. Barn: Astrid, Anna, Asta, Margit, Ragnhild, Olaug, BjørgBredstua er nå på ca. 30 mål, og besetningen er 1 hest og 2 kuer.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene, Gunn og Berit!Her har det vært et sammensurium uten like både ved innføringer i kirkebøker og resultater fra telling!Jeg sammenfatter hva jeg har funnet og slik jeg oppfatter ting og tang:Brede Olsen f. 24. juli 1823 i Brandvold - er faren til Ole Bernhard. Bredes far er Ole Olsen.Karen Colbjørnsen f. 14. sept 1833 i Brandvold - er moren til Ole Bernhard.Karens far er Colbjørn Johannesen. Ved vielse står det Kolbjørn Olsen, men det er feil. Ved dåp står det korrekt!Brede og Karen vies i 1855, som nevnt over i innlegg 9.De får Olivia i 1858 i Grue, som nevnt i innlegg 9. Hun dør forøvrig på Skaalebraaten i Nes 4. april 1865.Carl Anthon blir født 11. april 1861 i Nes - står da med foreldre Brede Olsen og Karen Kolbjørnsdatter.Birgitte blir født 29. nov 1867 i Nes - står da med foreldre som Carl Anthon over.Det har vel som Berit sier blitt en forveksling med etternavnet Johannesen istedetfor Olsen ved dåpen til Ole Bernhard - sjekk etternavnet til Karen's far.Forøvrig er jo nesten all informasjonen gal ved FT1865 vedr. denne familien!Nå er alt tror jeg på plass bortsett fra en ting!HVOR er Ole Bernhard ved FT1865? Kan man konkludere med at han rett og slett har blitt uteglemt - jeg tror ihvertfall det!Så mye slurv og unøyaktigheter vedr. kirkebok og telling på en og samme familie har jeg ikke vært borti før! Takker også for nyttig informasjon, Odd Brede!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var litt av et sammensurium! Ikke rart jeg lurte på om det kunne dreie seg om 2 ekteskap for Karen Kolbjørnsdatter.Flott at det ble ryddet opp her med navnsammenblandingene. Er enig i at det ser ut til at sønnen Ole Bernhard er helt glemt i tellingen. Ikke lett å samle slektsinformasjon, når kildene er så unøyaktige! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.