Gå til innhold
Arkivverket

[#54312] Simon Torjussen Wigelands Jern værk


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne opphavet til hammersmed Simon Torjussen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11016&gardpostnr=39&personpostnr=682&merk=682#ovre>Lenke. Han giftet seg i Vennesla 1796 Permanent sidelenke: Lenke.Jeg har funnet en kandidat fra Froland iflg. FS Lenke, men skjønner ikke sidene kirkebøkene i Froland.Datteren Helgje gifter seg med Carl Tharaldsen Klep i 1835 Permanent sidelenke: Lenke og den andre datteren Inger gifter seg i 1826 med en bror til Carl, Niels Tharaldsen Klep Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan vel foreløpig ikke hjelpe så mye, men her er i hvert fall en lenke til Simen Tergiesens dåp i klokkerboka for Øyestad/Froland (omtrent midt på venstre side): LenkeSkriften er ikke av de enkleste, men som du ser var Simen 'uægte' født.Rent generelt kan jeg si at det ikke er ulogisk at en hammersmed ved Vigeland verk (som for øvrig var i drift bare noen få år på begge sider av år 1800) kan ha kommet fra Froland, der det var et etablert jernverk. De fleste arbeiderne ved Vigeland verk kom ellers fra Nes jernverk ved Tvedestrand og Egeland jernverk i Søndeled/Gjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tenk at jeg ikke har klart å finne dåpen, ja jeg får bare si tusen takk. Kanskje noen kan tyde for meg? Nå er det vel ikke telling i dette distriktet tilgjengelig her, men Tergie Simensen gifter seg med Gro Eriksdatter i Froland 1774 etter hva jeg forstår. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9476&idx_id=9476&uid=ny&idx_side=-80>Lenke , øverst til høyre. Dette paret får en ny Simon Torjussen (Tergiesen) i 1776 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et forsøk på å tolke teksten ved Simons dåp (se lenken til innlegg 2):Sabina Tobiasdr., Tjenest hos Tore Simenssen Me(lhus?) og der Endnu Samesteds til ophold, hindes uegte børn SIMON fød d. 19 8br. Teste(...): Nils Nilsen Lyngraadt, Gunder Degn, Ole Kittilsen (m...) Kisten Simensdr Meelhus, Marte Omondsdr ibid. Til barne fader blef udlagt Tergie Simensen Tjeneste Dreng der Samesteds hos Tore simensen Meelhus.Nei, Sabina er ikke et vanlig navn på Agder.Det står ingenting om jernverkstilknytning her, men dersom dette er rett Simon, kan han jo ha begynt å jogge på verket etter hvert. Froland verk var ved Simons dåp nokså nyetablert.Ft. 1801 finnes for Froland, men du må da lete under Øyestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så var det vielsen:1774 - Marie Besøgelses Dag blef brudeviet (...) ligesaa og Torius Simensen Sparsaas Eie og Gro Eriksdr. (...).Parentesene indikerer de to andre parene som ble viet samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dåpen til Simon nr. 2:Torius Simenss Sparsaas Eie Qde Grou Eriksdr. Deris Søn SIMEN fød d. 10 Junij. T.: Kittil Sparsaas, Aslag Olland, Swening Aanonss Omdal Qde Ane Jonsdr Sparsaas, Aaslou Eriksdr. ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Froland jernverk ble etablert i 1763, mens Vigeland jernverk i Vennesla startet drift i begynnelsen av 1790-årene. Dette sagt bare slik at vi får den næringshistoriske konteksten på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skylder vel å gjøre oppmerksom på at ingen av de gårdene som er nevnt ved kirkebokinnførslene, ligger i jernverkets umiddelbare nærhet: Mjølhus (Meelhus), Sparsås og Oland (Olland). Men - som tidligere nevnt - verket var altså nytt i 1770-årene, og husmannsgutten Simon Torjussen Sparsås-eie kan jo som halvvoksen/voksen ha fått arbeid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg må bare få si takk atter en gang for dine bidrag, men jeg begynner å lure på om 'min' Simon hører til her. Bruker det ikke å være en tråd gjennom verksabeiderne? Tenker da på at sønner går i fedrenes fotspor, men nå var Simon uægt. Det virker ikke som Tergie Simonsen har tilknytning til jernverket, for det bruker vel gjerne å stå i kirkebøkene! Sabina finner jeg ikke i folketellingen og Tergie samt hans hustru Gro Eriksdtr. har forduftet, men paret fikk flere barn i Froland. Marthe i 1775 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9476&idx_id=9476&uid=ny&idx_side=-85>Lenke , neders til høyre. Zirie i 1778 Permanent sidelenke: Lenke og en ny Zirie i 1781 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg håper på litt mer hjelp, da jeg fremdeles leter etter foreldren til Simon Torgjussen.Torgjus (Tergie) Simonsen og Gro Eriksdatter fikk i Froland/Øyestad, datteren Ziri f. 1781. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9477&idx_id=9477&uid=ny&idx_side=-56>Lenke. Kan noen tyde hva som står skrevet her for meg?Jeg finner i tellingen Torgje Simonsen med kone nr.2.Lenke.Den Torjus jeg leter etter fikk to sønner med navn Simon og begge ble født i Frøland. 'Min' Simon ble født ca 1770 og den andre ble født i 1776 og det kan stemme med alderen til sønnen fra Lyngdal.Torgjus Simonsen og Åse Knudsdatter ble gift i Hægebostad 31/10786. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Torje Simonsen som i 1786 gifta seg med Åse Knudsdatter var på Birkeland i Kvås. Han er nevnt side 215 i Kvås bygdebok. Han var første gang gift 1776, og sønnen Simon f. 1776 var fra første ekteskap. Torje kom fra Høyland i Hægebostad, og ingenting tyder på at han hadde noen sønn født før 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for ditt svar, men jeg tillater meg å spørre om det står hvem han var gift med tidligere.Kan det være en feil i bygdeboken?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg.Vel, jeg håpet at jeg hadde funnet rett mann, men det later til at den Torjus Simonsen og familien hans har forduftet. Jeg finner de ikke i tellingen.Igjen mange takk for hjelpen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.