Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Oddbjørn Johannessen

[#54313] En dåp i Fet, Akershus 18/8 1844

Recommended Posts

18/8 1844 ble Nils Petter Rasmussen døpt i Fet, Akershus (fødselsdato: 2/8). Han var 'uægte' født, og foreldrene er presentert slik: 'Moderen Anne Johanne Torud under Falla, og udlagt til Barnefader Rasmus Haakensen Vald i Sørum. Begges 1ste leiermaal'.Er det noe som kjenner til disse personene, og som eventuelt vet hvem som var dåpsbarnets besteforeldre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For ordens skyld - lenke til dåpen i klokkerboken (som er enklere å lese enn ministerialboken): Lenke (se dåp nr. 20).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Hofsødegård

Hei I Fet bygdebok III side 323, 349-350 er det skrevet om denne familien.Nils Pedersen 1795-1827 g 1820 m Marte Andersd 1798. Barn: Anne Johanne 1823 g 1851 m Ole Hansen. Det var også flere barn.Anne Johanne Nilsd 1823-1863 bodde hos mora i Torud da hun i 1844 m Rasmus Håkensen fikk sønnen Nils Peter. Nils Peter g 1872 m Marie Jonasd.I bind IV side 206 finner vi foreldrene til Nils Pedersen. Peder Jensen 1765-1831 g 1790 m Johanne Larsd 1765-1804.Sender du meg en mail på fetslekt@yahoo.no kan jeg sende deg noe mer informasjon.Mvh DagH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig takk, Dag! Jeg sender mail.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Barnefaren, Rasmus Haakensen fra 'Vald i Sørum', er jeg også interessert i opphavet til. Har noen vært borti ham?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I ft. 1865 finner jeg en 54 år gammel 'proprietær' Rasmus Heyerdahl på gården 'Valde' i Sørum. Kan det ha vært han som var 'på vift' i Fet i 1844?Hans fødsel/dåp er muligens her: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For ordens skyld har jeg startet en egen tråd på Rasmus Haakensen fra Sørum her: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.