Gå til innhold
Arkivverket

[#54314] Hurdal - 2 Christiansdøtre ca. 1770 - noen som vil bli med på en dugnad?


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Marte Christiansdatter var søster til Kirstine Christiansdatter gift med Isak Strømmen. Her er Isak Strømmen med familie:Descendants of Isak Johanson Strømmen 1 Isak Johanson Strømmen b: ca. 1776 d: 15.02.1825 in Hurdal, Akershus .. +Kirstine Christiansdtr. b: ca. 1771 d: 11.03.1854 in Hurdal, Akershus2 Johan Isakson Strømmen b: 1798 in Hurdal, Akershus, Faddere: Jacob Strømmen, Iver Olsen, Mathis Olsen, Kirstine2 Berthe Marie Isaksdtr. Strømmen b: 1801 in Hurdal, Akershus, Faddere: Halvor Haagenson Ruud, Christian Christopherson, Johannes Joachimsen ??, Johan, Marthe Christiansdtr. Ruud, Mod. Kristine Johansdtr., .. +Ole Gudmundson Nyberg b: 1802 in Hurdal, Akershus d: 10.03.1851 in Hurdal, Akershus2 Boel Isaksdtr. Strømmen b: 1804 in Hurdal, Akershus, Faddere: Hans Amundson Nymoen, Domenicus Sørenson, Jens Andersen, Malene Johansdatter Nymoen, mod. Kirstine Christiansdatter2 Anne Cathrine Isaksdtr. Strømmen b: 1806 in Hurdal, Akershus,2 Bolette Sophie Isaksdtr. Strømmen b: 1810 in Hurdal, Akershus, Faddere: Anne Johannesdatter, Anne Olsdatter, Hans Amundsen, Gulbrand Eliasen, Ole Johannesson Brun, mod. Kirstine Christiansdatter2 Frederiche Isaksdtr. Strømmen b: 1813 in Hurdal, Akershus, Faddere: Hans Amundsen, Martin Liberg, Christopher Evenson, Marte Olsdatter, Berthe Maria mod. Kirstine Christiansdatterog her er Marte sin familie:Descendants of Halvor Haagenson 1 Halvor Haagenson b: Abt. 1776 d: 13.05.1851 in Hurdal, Akershus .. +Marthe Christiansdtr. b: 1777 in Hurdal, Akershus d: 02.05.1843 in Hurdal, Akershus2 Maria Halvorsdtr. Nymoen b: 1804 in Hurdal, Akershus, Faddere: Isak Strømmen, Ola Tømte, Søren Domenikusson Glassverket, Kersti Strømmen, Karen Domenkusdotter Glassverket.2 Berthe Margrethe Halvorsdtr. Nymoen b: 1807 in Hurdal, Akershus, Faddere: Kristoffer Larsson Opperud, Kristian Nilsson Opperud, Ola Kristoffersson Opperud, Marie Evensd. Bundli, Mari Nilsd. Opperud, .. +Gunder Edvardsen b: 25.05.1800 in Hurdal, AkershusViser for øvrig til følgende debatter: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=25316&sok=Anders+J.+Moen&startnr=&antall=&spraak=&nr=104&antinnlegg=5#anker>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg hadde henne som håp en stund, men oppdaget det samme som Berit.Det er en debatt her [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=19826&sok=Schacht&startnr=&antall=&spraak=&nr=2&antinnlegg=3#anker>Lenke som jeg lukter litt på.Her er både Opperud, Tømte og (Ny)Moen nevnt. Flere av fadderne til barna kommer fra disse gårdene, men uten at jeg greier å identifisere noen personer.Vi har en Christian Christophersen som fadder. Det nærmeste jeg kommer han er en glassblåser med dette navnet som var født ca. 1783. LenkeHan blir døpt her 3. søndag i advent 1983:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror heller ikke at det er Christian Hagen. Han og Ingeborg får tett med barn fra 1779-1787 i Hurdal, men ingen Marthe eller Kirstine. Jeg har riktignok ikke funnet vielsen deres, men sjansen er vel liten for at de ble gift ca.1770 når man ser på alderen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Datteren til Halvor og Marthe - Berthe Margrethe Halvorsdtr. Nymoen ble gift med Gunder Edvardson ((Thoms(en)) glasspuster og engelskættling på verket.Det er mange glasspustere her. Er disse integrert i samfunnet i Hurdal - eller snakker vi om en assimilering i det norske bondemiljøet - og omvendt.Eller - kanskje de kom fra helt andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

En annen fadder - til Boel , Bolette Sophie og Frederiche Isaksdatter - Hans Amundson Nymoen er gift med Isak's søster Malene Johansdtr. Strømmen: Lenke nr. 17. Hun er fadder til Boel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Mitt forslag er at disse to søstrene er døtre av husmann Christian Johansen og Mari Jensdatter som du finner på Disserud i Hurdal (Feiring) i 1801. Kirstine bodde på Disserud da hun giftet seg med Isach Johansen Strømmen i 1798. Hun står også oppført med Disserud som bosted da hun fikk et barn u.e. i 1796. Du kan jo sjekke om det skulle være noe skifte etter Mari Jensdatter eller Christian Johansen. Mari døde i 1809, Christian i 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk for tipset.Datteren Anne finner jeg i kirkeboka for 1777. Der blir faren kalt Christian Johansen Fagernes. Faddere: Gulli? Stephensd., Lars Hanssen Fagernes, Christopher Jonsen Disserud, Dorthe Hansd. ibid, Kari Hansdtr. Fagernes mod Mari Jensd. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106020189.jpg>Lenke Sønnen Jens finnes i kirkeboka for 1783 med fadderne Jens Bjørnstad, Christopher Svensbye, Gudmund Bjørnstad, Mari Olsdtr. Tømmerud???, Mari Christiansdtr. Flesvig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.