Gå til innhold
Arkivverket

[#54317] Brattvær - kirkebok mellom 1900 og 1910?


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg har jo spurt om denne her før, under et annet tema, og fikk da opplyst at boka ikke er innlevert ennå. Og ved en henvendelse jeg gjorde direkte til kirkekontoret på Smøla for et par år siden svarte kontorets ansatte at de ikke hadde fått noen henvendelse/pålegg om at de skulle gjøre det. Er det utøvet noe trykk på vedkommende kirkekontor fra Statsarkivet eller Digitalarkivet? Mvh Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det vil ikke bli utøvd noe påtrykk fra Digitalarkivet!Det er de respektive statsarkivene som kan kalle inn kirkebøkene.Regelverket sier for øvrig at det er arkivskaper som skal ta kontakt med statsarkivet når det er gått 80 år siden siste innførsel i kirkeboka. Så Smøla kirkekontor bør henvende seg til Statsarkivet i Trondheim for å få klarsignal for innsending av bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Greitt det, men når Smøla kirkekontor kanskje ikke aner noe om at de bør, så skjer det jo ingenting. Og dette med siste innførsel, hvem andre enn de som er på vedkommende kirkekontor kan vite når siste innførsel var? Det kan jo for alt jeg vet være i dag eller for 50 år siden, så da kan det bli lenge til den blir innsendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivene har vært på besøk/inspeksjon hos prestene, og da skal man normalt ha satt opp en oversikt over innholdet i safen, og med det vite når disse bøkene 'går ut' på dato. Det skal gjøre det mulig å kalle dem inn.Og i håndbok for prestekontorene står det helt tydelig hva man på prestekontoret skal gjøre med kirkebøker som er over grensen på 80 år.Men jeg skal ta opp spørsmålet om en samlet innkalling av kirkebøker. Utleggingen på nett demonstrerer tydelig at det for mange statsarkivs vedkommende er lenge siden forrige innkalling av kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.