Gå til innhold
Arkivverket

[#54318] Kristian og Laura Therece


Gjest Bente Engelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Engelsen

Søker opplysninger om gift handelsreisende Kristian Nilsen f.ca 1878,bosatt i 1908 hos Kjøpmann Andreas Moe,Trondheim og gift Laura Therece Simonsen f.ca 1881 Bosatt i 1908 i Ladegaardsgt.34,Bergen.Disse kan ha vært gift på hver sin kant.De fikk datteren,min mormor, Kirsten Ingeborg Horne f.Nilsen i 1908 ,Ladegaardsgt.Sandviken.Hun ble oppgitt av moderen 1ste Luciemod.Hun ble senere plassert hos pleieforeldre på Manger. Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Du har kanskje allerede forsøkt å finne dem i folketellingen fra 1900? Der er det bare 10 Laura Therese, og bare en som er født i Bergen. Riktignok er hun født i 1885, men det kan kanskje være samme? LenkeDenne heter Davidsen, hvilket da måtte være Laura Thereses pikenavn. Hvis det er henne du leter etter, bør det vel nesten være slik at hun har noe familieforbindelse til Lindås der hun bor som pleiebarn i 1900. Skulle tro det var uvanlig å være pleiebarn så 'langt' fra der en var født hvis det ikke var en særlig grunn for det.Kan dette være noe å jobbe videre med?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei Kristinn Takk for ditt tips.Ser du har kommet inn på samme tanke som jeg har selv. Men har ennå ikke funnet noe vielse der denne Laura T.Davidsen i såfall skifter navn til Simonsen ,noe hun må ha gjort før nov.1908. Det er jo gjerne og naturlig å tro at vår Laura har slekt i nærheten av Manger. Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, det spørs jo hvor langt du har kommet i egen leting, og hilke alternativer som er prøvd? Når man begynner å lete dukker det jo alltid opp alternativer... (Forsåvidt behøver jo ikke Laura Therese være født i Bergen heller?)Her er en jente i Bergen i 1891 som heter Laura Theresia Michelsen, men hun er også født i 1885: LenkeI folketellingen for Bergen i 1885 finner jeg ikke noen aktuelle kandidater...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg gjorde et raskt søk i databasen Vigde i Bergen i det aktuelle tidsrommet, men fant ikke noe ved første forsøk.LenkeDa er hun vel gift utenfor Bergen og sannsynligvis født et annet sted også?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Har søkt etter denne Laura som er min oldemor i,tror eg,alle tilgj. data her på digit.uten å komme noe videre..Har fått tips med stort sp.m.tegn på,og får det ikke helt til å stemme:Laura T Jakobsen f. 1881 Florø.døbt tromsø..datter av paul Jakobsen. Strikkefabrikkelev i tromsø 1900. gift m Emil Martinussen 1906 mariakirken Bergen.. skulle da dennne Laura være gift på nytt med en Simonsen før nov.-08 og få et barn med K.Nilsen som er min oldefar da? og den samme Laura er gravlagd i Bergen 1964 oppført med etternavnet Jakobsen. Om dette skulle stemme så har noen hatt det travelt :) B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, det måtte være fordi han Emil Martinussen står oppført som 'kok tilsøs' det da :-DDe er her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=vigd1816&gardpostnr=29341&merk=29341#ovre>LenkeDet hender jo at det er feil i kirkebøkene da, kan presten/klokkeren ha skrevet simonsen isteden for Martinussen? Eller oppga hun feil navn?Oj! Nå gikk jeg til lysningsprotokollen for Mariakirken det året, og fant dem der:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Takk for at du engasjerer deg :).Han var gjerne lenge vekke han Emil :).Har vært borti mange skrivefeil tidligere..lett for at sånt skjer.Og da dukker det opp enda flere grunner til at det kan være skrivefeil: faddere på datteren som Laura og Kristian fikk i 1908 heter Elisa Simonsen ugift,Helene Olsen ugift,Anton andersen sjømann,Sigurd Johannesen maler.Det er og nevnt stuert Sverre simonsen som er gift med Otelie Simonsen.Har prøvd å koble disse med Laura men fant ingen ting..har kanskje oversett noe?Men om det skulle være så bra at det er rett person, hvordan da få en bekreftelse på det, om det ikke er rett notert ned noen plass..mvh B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nei, du kan så si...Det er vel ikke lett å forstå akkurat HVORDAN det skulle vært en skrivefeil i dette tilfellet heller. Laura Jacobsens far blir vel nevnt som Paul Jacobsen, men hans sønn i Tromsø har etternavnet Paulsen - som vel også ville vært det naturlige for Laura.Laura Simonsen burde jo være i slekt med alle de simonsen'e som du nevner som faddere, men det finner du ikke? Det ville jo vært unaturlig at hun valgte slektninger av sin ektemann (hvis forutsetningen var at hun fikk navnet fra ham) til faddere for et barn hun får med en annen??Nå blir det bare flere spørsmål her :-) Jeg skjønner du har prøvd mye, men det gjelder å ikke gi opp. Plutselig dukker det opp en detalj som får betydning.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Den Laura Simonsen døpes i Domkirken 5 aug 1883, og gis navnet Laura Amalia. Hun er datter til fyrbøter Ole Simonsen og Elise, født Søderstrøm. Lenke (øverst av jentene på siden).Litt rart med navnebyttet kanskje, men... Ikke mindre sannsynlig enn hun istad ihvertfall?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Kristinn: Har sjekket litt mer på fadderene om det kan være noen forbindelser..Det jeg finner i 1900-t for bergen er at det er en Sigurd Johannesen der, som er født på Manger.. Ser og at denne H.Simonsen ,stentrykker, som står som forlover i lysn.protokollen er gift med en Elise Simonsen, dette kan jo være tilfeldigheter..som fadder står jo elisa oppført som ugift..-Anne: Takk For tips,Har kikka litt på denne Laura tidligere men det er vel gjerne lite sannsynlig at denne Laura som jeg leiter etter er datter av Ole Simonsen,da hun skal være gift simonsen/martinussen? men skal ha henne i bakhodet...For her er det så lite sikre spor å gå etter.. B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg er ikke så sikker på det med gift til Simonsen-navnet... Kanskje noen andre kan ha synspunkter her, men hvor vanlig var det at gifte koner tok sin manns navn på denne tiden? Tidligere gjorde de jo ikke det, så hun kan ha oppgitt sitt pikenavn. Dessuten, som jeg skriver i (11): Hvis disse fadderne som heter Simonsen (og det er jo tre av dem) er slektninger, så må de nødvendigvis være slektninger av Lauras ektemann hvis hun har fått Simonsen-navnet av ham. Og det ville vel vært litt rart all den tid hun døper et barn hun har fått med en annen mann?Kanskje disse tingene peker i retning av at hun het Simonsen til pikenavn og at de er hennes slektninger?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er Kirsten Ingeborgs dåp 13.12.1908, Sandvikskirken: LenkeFaddere: ug Elisa Simonsen, ug Helena Olsen, sjømand Anton Andersen, maler Sigurd Johannesen.I merknadsfeltet står det: Oppgivet av moderen. Barnefaderen ....... (?) 16.12.1908.'Oppgivet av moderen' betyr vel ikke her at hun har gitt fra seg barnet (enda), men at det er hun som har oppgitt Kirstian Nilsen som barnets far.Foreldrene var jo åpenbart ikke gift med hverandre, i og med at barnet er uekte.Det slo meg at Laura sannsynligvis enten er gift Simonsen, eller hun har oppgitt Simonsen-navnet fordi hun likevel skulle gi fra seg datteren. Kanhende bodde hun hos familien Simonsen, siden hun var langt hjemmefra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei.. ja dette dåpsnotatet har jeg skulle ønske man kunne tyde hva som stod bak barnefaderen....Men er ikke sikkert det er viktig.. men har nå sittet og trykket meg gjennom for n`te gang i tellingene..og hva finner jeg?: I 1891 tellingen for Bergen finnes Emil Martinussen f.1886, Henrik Simonsen ugift, og hans søster Elisa Simonsen ugift, og deres foreldre. i samme hus:Skostrædet 16. Tenker da at Emil er Elisa`s sønn og sjekker 1900 t. en gang til og i nedre fjeldsmuget finner jeg da Elisa simonsen ug. og Emil her med etternavn Simonsen..Emil har gjerne her av praktiske grunner samme etternavn som moren? satser på at jeg er på rett spor her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Elisa Simonsen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=vigd1816&gardpostnr=21330&merk=21330#ovre>LenkeDet var jo ganske vanlig å ta -sen navn i byen på denne tiden. Det var akkurat blitt moderne. Elisa Simonsen var neppe datter av en Simon, men av en XXX Simonsen - nemlig ekteparet Simonsen/Søderstrøm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Emil var født Birkeland i Fana (ikke Hammer), og Laura var antagelig født i Tromsø, som lysningsprotokollen sier - ikke i Florø (= to transkriberingsfeil på samme linje i avskriften).Her har du Emil, døpt i Birkeland kirke: Lenke Født 26. juli 1886. Mor: Elisa Simonsen. Oppgav som barnefader ...: Sømand Martin Olai Martinussen af Aarstad sogn.Faddere: Gaardman Andreas Simonsen Stensvig, litograf Henrik Simonsen af Bergen, barnets moder, ... Hans Simonsen af Bergen, og ... Bertines Simonsen. Antagelig Elisas brødre?Skulle ikke overraske meg om de nevnte Henrik Kornelius og Ole Martin Simonsen i innlegg 17 er brødre også, siden Henrik her er fadder - antagelig Elisas onkel.Litt av en raus familie dette da, som var faddere for Lauras uekte datter, mens sønnen/nevøen Emil var til sjøs. Mon tro om Emil noen gang fikk vite om barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Pussig sammentreff, for på Steinsviken har Fana bygdebok en Andreas Simonsen Årø, sønn av Simon Madsen Årø fra Sunnfjord - så det er ikke sikkert han var i slekt med de andre. Kanhende fikk Elisa bo hos ham for ikke å bringe 'skam' på familien med sitt uekte barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Her går det unna.. ser ut til at det kan gå mot en oppklaring her..er ikke så sikker på om emil har visst noe om barnet..huff..har aldri hørt noe om det..men har hørt at min mormor fikk besøk av sin far Kristian Nilsen da hun var fem år..uten at hun da visste hvem han var. Ellers så vet vi jo ingenting om denne Kristian Nilsen ,nevnt øverst, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tromsø, Ministerialbok nr. 14 (1878-1888), Fødte og døpte 1881, side 71. Se nummer 89: LenkeFødt 19. juli 1881, døpt 30.10. i Tromsø. Ekte. Foreldre arbeidsmann Paul Jakobsen f. 1840 og hustru Elia Mikkelsdtr. f. 1841.Faddere: Bryggermand Markus Kjelstrup, enke Lena Olsdtr., arbeider Martin Johannesen og hustru Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Paul Jakobsen f. 22.5.1840, Lenvik prestegjeld og Elia Mikkelsdtr. f. 2.4.1841, Tolga gift 07.11.1873 i Tromøysund: Lenke Fedre: Jakob Paulsen og Mikkel Olsen.De hadde blant annet døtrene Lise Sofie i 18.06.1872 og Olufine f. 01.03.1874 i Tromøysund, før de antagelig da flyttet til Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.