Gå til innhold
Arkivverket

[#54322] Thomas Booth fra Manchester, nevnt i Bergen i 1848 og i 1857.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som kjenner til Thomas Both/Booth som er nevnt i Bergen i 1848 i forbindelse med at han blir far til uekte Peder August Marius, og i 1857, da han er innsatt i fengslet i Bergen.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=dp12011816&gardpostnr=21459&personpostnr=64358&merk=64358#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner denne kvinnen blandt døde i Bergen, 1864, 1864 gravl 2112 død 1512 Kone Birgithe Serene Thommass. f. Both Rode 20-21 60 Aar K KorskirkenLenkeDer er ingen flere opplysninger i de skannede bøkene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Thomas Booth var Verksmester Arne Fabrikker. Han og Susanna Einarsdtr S Vest var iflg Haussoga ikke gifte, men de hadde barna William Karl f 1852 og Robert James f 1854.På FS står det at Thomas Booth døde i England i 1890. Noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, ja, ja, han kom seg altså etterhvert i jobb, til og med som verksmester, men fikk også der to uekte barn. Får se om vi finner mødrene til de to i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Thomas Both/Booth fikk 5 uekte barn i tiden 1848-avsluttet med tvillinger i 1858. Mor til første barn var Anna Cecilia Østensdt. og Susanna Jacobsen mor til resten. De har skrevet(databasen) at Thomas og Susanna begikk 5 leiermål, men den er vel litt drøy da man jo ikke kan kalle tvillinger for 2 leirmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Susanna (Einarsdtr) Vesth er mor til Thomas i 1851.Susanne Jacobsen mor til Sara Susanne i 1849. Begges 1. leyermål (så de var ikke klar over hans barn med Anne Cicilie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De 2 andre barna passer jo fint inn med de i Bergen. Bergen 1848 - 1849 og 1857 - 1858. Det ble jo et lite pustehull i Bergen og da passer det jo med 1852 og 1854. Merkelig at det ikke finnes et par til siden det fremdeles er 3x2år som er 'ledig'. Den mannen får man si hadde initiativ. Kanskje derfor han havna i fengsel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Berit,ja jeg holder som dere kanskje ser på å kartlegge noen kvinneskjebner i Bergen på 1800-tallet. I den forbindelse kom jeg borti denne mannen. Men lurer på hvem denne kvinnen som dør i 1864 var... Thomassen f. Booth, merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant at Thron og Bergithe fikk 7 barn. I 1840 heter hun Both og i 1845 Bolth. Resten av barna, da het hun Jacobsd. og Thomasen om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel lite trolig at hun har noe med Thomas Booth å gjøre. Mener det dessuten sto Tromsø som fødested.Min mann mener at Manchester hadde spinneri- og veveriindustri tidlig, og at Thomas Booth kan ha blitt hentet over av den grunn. Finner flere som passer på FS, bl a en som er født 19.2.1836, og som siden blir gift i England.Mn, jeg finner ikke igjen Susanna Veseth og de to guttene verken i Haus eller Bergen. Kan de ha reist over til England også, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De opplysningene stemmer ikke (FS). Der står det jo også at de ble gift i 1851, og det tror jeg ikke. Finner denne krabaten i 1875; Wilhelm Olai Veseth, f 1857, kan jo være enda et barn, selv om det står at han er sønn i huset der han står oppført LenkeFinner verken Susanna eller guttene blandt døde eller i 1900-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg skjønte ikkje heilt datoane, i og med at dei sprikte litt mykje: 1854 Mai 21, 8/7-55 Uægte Robert James, Maskinist Th. Booth fra England. Pigen Susane Einarsdatter Veseth opholdende sig fortiden i Fabrikkken Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

'Uægte Robert-James. Fader Majskinist Th Booth fra England, Pigen Susane Einarsdatter Veseth opholdende sig for tiden i fabrikken Arne'Kan det stemme?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Gunnar og Kristinn;det ser ut for å stemme med de opplysningene som står i bygdeboken.Spørsmålet er jo om denne Thomas Booth har kommet over til Arna med de maskinene som Peter Jebsen var i England, kanskje Manchester, og kjøpte. Det var på slutten av 1840-tallet. Thomas første damebekjentskap var vel, så langt vi hittil har funnet, den trolig prostituerte Anne Cecilie Østensen. Han fikk et barn med henne i 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har forøvrig aner fra Oldham i England, en mindre by i utkanten av Manchester. På midten av 1800-tallet hadde slekten min en 'cotton mill' ved Barnard Castle som sysselsatte et par hundre spinnere og vevere på den tiden som Thomas Booth er i Bergen. De spesialiserte seg på skolisser, men det var mange andre spinnerier av lignende type i området rundt, som din mann sier.Der er bilde av spinneriet fra 1972. Det er revet nå.

bilete3825.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg søkte litt i sted også, og fant denne siden LenkeIndustri er jo ikke min sterke side, men litt kan jeg om tekstilindustri og Jebsen. Peter Jebsen var forresten oldefar til en tante av meg, ## Rieber Jebsen. Peters sønn Jens Lorentz gm Augusta Kroepelien, og videre deres sønn Jens August Jebsen gm Esther Rieber. Artig dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, jeg synes ikke det høres unaturlig ut at Arne Fabrikker importerte litt 'ekspertise' fra Manchester-området. Som det sto i den lille snutten du hadde funnet, var det globale nettverk og import/eksport av bomull. 'Mine' folk, Ullathorne & Co, hadde hovedkontor i London og filialer i Melbourne og Sydney, for eksempel.Synd at Ancestry.co.uk er en betalingstjeneste - og at Thomas Booth er et såpass vanlig navn i Lancashire-området på den tiden. Jeg får hundrevis av treff i hver av tellingene i 1891, 1881 og 1871, men kan ikke se dem for å se om det kunne vært mannen du leter etter uten å betale.Det dukker forresten opp en Thomas Booth i 1851 tellingen som har en kone som heter Susanna. Han skal være født i 1805 men de vil ikke avsløre hvor, og i 1851 skal han bo i en by i Yorkshire. Men det er vel ikke sannsynlig at han var på et hjembesøk med Susanne i 1851 akkurat sånn at han rakk å bli fanget opp av folketellingen kanskje?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.