Gå til innhold
Arkivverket

[#54322] Thomas Booth fra Manchester, nevnt i Bergen i 1848 og i 1857.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Hei, og takk for sist, Arnfrid :-)Jeg vet ikke om det kan være noe å finne igjen på acestry.co.uk? Det dumme er at det er betalingstjeneste, selvfølgelig... Her har jeg prøvd å søke etter alle Thomas Booth som døde i området York blant de registreringene som er gratis Lenke , men jeg syntes ikke det umiddelbart så ut som om noen av disse var riktig mann.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,jeg mener at jeg finner dem i 1871-tellingen også, men ikke Thomas. Jeg finner imidertid ingen av dem i 1861-tellingen. Dette kan bety at de reiste fra Norge til England mellom 1861-tellingen i England og 1865-tellingen i Norge.

bilete3961.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Spennende historie dette! Denne familien Jebsen etablerte noen år senere også bomullsspinneri i Berger i Vestfold. Dit ble hentet min tippoldefar West Bullen, også han fra Oldham, som spinnerimester.Det er kanskje et longshot, men kan det hende at en eller flere av de 'savnede' personene har blitt med Jebsen fra Arna til Berger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Ja jeg kjenner godt fabrikkhistorien til Jebsens. Jebsens er inngiftet i min slekt via en bror av min far.Vi hadde en annen debatt her i høst om en familie som dro fra Haus til Berger. Lenke Jeg er selv oppvokst i Arna. I KB for Haus kan du se mange utflyttere som drar til Vestfold, Berger og Svelvik.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

Hei! Spennende historie dette! Fint å se hvor systematisk du får satt det opp, Arnfrid!Ved Høye Fabrikker på Mosby ved Kristiansand var også Jebsen. Vi snakker vel her om samme familie? De eide også en fjellgård/eiendom på Ånebjør i Åseral (egt. Bygland kommune). Hilsen Elisabet Aamdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Elisabeth,så vidt jeg kan se var Høie Fabrikker grunnlagt av Lilloe, men Jebsens styrte den fra 1904. Har ikke helt klart for meg hvilken av sønnene Jebsen som dro dit. Det kan jo også ha vært fra Berger, men vi finner nok ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Attest: Hammer. Oppholdssted? Hensikt?Klarer du å tyde hva som står der? (opps, har fått ny mus til PCen i kveld, den er så uvant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Fant henne ikke blant døde heller. Hun kan jo ha flyttet mye slik som søsteren, og da er det jo bare flaks om noen finner henne, vi vet iallefall hvor hun har vært.Ellers ser jeg at jeg har lest feil på oppholdssted, det skal være Hellesvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan dette være typen som kom samtidig med Gierke til Alstadhaug i 1840. Alderen må jo i tilfelle være feil, han er 50 år i 1865 og oppgir 19 år i 1840. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dødsmeldingene etter Jacob Erichsen (Veseth) og hans to hsutruer er klare;Susanne Takvam i 1819; Ikke dødsfallsprotokoll for Bergen før 1821.Jacob Erichs. i 1845; registrering 4. september, men sluttet som fattig, umyndige barn.Petrikke Veset i 1862; Lem av Enkefattighuset.Ingen vesentlige opplysninger, altså. Umyndige barn i 1845 viser vel til de tre han hadde med Petrikke, selv om de var født mellom 1821 og 1827, så da var vel i hvertfall den yngste sønnen umyndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Skrifttyding Dom;Jeg har idag mottatt denne dommen fra 2. juni 1856, og lurer på om en av de dyktige skrifttyderne her på DF kan hjelpe meg med å tyde den....Jeg gjør også oppmerksom på at hele artikkelen mm nå ligger på LenkeDommen er fra Bergen politirett, domsprotokoll 1856-1860, fol. 14.Nedrebø skriver: 'Når denne dommen er blitt anket helt til Høyesterett forteller det vel at Thomas Booth ikke var fornøyd med resultatet av saken, og at han må ha hatt ressurser til å forfølge den.'

bilete4768.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Fikk bare lyst å fortelle at Susanna Veset og Thomas Booths tippoldebarn har tatt kontakt med meg. Hun skriver (fritt oversatt av meg): 'William Carls datter, Helena Maud (i 1881 census Ellen M) b 1880 gift med George Edward Hogg b 1876 Welbury, Yorkshire. Deres eldste barn, George Robert Hogg, b 1902 var min bestefar - hans sønn XXXX er min far. Min far har besøkt Bergen flere ganger.Vil det være mulig å ha en engelsk oversettelse av artikkelen? Takk for det fantastiske arbeidet du har gjort - du har fylt ut en rekke hull for familien vår.Hilsen xxxxx'Jeg har etter beste evne prøv å oversette artikkelen og har sendt henne den i dag. Nå venter jeg på en anetavle og opplysninger om hvordan det gikk med Susanna og barna hennes i Yorkshire, England.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.