Gå til innhold
Arkivverket

[#54323] VÆRFTSGADEN I BERGEN - hvilken kirke hørte den under i 1900


Gjest Turid Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Engh

Har veldig lite opplysninger, men leter etter Astrid Læknes fra Bergen - trolig født rundt 1900. Finner Læknes i Værftsgaden i 1900, lurer derfor på hvilken kirke jeg skal se under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Verftsgaten i Bergen (i dag) ligger på Nøstet. De to nærmeste kirkene er Nykirken og Johanneskirken. Muligens er Johanneskirken det mest aktuelle.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt Nykirken først.Det er svært få, om noen, rundt Verftet som blir døpt i Johanneskirken på denne tiden. Jeg har sett litt i disse kirkebøkene tidligere. De som sognet til Johanneskirken ser ut til å komme fra Sydneshaugen, Nygårdshaugen og de nærmeste områdene sørøst derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Værftsgata er ei forlenging av Nøstegata nordover på vestsida av Nordnes, frå Vestre Holbergsalmenning til Verftsbakken. Den høyrde nok til Nykjerka både før og etter 1900. Johannessoknet vart skilt ut fra Domkyrkjesoknet som hadde grense mot Nykjerkesoknet lenger mot Nøstet og Sentrum (over Muralmenningene til Sukkerhusbryggja), enn der Verftsgata ligg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har gått gjennom kirkebøkene fra og med 1900 til 1908 for Nykirken og komfirmanter 15 år senere, men finner ingen Læknes eller Leknes. Vet du hva hennes far har til fornavn? Det vil da bli lettere å lese.Mvh. Birger som også har slekt i Leknes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Engh

Dessverre vet jeg alt for lite. Denne Astrid Læknæs som jeg søker etter reiste til Island og ble gift der. Det er oldebarnet som søker sine røtter. Jeg har også søkt på konfirmanter og fant Einar Andreas Leknes f. 29.10.1910 og Erling Leknes f. 11.02.1912 (ikke søsken) Må prøve å nøste litt mer på disse. Antar Astrid kan være født i tidsrommet 1915 - 1922, men det er gjetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Engh

Har fått et forslag på Askild Leiknes og hans fam i Foswinkelsgate. Etter oversikten over gater og tilh kirker skulle de tilhøre Johanneskirken, men der finner jeg ikke barna Astrid f. 05.04.1899 og Ingolf f. 27.03.1900. Dette kan være Astrid jeg søker, men vet ennå ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Grunnen til at jeg spurte var at jeg fant en Astrid Hermansen, f. 1902 som datter av Hjalmar August Hermansen og Anna Haaversen i Verftsgt, 4.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Den andre grunnen til at jeg spurte var at jeg i noen notater som jeg har finner jen Astrid Teodora Tolleivsdatter Leknes, f. 1884 i Bergen. Hun fantes i Bergen mellom 1884 og 1885. Hennes far var Tolleiv Lambrigtsen Leknes og moren var Anna Jakobsdatter Kjørum.Men jeg tviler på at det er den rette.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

1900 en Askild Leiknæs med kone Josefine og barna Ingolf og Astrid [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f01301&gardpostnr=13890&personpostnr=64884#nedre>LenkeAskild dåp (nr. 33) 15. juni 1873 i Hamre: LenkeKonfirmasjon i Hamre 9. Okt. 1887 (nr. 3): Lenke Finn ein Askild Pedersen vigd med Josefine Birgithe Jacobine Johannessen, Okt. 19. 1898 BB (Byskriveren i Bergen) Lenke Askild Læknæs på liste over røysteføre for kommuneval i Bergen 1904 LenkeAskild Pedersen Leiknæs f. 09.05 1873 d.08.04 1905 og gravlagd 13.04 1905 SP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Arild Hopland du kom meg i forkjøpet, for seint i Gård kveld fant jeg Leknes på tre steder i Bergen deriblant Hamre. Tok de to andre stedene (Baglandsgt og Galgebakken), men det ble så seint (natt) at jeg ville begynne på Hamre i dag.Flott at du fant de!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.