Gå til innhold
Arkivverket

[#54326] FT 1815 for Trondheim - Jens Holte


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Er det noen som har mulighet til å slå opp i folktellingen av 1815 for Trondheim?Jeg leter etter Jens (Madsen) Holte og hans kone Marta Larsdatter.De hadde i hvert fall datteren Maren Johanna (døpt 1814 i Domkirken). Og fikk i 1816 datteren Jonette (døpt i Vår Frue).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant noen barn til på FS, men her ser det ut til at faren het Jens Johnsen Holthe: Erents Andreas 27/3-29/4 1827 Domkrk., Jens Johnsen Holthe og Martha Larsdt. -- Olaus 9/12 1823-4/1 1824 Domkrk., Jens Holthe og Martha Larsdt. Muligens et barn til: Lava Marie 12/6-15/7 1820 Domkrk., Jens Johnsen og Martha Larsdt.Fant ikke vielsen deres, men det kan komme av at de kanskje ble viet i Trondheim by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takk til Berit for de 'ekstra' barna.Ernst Andreas Holthe, nr. 77 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16331&idx_id=16331&uid=ny&idx_side=-85>Lenke f. 27/3-1827, dpt. 29/4-1827, foreldre: tømmermand Jens Johnsen Holthe og Martha Larsdatter, fra Holtaalen(??)Olaus Holthe, nr. 14 her Lenke f. 9/12-1823, dpt. 4/1-1824, foreldre: tømmermand Jens Holthe og Martha Larsdatter fra Hal...??Lava Marie, nr. 57 her Lenke f. 12/6-1820, dpt. 16/7-1820, foreldre: tømmermand Jens Johnsen Holhe og Martha Larsdatter. Men hva står under navnet til moren?Kan jo ta med de to jeg visste og fra før også:Maren Johanna, nr. 36 her Lenke f. 28/2-1814, døpt 20/3-1814, foreldre tømmermand Jens Holte og Marha Larsdatter.Jonette, nr. 27 på høyre side her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Flere takk til Astrid og Berit!Ja, den vielsen med Bolette Olsdatter Meyer var jeg klar over.Lysningen finnes øverst til høyre her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2331&idx_id=2331&uid=ny&idx_side=-6>Lenke og jeg har tidligere fått hjelp av bl.a. Mette Værnes til å tolke den:'den 3den Februarii (1831) blev af Enkemand og Indenlandshandler Jens Holthe fod paa Strinden opholder sig i Thjem, gl: 51 Aar, Faderen Arbeidsmand og Huusmand under Leeren Mads Jensen Holthe, havt de natt. Kopper, forlangt Tillysning til Ægteskab med Pigen Maren Maria Henrichsdatter Næss, fød, confer: og opholdene sig i Trondhjems domsogn, faderen Arbeidsmand Henrich Næss. vacc. efter Knudsens Attest af 22 Febr. - Brudgommes kone Bolethe Olsdatter Meyer er ved døden afgaaen den 13de Decbr: 1826 og foreviist Kongelig confirmeret Testamente af 13te Junii 1826 Confir: 17d december s:A. - foreviist Skifterettens Attest af 23de de:m: (vacc: af Weisse efter Knudsons Attest af 22d d:m:) Intet Slægtskab, men Blot?? Svogerskab at Bruden er en Søsterdatter af Brudgommens afdøde Kone - For Ægteskabets Lovlighed indestaar Undertegnede der ere?? betydede Forlovers Ansvar. - M:H:Wold, Skipper - A:Rasmussen Blokmagermester'Problemet er at *tømmermand* Jens Holte fikk siste barn med Martha Larsdatter i 1827, og *innlandshandler* Jens Holte var enkemann etter Bolette Olsdatter Meyer i 1831. Så her har det skjedd ting i mellomtiden! Var tømmermannen Jens (Johnsen??) Holte og innlandshandleren Jens (Madsen) Holte samme person?Datteren Jonette giftet seg i Aurskog 10/4-1829, nr. 76 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. bosted ved barnas dåp. 77 = Holsveiten (Holstveiten) - 14 = det samme - 57 = logerende i Holsveiten .Jeg tror det er 2 forskjellig Jens Holthe ganske enkelt fordi siste barnet til Jens og Martha ble født 27/3 1827 og Bolette døde i 1826. Derfor kan jo ikke Bolette komme mellom Martha og Maren Maria i 1831. Inntil 1827 var også Jens tømmermann, og plutselig skulle bli innenlandshandler i 1831 er også litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker! Ja, jeg har nå også innsett at dette må være to forskjellige Jens Holte.Men det fører meg bare til et nytt stadium i jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Folketellingen 1815 i Trondheim er registrert med manglende navn ofte står det bare kone og lignende:Her er følgende jeg kan finne med HolteTrondheim rode 3HolstvejtenNo.35 N. Seneppen 66 arbejdsmand 1.ægte kone 68 J. Holte L 28 matros 1.ægte kone L 26 3 døtre L 5,3, 18 uger C. Nilsen L 38 matros 1.ægte kone L 38 3 døtre L 15,1 1 fos.søn L 5 Trondheim rode 5Dronningens gadeNo.15 Jens Holte 37 hans kone 36 1.ægte pige T 23 mand L 65 mand L 22 lieut. Enkenskil.VejtenNo.11 ………. Holte 54 hans kone 63 1.ægte 2 søner 23,27 mand L 28 soldat 1.ægte kone L 19 pige L 2 pige L 24 mand L 33 mand L 29 soldat pige L 28 Trondheim rode 7 KjøbmandsgadenNo.40 Ingbrigt Havn 60 vertshuusholder 1.ægte kone 61 1.ægte datter 33 enke hendes døtre 8, 10, 12 søn 29 sergeant Holte L 26 sergeant kone L 22 arbeidskone L 56 søn L 10 datter L 12 Det finnes flere Holte men da med andre fornavn feks Christian Holte osv.Hadde prøvd å sette dette opp oversiktlig men ved innlegging blir det ikke listet nedover men bortover. Først er navn, deretter L eller T som jeg ikke vet hva står for (Muligens at T står for Tjenste/Tjener)deretter alder, yrke og sivilstand.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg prøver å henge meg på her selv om jeg er ute etter en annen familie. Jeg lurer på om det finnes noen ved navn Nordberg / Norberg i denne FT for 1815 i Trondheim.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg finner ingen Larssønner eller Larsdøtre blant fadderne, men ser at guldsmeddræng Martinus Holthe ved dåpen til Erenst Andreas i 1827.Det er vel ta stor sannsynlighet for at Martinus Holthe var en bror av Jens Johnsen Holthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

Jeg tar opp en gammel tråd, for jeg har funnet en vielse som delvis passer i Vår Frue i Trondheim i 1811.Kan noen hjelpe meg å tygde hva som står i innførslen nederst til høyre her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vil ikke påstå at jeg kan lese det som står der, men jeg mener at det står matros Jens Jonsen og pigen Marthe Jacobsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg leser det til Ungekarl Jens Jonssen: 'Den 14 Julü forlangte ungekarl Jens Jonssen at der maae lyses til egteskab for ham og pigen Marithe Larsdatter. For egteskabets lovlighet caverere: Smeden? Petter Lund, Fredrix K?strøm'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg prøver meg på første halvdel av innførselen. Det blir mangelfullt, men forhåpentligvis kan noen fylle ut og rette.Efter foreviist Attest af Comandeur Gether? af 7de Nover Matros Jens Jonsen Hering? demiteret af den Kgl. Tieneste- - - Roflotillen og ægteviet nu efter Tilladelsesom frie fra Tienesten i? Kirken d 19 Nov.(12. Dec.) med Pigen MarthaJacobsdatter Lundtrøe?, da de have ved - beviist, at debegge have -- naturlige Kopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.