Gå til innhold
Arkivverket

[#54328] Aanen Svendsen f. ca. 1751 Holme, Vest-Agder


Gjest Ruth-Marion Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth-Marion Andersen

Jeg søker hans opphav. Antar han kommer fra Holme eller et nabo-prestegjeld, men finner ham ikke.Det jeg har er: Gift 4 Nov 1773 med Ingeborg Christensdatter i Holme De fikk barna: Guri, Odbiør, Ranni, Christen, Odbiør, Svend, Ole i perioden 1774-1793 i Øvre Løvdal, Holme iflg. Holme kb. 9, 1770-1820 - ingen faddere nevnt.Ved Ft 1801 var de fremdeles på Øvre Løvdal Aanen 50 år og Ingeborg 51 år med 4 av barna. Ingeborg ble døpt 24 juli 1751 i Holme (Sangisland)På familysearch finner jeg: Aanen Svendsen, f. 26 feb 1751, d. 20 feb 1822 I kb. Løvdal/Holme finner jeg Aanen Svendsen kastet jord på 20 feb 1822 bosted: Aagsæd 69 år. Passer med alder.Videre i familysearch: Foreldre: Svend Aanensen Braadan eller Broden, Luvdal og Asbiør Omundsen - Andre barn: f. 1734-1754 i Braaden/BrodenDette får jeg ikke bekreftet i kirkebøker i området. Braaden/Broden hvor er det ?Takknemlig for enhver hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

14.04 1748 gifter Sven Børrusen, Laudal øvre , seg med Ranni Aanonsdatter, Ågset. Dette kan være foreldrene til Aanen Svendsen. Link:Lenke. Jeg har ikke funnet barn, ennå.mvhBjørn Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Braadan/Broden kan være Braadland i Kvaas/Vigmostad. Det kan også være en plass.På lokaldialekten forsvinner ofte L.Har for meg at jeg har sett Braadan et eller annet sted i denne sammenheng. Finner desverre ikke kopien jeg har av Vigmostadboka om det skulle være derfra.Vær imidlertid klar over at det er Sivert Aanonssons mor som stammer fra Augland i Lyngdal, ikke faren. Der er det feil i både Lyngdalsbøkene og i Vigmostad.Svein-navnet forekommer i formen Sveinung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Når det gjelder navnet Braadan eller Broden i Laudal, antar jeg det er det samme som Brotan. Br. nr 8 under Sveinal. Jfr. side 232 i Laudal Gard og ætt, Marnardal Sogelag 1968. Forøvrig finner jeg som nr.976 Svend, døpt (født) 26.04.1788, far Aanen Svendsen og mor Ingeborg Christensdatter. det er oppgitt 5 faddere og barnet er døpt i Konsmo kirke står det i merknaden. Dette er å finne i Databaseveljar, Vest-Agder, Laudal, Gunnar Espeland: Døpte i Laudal 1741-1905. Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth-Marion Andersen

Takk til dere alle.Fadderne og bosted bekrefter med all sannsynlighet at foreldrene til Aanen Svendsen er Sven Børusen og Ranni Aanonsdatter Øvre Løvdal som Bjørn Arild fant fram til.Jeg finner ham som konfirmert 10/7-1768 Øvre Løvdal - 15 år LenkePå gården Øvre Laudal i Laudal Bind 1 er ikke foreldrene nevnt med barn. Dåpen finner jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth-Marion Andersen

Hei igjen, Her finner vi Svenu Aanonsen Braadan i Vigmostad sogn som forlovet med pige Asper ? Saamonsdatter ? Hommestad i Løfdals Sogn.Navnet til pigen er ikke helt lett å få tak på. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.